FLEETNEWS #236

11.03.24 #236 16 τις εκλογές. Το υπερβάλλον βάρος οφείλεται στη συστοιχία μπαταριών. Η έγκριση του σχεδίου δεν το μετατρέπει αυτομάτως σε εθνικό δίκαιο, καθώς επιτρέπεται τα κράτη-μέλη να συμμορφωθούν με τον δικό τους ρυθμό. Ωστόσο, τα νέα είναι καλά για τους ιδιοκτήτες στόλων που στρέφονται στην ηλεκτροκίνηση, καθώς θα μπορούν να αποφύγουν τα έξοδα επανεκπαίδευσης οδηγών, ιατρικών ελέγχων και αδειών Κατηγορίας Γ και αμβλύνουν την αβεβαιότητα. Ο χρόνος της εθνικής υιοθέτησης παραμένει εκκρεμής. Το επιπλέον βάρος τα κάνει να υπερβαίνουν το ανώτατο όριο των 3,5 τόνων και πολλά e-van με βαριές μπαταρίες κατατάσσονται ως φορτηγά, απαιτώντας την κατάλληλη άδεια οδήγησης. Η Ε.Ε. επιχειρεί εδώ και καιρό νομοθετική διόρθωση, για να άρει το εμπόδιο υιοθέτησης κινητήρων μηδενικών εκπομπών. Η απόφαση ισχύει αποκλειστικά για τις άδειες οδήγησης. Αρκετοί κλάδοι και ενώσεις άσκησαν πίεση για να ταξινομηθούν τα βαρύτερα e-van ως οχήματα N1 (στον κανόνα <3,5T), ανεξαρτήτως μεικτού βάρους. Σύμφωνα με την ταξινόμηση N2, ενδέχεται να απαιτούνται ταχογράφοι, περίοδοι ανάπαυσης, απαγόρευση διέλευσης σε ορισμένες περιοχές, αυξημένος τεχνικός έλεγχος και επιπλέον τέλη κυκλοφορίας. Πολλά e-van έχουν πιστοποιηθεί ως N1 και N2, αλλά χάνουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα βάρους έναντι των ντίζελ. Οι υπεύθυνοι στόλου πρέπει να λάβουν υπόψη τους αυτά τα εμπόδια κατά τη μετάβαση σε στόλο βαν μηδενικών εκπομπών. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, παρόμοια απόφαση εξαίρεσης αδειών Κατηγορίας Β ισχύει ήδη από το 2019, υπό την προϋπόθεση πενταώρου εκπαίδευσης. Πέραν της αλλαγής στο όριο ρυμούλκησης των e-van στα 7.000 κιλά (MAM), το Υπουργείο Μεταφορών (DfT) αναίρεσε την πρόσθετη απαίτηση τον περασμένο Οκτώβριο, παρέχοντας μεγαλύτερη ευελιξία στον τομέα. Με αυτονομία κάτω των 100 χιλιομέτρων από το αμαξοστάσιό τους, τα βαρύτερα e-van εξαιρούνται επίσης από τους αναφερθέντες περιορισμούς βαρέος τύπου. Η επέκταση του επιτρεπόμενου συνολικού βάρους για e-van σε επίπεδο Ε.Ε. αποτελεί μέρος ευρύτερης οδηγίας για την ευρωπαϊκή άδεια οδήγησης, στην οποία αναφερθήκαμε στο προηγούμενο τεύχος. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε στις 8 Μαρτίου προκαταρκτικά στοιχεία για τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2023. Περίπου 20.400 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ πέρυσι, καταγράφοντας μικρή μείωση (1%) σε σχέση με το 2022. Παρά την πρόοδο (-10%) από το 2019 (2.360 λιγότερους θανάτους), λίγα κράτη μέλη βρίσκονται σε πορεία επίτευξης του στόχου της μείωσης κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία έως το 2030. Από το 2019, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ελάχιστα μειώθηκε στην Ισπανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ έχει αυξηθεί στην Ιρλανδία, τη Λετονία, την Ολλανδία, τη Σλοβακία και τη Σουηδία. Αντίθετα, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, το Βέλγιο, η Τσεχία, η Δανία, η Ουγγαρία και η Πολωνία βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου μείωσης κατά 50% στους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία έως το 2030 (προκαταρκτικά στοιχεία). Η συνολική κατάταξη των ποσοστών θνησιμότητας των χωρών δεν έχει αλλάξει σημαντικά, οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (22 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους) και στη Δανία (27/εκατομμύριο). Η Βουλγαρία (82/εκατομμύριο) και η Ρουμανία (81/εκατομμύριο) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας το 2023. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 46 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους. Τα διαθέσιμα στοιχεία σε όλη την ΕΕ για το 2022 (λεπτομερή στοιχεία του 2023 δεν είναι ακόμη διαθέσιμα) δείχνουν ότι το 52% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σημειώθηκαν σε αγροτικούς δρόμους, έναντι 38% στις αστικές περιοχές και 9% στους αυτοκινητόδρομους. Η τάση στον αριθμό των ποδηλατών που σκοτώθηκαν στους δρόμους της ΕΕ προκαλεί σοβαρή ανησυχία: περισσότεροι από 2.000 ποδηλάτες σκοτώθηκαν το 2022. Αυτή είναι η μόνη κύρια ομάδα χρηστών του δρόμου που δεν σημείωσε σημαντική μείωση των θανάτων την τελευταία δεκαετία, ιδίως λόγω επίμονης έλλειψη κατάλληλης υποδομής και μη ασφαλούς συμπεριφοράς όλων των χρηστών του δρόμου, όπως υπερβολική ταχύτητα, απόσπαση προσοχής και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών. Οι άνδρες ευθύνονται για τρεις στους τέσσερις θανάτους από τροχαία ατυχήματα (77%). Οι ηλικιωμένοι, ηλικίας 65+, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο καθώς αντιπροσώπευαν το 29% όλων των θανάτων από τροχαία, ενώ αποτελούν το 21% του πληθυσμού. Ομοίως, οι νέοι ηλιΑΝΤΙΦΑΤΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΕΕ: τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ και ΕΖΕΣ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=