Το πρώτο εξάμηνο του 2025 αποδείχθηκε δύσκολο για την αγορά επαγγελματικών οχημάτων της ΕΕ, με σημαντικές μειώσεις στις ταξινομήσεις στις βασικές αγορές, μέσα σε ένα ήδη απαιτητικό οικονομικό περιβάλλον.

Σύμφωνα με τον οργανισμό ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), παρότι το μερίδιο των ηλεκτρικά φορτιζόμενων οχημάτων αυξήθηκε, η πορεία ανάπτυξής του παραμένει ανεπαρκής, καθώς η διείσδυση στην αγορά εξακολουθεί να εμποδίζεται από την σχεδόν παντελή έλλειψη βασικών υποστηρικτικών υποδομών.

Βαν: Οι νέες ταξινομήσεις βαν στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 13,2%, με τις τρεις μεγαλύτερες αγορές να συμβάλλουν στη συνολική πτώση. Η μεγαλύτερη μείωση σημειώθηκε στη Γερμανία (-14,7%), ακολουθούμενη από τη Γαλλία (-12%) και την Ιταλία (-11,7%). Αντίθετα, η Ισπανία κατέγραψε αύξηση 11,2% στις ταξινομήσεις.

Φορτηγά: Οι νέες ταξινομήσεις φορτηγών στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 15,4%, φτάνοντας τις 155.367 μονάδες. Η πτώση αυτή οφείλεται κυρίως σε μείωση 14,5% στις ταξινομήσεις βαρέων φορτηγών και 20% στα μεσαία φορτηγά. Όλες οι μεγάλες αγορές κατέγραψαν μειώσεις: η Γερμανία -27,5%, η Γαλλία -18,8%, η Ισπανία -13,6% και η Ιταλία -13,3%.

Λεωφορεία: Με βραδύτερους ρυθμούς, οι νέες ταξινομήσεις λεωφορείων στην ΕΕ μειώθηκαν σε σχέση με το Α΄ εξάμηνο του 2024, φτάνοντας τις 18.123 μονάδες. Από τις κύριες αγορές, η Ιταλία σημείωσε μεγάλη πτώση (-24,5%), ακολουθούμενη από την Ισπανία (-10,7%), τη Γαλλία (-8%) και τη Γερμανία (-3,2%). Αντιθέτως, η Σουηδία (+222,4%) και το Βέλγιο (+76,7%) κατέγραψαν εντυπωσιακή άνοδο.

Πιο αναλυτικά ανά τύπο οχήματος καταγράφονται τα εξής:

-Το diesel παρέμεινε η κυρίαρχη επιλογή για τους αγοραστές νέων βαν στην ΕΕ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025. Ωστόσο, οι ταξινομήσεις μειώθηκαν κατά 15,6% σε 598.001 μονάδες, με το μερίδιο αγοράς να υποχωρεί στο 82% (από 84,3% το 2024). Τα μοντέλα βενζίνης μειώθηκαν κατά 29,8%, κατέχοντας μερίδιο 4,9%. Τα ηλεκτρικά βαν κατέγραψαν αύξηση στο μερίδιο αγοράς τους σε 9,5% (από 5,8% πέρυσι). Τα υβριδικά βαν αυξήθηκαν κατά 7,1%, φθάνοντας μερίδιο 2,6%.

-Τα φορτηγά diesel διατήρησαν τη δεσπόζουσα θέση τους, με ποσοστό 93,6% των νέων ταξινομήσεων, παρότι υπήρξε πτώση 15,4% σε σύγκριση με το Α΄ εξάμηνο του 2024. Τα ηλεκτρικά φορτηγά κατέχουν πλέον το 3,6% της αγοράς (από 2,1% πέρυσι), με την Ολλανδία να ηγείται της αύξησης καταγράφοντας άνοδο 187,6% – σχεδόν το 1/5 των ηλεκτρικών φορτηγών της ΕΕ.

-Το μερίδιο των ηλεκτρικά φορτιζόμενων λεωφορείων στην ΕΕ αυξήθηκε από 16,4% το Α΄ εξάμηνο του 2024 σε 21,6%. Η Γερμανία, η μεγαλύτερη αγορά, σημείωσε εντυπωσιακή άνοδο 105,2%, ενώ το Βέλγιο βρέθηκε στη δεύτερη θέση με 523 ηλεκτρικά λεωφορεία, έναντι 110 πέρυσι. Οι ταξινομήσεις υβριδικών λεωφορείων μειώθηκαν κατά 35,5%, με μερίδιο 6,9%. Οι ταξινομήσεις πετρελαιοκίνητων λεωφορείων μειώθηκαν κατά 6,7%, με το μερίδιο τους να υποχωρεί από 66,2% σε 64,7%.

Προηγούμενο άρθροTogg: Ντεμπούτο στη γερμανική αγορά – Η τουρική startup στην IAA Mobility
Επόμενο άρθροΌμιλος Επιχειρήσεων Σαρακάκη: Δεύτερη Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης 2024