
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ανέπτυξε έναν νέο διαδραστικό πίνακα παρακολούθησης για την αποτύπωση της προόδου στον εξηλεκτρισμό και τη μετάβαση στις μηδενικές εκπομπές.
Αξιόπιστα δεδομένα συμβάλλουν στη λήψη έξυπνων αποφάσεων, διασφαλίζοντας ότι οι πολιτικές αντικατοπτρίζουν με ακρίβεια την πραγματικότητα.
Αυτό το δυναμικό εργαλείο, που θα ενημερώνεται τακτικά με νέα δεδομένα, θα επιτρέπει σε υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, δημοσιογράφους, επαγγελματίες του κλάδου και φορείς της αυτοκινητοβιομηχανίας να έχουν πρόσβαση στα πιο πρόσφατα στοιχεία σχετικά με βασικούς δείκτες (νέες ταξινομήσεις, υποδομές, αριθμός οχημάτων στους δρόμους, τιμές φόρτισης) και κατηγορίες οχημάτων, ώστε να παρακολουθούν με ακρίβεια την εξέλιξη της μετάβασης.
«Η μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών προφανώς δεν προχωρά με τον ρυθμό που είχε αρχικά αναμενθεί, όταν τέθηκαν οι φιλόδοξοι στόχοι σε ένα εντελώς διαφορετικό πολιτικό περιβάλλον. Οι κατασκευαστές οχημάτων ανταποκρίνονται προσφέροντας μια ευρεία γκάμα οχημάτων μηδενικών εκπομπών, αλλά δεν μπορούμε να επωμιστούμε μόνοι μας αυτή την πρόκληση», δήλωσε η Sigrid de Vries, Γενική Διευθύντρια της ACEA. «Αναπτύξαμε αυτό το εργαλείο για να προσφέρουμε μια ακριβή και αξιόπιστη εικόνα της πορείας του εξηλεκτρισμού και της διείσδυσης των μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη, ώστε να στηρίξουμε τη λήψη αποφάσεων που αντανακλούν τις σημερινές, λιγότερο ενθαρρυντικές πραγματικότητες της μετάβασης».
Βασιζόμενο στο πρόσφατο θετικό βήμα για την παροχή ευελιξίας στους κατασκευαστές ελαφρών οχημάτων ως προς τη συμμόρφωση με τους στόχους CO₂ βραχυπρόθεσμα, ο πίνακας αυτός θα συμβάλει στις εν εξελίξει συζητήσεις στο πλαίσιο του Στρατηγικού Διαλόγου με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η προσοχή πρέπει τώρα να στραφεί στη χάραξη μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής απανθρακοποίησης που θα αντιμετωπίζει τις βασικές ανεπαρκείς προϋποθέσεις που παρεμποδίζουν τη μετάβαση.
Βασικά δεδομένα:
- Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας παρουσίασε την πρώτη του πτώση το 2024, από 14,6% σε 13,6% – μείωση σχεδόν 6% στον αριθμό των πωληθέντων μονάδων.
- Για να επιτευχθεί ο στόχος του 2030, απαιτούνται 8,8 εκατομμύρια σημεία φόρτισης για αυτοκίνητα και βαν. Σήμερα υπάρχουν μόλις περίπου 880.000 στην ΕΕ – δηλαδή απαιτείται δεκαπλασιασμός μέσα σε πέντε χρόνια.
- Κατά μέσο όρο, υπάρχει ένα δημόσιο σημείο φόρτισης ανά πέντε ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ, ενώ ο λόγος αυτός αυξάνεται σημαντικά αν προστεθούν τα plug-in υβριδικά και τα βαν.
- Όταν φορτίζονται μέσω δημόσιων δικτύων, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και βαν έχουν υψηλότερο κόστος χρήσης από τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
- Το μερίδιο αγοράς των μεσαίων και βαρέων φορτηγών μηδενικών εκπομπών είναι μόλις 3,5%, πολύ μακριά από το ~35% που απαιτείται μέσα σε πέντε χρόνια για την επίτευξη των στόχων CO₂ του 2030.
- Σήμερα υπάρχουν μόνο μερικές εκατοντάδες δημόσιοι φορτιστές κατάλληλοι για φορτηγά στην ΕΕ. Για την επίτευξη των στόχων του 2030 απαιτούνται περίπου 35.000 τέτοιοι φορτιστές, καθώς και περίπου 2.000 σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου (με δυνατότητα τουλάχιστον δύο τόνων την ημέρα). Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εγκαθίστανται κατά μέσο όρο τουλάχιστον 500 φορτιστές κάθε μήνα.