ACEA: όχι άλλη ρύθμιση ανταλλαγής δεδομένων οχημάτων

Δεν χρειάζεται να επανεφεύρουμε τον τροχό, τονίζει η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) σχετικά με την διαφαινόμενη πρόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για νέα ρύθμιση της ανταλλαγής δεδομένων συνδεδεμένων οχημάτων.

Πάνω από 20 κανονισμοί της ΕΕ διέπουν την ανταλλαγή δεδομένων συνδεδεμένων οχημάτων. Αυτοί οι κανόνες επιτρέπουν στους καταναλωτές τον πλήρη έλεγχο των δεδομένων τους, παρέχοντας παράλληλα σωστή και ισορροπημένη πρόσβαση σε τρίτους. Παρ’ όλους τους υπάρχοντες κανονισμούς, η ΕΕ ετοιμάζεται να προσθέσει άλλον έναν.

Αντί να ανακαλύπτει εκ νέου τον τροχό, η ΕΕ πρέπει να βασιστεί στους υφιστάμενους κανόνες, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα ένα συνεκτικό νομικό πλαίσιο ανταλλαγής δεδομένων οχημάτων, επισημαίνει η ACEA σε ανακοίνωσή της. Όπως δήλωσε η Ursula von der Leyen στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές της νέας θητείας της, αυτό που πραγματικά χρειάζεται η ΕΕ είναι μια ολοκληρωμένη στρατηγική δεδομένων βάσει των υφιστάμενων κανόνων, χωρίς επιπλέον πολυπλοκότητα.

Θα εισακουσθεί;

Υπάρχει μια ισχυρή ομάδα ενδιαφερομένων που πιστεύουν ότι η ΕΕ χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη πολυπλοκότητα και ζητούν τη ρύθμιση της αγοράς οχημάτων. Πράγματι, η Επιτροπή επεξεργάστηκε μια πρόταση κανονισμού σχετικά με την πρόσβαση όχι μόνο σε δεδομένα οχημάτων αλλά και σε λειτουργίες και πόρους.

Επιφανειακά, η πρόταση επεδίωξε να συμπληρώσει το υφιστάμενο νομοθετικό έργο της ΕΕ – τον νόμο περί δεδομένων – που εγκρίθηκε στα τέλη του περασμένου έτους. Αλλά η αρχική εκτίμηση επιπτώσεων της Επιτροπής ήταν αρνητική. Ο κανονισμός εισήγαγε συγκεκριμένους κανόνες που απέκλιναν από τον νόμο περί δεδομένων, ακόμα και πριν ακόμη εφαρμοστεί ο ολοκληρωμένος κανονισμός ανταλλαγής δεδομένων όλων των συνδεδεμένων προϊόντων.

Ο Νόμος περί Δεδομένων (Data Act) επαινέθηκε ως ενιαίος κανονισμός ευρέως φάσματος που καλύπτει όλα τα συνδεδεμένα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των οχημάτων. Οι νέοι κανόνες εγγυώνται στις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές πλήρη έλεγχο δεδομένων των συνδεδεμένων προϊόντων τους, όπως οχήματα, καθώς και έλεγχο για το ποιος θα έχει πρόσβαση σε αυτά χωρίς εξαιρέσεις.

Η πρόσβαση στα δεδομένα παρέχεται υπό σωστές και αμερόληπτες προϋποθέσεις. Αποτρέπει τις μονοπωλιακές πρακτικές από κατασκευαστές οχημάτων και διασφαλίζει ότι οι ανεξάρτητοι πάροχοι υπηρεσιών, όπως τα συνεργεία επισκευής και οι διαγνωστικές υπηρεσίες, μπορούν να λάβουν τα απαραίτητα δεδομένα για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Επιπλέον, το νομικό πλαίσιο περιλαμβάνει και αυστηρά μέτρα προστασίας δεδομένων. Αυτή η διπλή εστίαση στην πρόσβαση και την προστασία διασφαλίζει ότι τα δεδομένα είναι άμεσα διαθέσιμα σε εξουσιοδοτημένα μέρη, αλλά και ότι προστατεύονται έναντι κακής χρήσης και μη εξουσιοδοτημένης πρόσβασης.

