Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) τονίζει πως απαιτούνται περισσότεροι ημιαγωγοί παραγωγής ΕΕ, παρεμβαίνοντας στο θέμα της έλλειψής τους, με επιστολή του προέδρου της προς τον Ευρωπαίο Επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς, καθώς και με μήνυμα του Γενικού της Διευθυντή.

Εδώ και μήνες, η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών διαταράσσει τις αλυσίδες εφοδιασμού και την παραγωγή αυτοκινήτων, με σημαντικό αντίκτυπο στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον η ACEA τονίζει την ανάγκη ταχείας αναβάθμισης της ικανότητας της ΕΕ για κατασκευή ημιαγωγών, καθώς πρέπει να ενισχυθεί η τεχνολογική κυριαρχία της Ευρώπης και να μειωθεί η εξάρτησή της από υπερπόντιους προμηθευτές.

Ο Γενικός Διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema, σε μήνυμά του αναφέρει τα εξής:

“Παρ’ ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι ο μεγαλύτερος τελικός χρήστης ημιαγωγών, όσον αφορά στην παγκόσμια παραγωγή, η μετάβαση στην κινητικότητα με μηδενικών εκπομπών και η ψηφιοποίηση των οχημάτων αυξάνουν κατακόρυφα τις ανάγκες της βιομηχανίας μας για ημιαγωγούς. Καθώς μεταβαίνουμε σε μια νέα εποχή κινητικότητας και μια ΕΕ ουδέτερη εκπομπών άνθρακα, η επιτυχία αυτού του μετασχηματισμού παραμένει αβέβαιη, όσο δεν έχουμε πρόσβαση σε ικανό αριθμό ημιαγωγών”.

“Οι μικροσκοπικοί ημιαγωγοί είναι απαραίτητοι για πλήθος σημαντικών συστημάτων και τη λειτουργία των σύγχρονων οχημάτων. Σκεφθείτε, για παράδειγμα, τα ηλεκτρικά συστήματα κίνησης, συστήματα μείωσης εκπομπών ρύπων, συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, συστήματα υποβοήθησης οδηγού, λειτουργίες αυτοματοποιημένης και αυτόνομης οδήγησης, υπηρεσίες συνδεσιμότητας, ακόμα και το ψηφιακό ραδιόφωνο. Κοιτάζοντας το μέλλον, οι ημιαγωγοί είναι επίσης σημαντικοί για διαδικασίες τεχνητής νοημοσύνης και άλλες καινοτομίες, που θα καταστήσουν τα οχήματά μας ακόμα πιο έξυπνα”.

“Το σημαντικότερο πρόβλημα σήμερα είναι πως οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές οχημάτων στην Ευρώπη αντιμετωπίζουν μεγάλη έλλειψη ημιαγωγών. Η τεράστια αύξηση της ζήτησης υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ξεπέρασε τη διαθεσιμότητα των ημιαγωγών, καθιστώντας τους ιδιαίτερα δυσεύρετους. Επιπλέον, οι αλυσίδες εφοδιασμού εξακολουθούν να διαταράσσονται από εθνικά εμπόδια και περιοριστικά μέτρα σε εργοστάσια παραγωγής ημιαγωγών, λόγω κορωνοϊού”.

“Με άδειες αποθήκες και εξαντλημένα αποθέματα, η έλλειψη έχει πλέον άμεσο αντίκτυπο στην παραγωγή οχημάτων. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε πρόβλημα ούτως ή άλλως, αλλά στην παρούσα φάση και ενώ η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προσπαθεί να ανακάμψει από τον αντίκτυπο της πανδημίας, αποτελεί μεγάλο πλήγμα. Σύμφωνα με τον νέο ACEA Pocket Guide, η παραγωγή αυτοκινήτων μειώθηκε κατακόρυφα, κατά 23,3%, στη διάρκεια της περσινής κρίσης, ήτοι κατά 5 εκατομμύρια μονάδες σε σύγκριση με το 2019, ενώ η παραγωγή επαγγελματικών οχημάτων της ΕΕ είχε 21% απώλειες το 2020”.

