21.10.24 #264 2 Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων κατακτούν σταθερά ένα μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς με οχήματα που δεν είναι μόνο ανταγωνιστικά όσον αφορά την τεχνολογία, αλλά και αισθητά φθηνότερα από τα αντίστοιχα δυτικά ή ιαπωνικά. Αυτή η ανταγωνιστικότητα στις τιμές έχει αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης και ανάλυσης, συχνά αποδιδόμενη σε άμεσες επιδοτήσεις από την κινεζική κυβέρνηση. Ωστόσο, οι βαθύτεροι λόγοι για αυτές τις χαμηλότερες τιμές είναι πιο περίπλοκοι, εδραιωμένοι σε ένα συνδυασμό αποδοτικότητας παραγωγής, ελέγχου της εφοδιαστικής αλυσίδας, τεχνολογικής καινοτομίας και κυβερνητικής πολιτικής. Μια βαθύτερη κατανόηση αυτών των παραγόντων μπορεί να ρίξει φως στο γιατί τα κινεζικά οχήματα, ιδιαίτερα τα ηλεκτρικά, καταφέρνουν να διατηρούν χαμηλότερες τιμές. ΑΠΟΔΟΤΙΚΌΤΗΤΑ ΠΑΡΑΓΩΓΉΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΉ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ Ένας βασικός παράγοντας πίσω από το χαμηλό κόστος των κινεζικών οχημάτων είναι η έμφαση που δίνουν οι κατασκευαστές τους στην αποδοτικότητα της παραγωγής, ιδιαίτερα των ηλεκτρικών οχημάτων. Κατασκευαστές όπως η BYD και η Nio έχουν υιοθετήσει καινοτόμους στρατηγικές, που τους επιτρέπουν να μειώνουν την πολυπλοκότητα των οχημάτων τους, μειώνοντας σημαντικά το κόστος. Αυτό φάνηκε κατά τη διάρκεια αποσυναρμολόγησης κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, που ξεκίνησαν Ιάπωνες κατασκευαστές ανταλλακτικών αυτοκινήτων σε γυμναστήριο ενός κλειστού σχολείου στην περιοχή Chubu της Ιαπωνίας. Η αποσυναρμολόγηση του αμιγώς ηλεκτρικού BYD Atto 3 αποκαλύπτει πώς η εταιρεία ενσωματώνει πολλαπλά εξαρτήματα σε ένα μόνο μέρος, όπως η ηλεκτρική μονάδα κίνησης e-axle, η οποία συνδυάζει τον κινητήρα, το μετατροπέα ενέργειας, το μειωτήρα, το φορτιστή και άλλα σημαντικά στοιχεία σε μία μονάδα. Αυτή η σχεδίαση, όχι μόνο μειώνει το κόστος παραγωγής αλλά και το βάρος του οχήματος, αυξάνοντας την αποδοτικότητα. Οι Κινέζοι κατασκευαστές επωφελούνται επίσης από την ενδοεπιχειρησιακή παραγωγή βασικών εξαρτημάτων, ελαχιστοποιώντας την εξάρτηση από εξωτερικούς προμηθευτές. Με αυτόν τον τρόπο, εταιρείες όπως η BYD μπορούν να ασκούν μεγαλύτερο έλεγχο στην ποιότητα και στο κόστος, επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακας πιο γρήγορα από πολλούς διεθνείς ανταγωνιστές τους. Αυτή η έμφαση στη μαζική παραγωγή ενισχύεται από τις υψηλές πωλήσεις στην εγχώρια αγορά, με την BYD να έχει πουλήσει πάνω από 300.000 μονάδες του Atto 3 μέχρι τον Μάρτιο του 2023. Η δυνατότητα κοινής χρήσης εξαρτημάτων σε πολλά μοντέλα οχημάτων ενισχύει περαιτέρω τη μείωση του κόστους. ΈΛΕΓΧΟΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΉΣ ΑΛΥΣΊΔΑΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΟΠΟΊΗΣΗ Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας για την ανταγωνιστικότητα των τιμών των κινεζικών οχημάτων είναι η εκτεταμένη οργάνωση και αξιοποίηση τοπικών εφοδιαστικών αλυσίδων. Η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας ωφελείται από ένα ώριμο, πυκνοκατοικημένο οικοσύστημα εφοδιαστικής αλυσίδας, όπου οι κατασκευαστές μπορούν να προμηθεύονται σχεδόν όλα τα απαραίτητα εξαρτήματα από την εγχώρια αγορά. Αυτό όχι μόνο μειώνει τα έξοδα μεταφοράς και logistics, αλλά παρέχει στους κατασκευαστές και καλύτερη διαπραγματευτική δύναμη με τους προμηθευτές. Επιπρόσθετα, οι κινεζικές εταιρείες είναι βαθιά ενσωματωμένες στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών, οι οποίες αποτελούν ένα κρίσιμο στοιχείο για τα ηλεκτρικά οχήματα. Η BYD, για παράδειγμα, παράγει τις δικές της μπαταρίες, μειώνοντας τα κόστη που σχετίζονται με την εισαγωγή ή την ανάθεση παραγωγής μπαταριών σε τρίτους. Με την «κάθετη» ενσωμάτωση αυτών των διαδικασιών, οι Κινέζοι κατασκευαστές μπορούν να προσφέρουν ανταγωνιστικές τιμές στη διεθνή σκηνή, διατηρώντας ταυτόχρονα την κερδοφορία τους. Ο ΡΌΛΟΣ ΤΗΣ ΚΡΑΤΙΚΉΣ ΥΠΟΣΤΉΡΙΞΗΣ Ενώ η αποδοτικότητα παραγωγής και ο έλεγχος της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι σημαντικά, δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει το ρόλο της κρατικής υποστήριξης, που επιτρέπει ΕΠΙΔΟΤΉΣΕΙΣ 'Ή ΚΑΙΝΟΤΟΜΊΑ; Γιατί τα κινεζικά οχήματα είναι φθηνότερα; FLEET NEWS #264 ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙA ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ EΚΔΟΤΗΣ - ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ ΛIΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡAΚΗ l.tsagaraki@direction.gr ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ loupakis@direction.gr ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΓΙΑΣ dvagias@direction.gr MANAGER FLEET BUSINESS UNIT ΝΑΤΑΣΑ ΠΑΠΑΛΙΟΥ npapaliou@direction.gr ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΜΑΡΙΑ ΑΚΖΩΤΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΧΑΣΑΝΙ CORPORATE COMMUNICATION MANAGER ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ georgiadi@direction.gr ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ ΡΟΔΟΥΛΑ ΒΑΡΒΑΓΙΑΝΝΗ varvagianni@direction.gr ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ EΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ 350€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) PAPALIOS MEDIA GROUP IKE Μ. ΑΣΙΑΣ 43, 152 33 ΧΑΛΑΝΔΡΙ Τ. 210 77.12.400 F. 210 77.85.097 info@direction.gr ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ - ΕΤΑΙΡΟΙ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΝΟΜΙΜΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ISSN: 2732-7868 info@fleetnews.gr Όροι χρήσης & πολιτική απορρήτου εδώ.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=