Με τον Νόμο περί Δεδομένων σε ισχύ, φαινομενικά δεν υπάρχει ανάγκη για πρόσθετη νομοθεσία. Λάθος. Η πρόταση της Επιτροπής φαίνεται να βρίσκεται ακόμα στο τραπέζι. Το χειρότερο είναι πως η προοπτική κρέμεται ως Δαμόκλειος σπάθη την ώρα που αντιμετωπίζουμε άνευ προηγουμένου ανταγωνισμό από άλλες παγκόσμιες περιοχές και έναν όλο και πιο απαιτητικό λαβύρινθο νομοθετικής πολυπλοκότητας και υποκρισίας στην Ευρώπη.

Με απλά λόγια, η ΕΕ δεν έχει πλέον την πολυτέλεια να αποφεύγει κάθε πρόβλημα. Η πρόταση υπονομεύει σαφώς την ανταγωνιστικότητα, προσθέτοντας ακόμα ένα βάρος, όταν πρέπει να επικεντρωθούμε στη διαχείριση του μεγάλου πράσινου και ψηφιακού μετασχηματισμού που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας. Το χειρότερο είναι ότι ο κανονισμός μπορεί να δώσει την ευκαιρία σε τρίτους να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των οχημάτων στο δρόμο, θέτοντας μεγάλους κινδύνους για την ασφάλεια, σε μια εποχή που αυξάνονται οι απειλές στον κυβερνοχώρο.

Με την ανάδειξη της νέας ηγεσίας της Επιτροπής, η επαναφορά της ανταγωνιστικότητας και της βιομηχανικής πολιτικής στο επίκεντρο της πολιτικής της ΕΕ πρέπει να βρίσκεται στην ημερησία διάταξη και είναι η κατάλληλη στιγμή να επανεκτιμηθεί και όχι να επανέλθει αυτή η πρωτοβουλία. Η θέσπιση νέας νομοθεσίας όχι μόνο θα ήταν περιττή, αλλά θα μπορούσε και να επιδεινώσει την πολυπλοκότητα που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές οχημάτων όσον αφορά στη συμμόρφωση. Οι κατασκευαστές θα αντιμετωπίσουν αυξημένο διοικητικό φόρτο και πιθανές αλληλεπικαλύψεις των κανονιστικών απαιτήσεων, που θα επέφεραν αναποτελεσματικότητα και υψηλότερο κόστος συμμόρφωσης. Ο εξορθολογισμός των υφιστάμενων κανονισμών θα εξυπηρετούσε καλύτερα τον κλάδο και τους καταναλωτές και θα ενίσχυε την καινοτομία, διατηρώντας σωστό ανταγωνιστικό περιβάλλον, διασφαλίζοντας παράλληλα την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα των δεδομένων.

Η ACEA τονίζει την υποστήριξή της προς τον στόχο της επανεκλεγείσας προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, για αξιοποίηση των υφιστάμενων κανόνων. Την επόμενη πενταετία η Επιτροπή πρέπει να επικεντρωθεί στην αξιοποίηση αυτού του νομικού πλαισίου, στην προσπάθεια συνοχής και στην υποστήριξη των προσπαθειών συμμόρφωσης του κλάδου. Έτσι, η Επιτροπή θα βοηθήσει στην αποτελεσματική μεταφορά δεδομένων στην αγορά, χωρίς να χρειάζεται να επανεφεύρει τον τροχό και να προσθέσει περαιτέρω πολυπλοκότητα σε μια ήδη περίπλοκη διαδικασία.

Προηγούμενο άρθροΗ Stellantis αναθεωρεί την πρόβλεψη της κερδοφορίας της