“Αν και η ζήτηση για νέα οχήματα αυξήθηκε πάλι τους τελευταίους μήνες, οι κατασκευαστές της ΕΕ θα αντιμετωπίσουν μερικές ή πλήρεις στάσεις παραγωγής στα εργοστάσιά τους, λόγω της συνεχιζόμενης έλλειψης ημιαγωγών”.

“Δυστυχώς, η περιορισμένη διαθεσιμότητα νέων οχημάτων, σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες τιμές ημιαγωγών λόγω έλλειψης, έχει έντονο αντίκτυπο στην επιλογή των καταναλωτών και στην οικονομική προσιτότητα αυτών των οχημάτων. Επιπλέον, η επιβράδυνση στην ανανέωση στόλου οχημάτων της ΕΕ θέτει επίσης σε κίνδυνο τις κλιματικές φιλοδοξίες της Ευρώπης”.

“Αν εξετάσουμε πιο προσεκτικά τις επιπτώσεις έλλειψης ημιαγωγών στην αυτοκινητοβιομηχανία, όλα δείχνουν πως το πρόβλημα θα συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, πιθανώς ακόμα και εντός του 2022. Ως εκ τούτου, οι παραγωγή στην Ευρώπη πιθανόν να είναι σημαντικά χαμηλότερη από την αρχικά προβλεφθείσα ανάκαμψη για φέτος και το επόμενο έτος”.

“Με άλλα λόγια, η προσφορά δεν θα καλύπτει τη ζήτηση των καταναλωτών, καθώς οι παραδόσεις οχημάτων θα αναβάλλονται. Η αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ υπέστη ήδη μείωση πωλήσεων μέχρι στιγμής φέτος. Και όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία της ACEA, η κατάσταση επιδεινώθηκε τον Σεπτέμβριο, με τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων να συρρικνώνονται κατά 23,1% – ο χαμηλότερος αριθμός ταξινομήσεων μηνός Σεπτεμβρίου από το 1995”.

“Κατά συνέπεια, η απασχόληση συρρικνώθηκε εξίσου σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας, τουλάχιστον προσωρινά. Αν και μέχρι σήμερα αποφεύχθηκαν μαζικές απολύσεις, πολλοί εργαζόμενοι έχουν ήδη πληγεί. Προς το παρόν, εφαρμόζονται ευέλικτες λύσεις περιόδων μη παραγωγής, όπως λογαριασμοί χρόνου εργασίας, ημέρες διακοπών, εργασία μικρής διάρκειας, προγράμματα αδειών ή προσωρινή ανεργία”.

“Τώρα, το μεγάλο ερώτημα είναι, φυσικά: πώς θα το διορθώσουμε; Πρώτα απ ‘όλα, πρόκειται για οξύ πρόβλημα εφοδιαστικής αλυσίδας, με σοβαρές και άμεσες συνέπειες στον ευρωπαϊκό κλάδο αυτοκινήτου, επομένως οι πλέον πιεστικές προκλήσεις πρέπει να αντιμετωπιστούν στο πολύ άμεσο μέλλον. Η βελτίωση της αξιοπιστίας των διαφορετικών βαθμίδων της αλυσίδας εφοδιασμού ημιαγωγών πρέπει να καταστεί ο πρωταρχικός στόχος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δεδομένης της πολυπλοκότητας της αλυσίδας αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας”.

“Προκειμένου να αποφευχθεί κάτι τέτοιο στο μέλλον, η Ευρώπη πρέπει επίσης να καταρτίσει στρατηγικό σχέδιο αύξησης της παραγωγής ημιαγωγών στην ΕΕ. Είναι σημαντικό, ωστόσο, να διασφαλιστεί πως αυτή η νέα παραγωγική ικανότητα θα παρέχει τους σωστούς τύπους ημιαγωγών για οχήματα”.

“Εκτός από την αύξηση της ευρωπαϊκής παραγωγής μικροσκοπικών ημιαγωγών, της τάξης των δύο νανομέτρων, η αύξηση της διαθεσιμότητας ελαφρώς μεγαλύτερων ημιαγωγών, των 14-28 nm, θα εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα για την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς αυτοί χρησιμοποιούνται ευρέως από τα μέλη μας. Ημιαγωγοί των 7 nm και μικρότεροι χρησιμοποιούνται ήδη σε ορισμένες πολύ συγκεκριμένες εφαρμογές αυτοκινήτου σήμερα, αλλά οι εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη και τις προηγμένες οθόνες θα αυξήσουν σημαντικά τη μελλοντική ζήτηση στον κλάδο μας”.

“Εξετάζοντας τις γεωπολιτικές διαστάσεις αυτής της άνευ προηγουμένου κρίσης, μπορούμε να αντιληφθούμε πόσο εξαιρετικά ευάλωτη είναι η σημερινή αλυσίδα εφοδιασμού ημιαγωγών. Είναι επίσης πλέον σαφές πως πρέπει επειγόντως να ελαχιστοποιήσουμε την εξάρτηση της Ευρώπης, για τέτοια ζωτικά παρελκόμενα, από υπερπόντιες αγορές. Η άνοδος των διεθνών εντάσεων μεταξύ μεγάλων αγορών και οι προβλέψεις πως η ζήτηση ημιαγωγών θα συνεχίσει να αυξάνεται, καθιστούν ακόμα πιο σαφείς τους κινδύνους της εξάρτησης”.

“Όπως τόνισε η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής von der Leyen στην ομιλία της ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον περασμένο μήνα, η ΕΕ εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από «ημιαγωγούς που κατασκευάζονται στην Ασία. Επομένως, δεν είναι απλώς θέμα ανταγωνιστικότητας, αλλά επίσης θέμα τεχνολογικής κυριαρχίας». Ως εκ τούτου, η ACEA εκπροσωπώντας σημαντικούς τελικούς χρήστες ημιαγωγών, χαιρετίζει τις πρόσφατες ανακοινώσεις ευρωπαίων κατασκευαστών ημιαγωγών για ενίσχυση της τοπικής παραγωγής”.

“Ομοίως, αναμένουμε με ανυπομονησία τον ευρωπαϊκό νόμο για ημιαγωγούς που πρόκειται να δρομολογήσει η Επιτροπή εντός του έτους. Ο οποίος, σύμφωνα με τη von der Leyen, θα «δημιουργήσει ένα υπερσύγχρονο ευρωπαϊκό οικοσύστημα ημιαγωγών, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής, που θα εξασφαλίζει τον ανεφοδιασμό μας». Πρωτοβουλίες, όπως η πρόσφατα εγκαινιασθείσα Βιομηχανική Συμμαχία της ΕΕ για Τεχνολογίες Επεξεργαστών και Ημιαγωγών, αποτελούν ιδιαίτερα σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση”.

“Ως ACEA, πιστεύουμε πράγματι πως η εντατικοποίηση των συνεργασιών σε όλα τα επίπεδα της εφοδιαστικής αλυσίδας και της κυβέρνησης, είναι απαραίτητη εάν θέλουμε να βελτιώσουμε την ισχύ της Ευρώπης σε ημιαγωγούς, για την αντιμετώπιση οξέων προβλημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας και την ενίσχυση της τεχνολογικής μας κυριαρχίας, μακροπρόθεσμα”.

Επιστολή υποστήριξης της ACEA προς τον Επίτροπο Breton

Παράλληλα, ο Oliver Zipse, Πρόεδρος της ACEA, συνέταξε επιστολή προς τον Thierry Breton, Ευρωπαίο Επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς, σχετικά με τη συνεχιζόμενη έλλειψη μικροτσίπ.

Στην επιστολή, ο Πρόεδρος της ACEA επαναλαμβάνει την ισχυρή υποστήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας για συντονισμένη ευρωπαϊκή πρωτοβουλία ενίσχυσης της μελλοντικής ικανότητας εντόπιας παραγωγής ημιαγωγών.

Διαβάστε εδώ την επιστολή. 

Προηγούμενο άρθροΤα νέα Fiat Professional Scudo και Fiat Ulysse
Επόμενο άρθρο500 Iride: Μικροκινητικότητα από τις Fiat και Mopar