FLEETNEWS #235

04.03.24 #235 18 Οι στόχοι της Ε.Ε. για μείωση των εκπομπών CO2 από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα δεν θα είναι επιτεύξιμοι όσο ελλείπουν σημαντικά προαπαιτούμενα, αναφέρει έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ECA). Παρά τις υψηλές φιλοδοξίες και τις αυστηρές απαιτήσεις, τα περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα στους δρόμους της Ε.Ε. εξακολουθούν να εκπέμπουν την ίδια ποσότητα CO2 όπως πριν από 12 χρόνια. Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να βοηθήσουν την Ε.Ε. να προσεγγίσει το στόχο της. Ωστόσο, οι προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να επιταχυνθούν. Οι εκπομπές CO2 των μεταφορών στην Ε.Ε. δεν μειώθηκαν από το 2011, αναφέρει το ECA, παρά τους στόχους μείωσης των νέων αυτοκινήτων από το 2010. Οι κινητήρες έγιναν καθαρότεροι, αλλά αυτό αντισταθμίστηκε από τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα και τους ισχυρότερους κινητήρες. Η Ε.Ε. σημείωσε σημαντική επιτυχία στη μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) σε αρκετούς τομείς, αλλά το CO2 των οδικών μεταφορών συνέχισε να αυξάνεται. Το 2021, αποτελούσε το 23% των συνολικών εκπομπών GHG της Ε.Ε. Τα επιβατικά αυτοκίνητα ευθύνονται για πάνω από το μισό. ΟΡΙΑΚΉ ΜΕΊΩΣΗ Συγκεκριμένα, οι εκπομπές των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων παρέμειναν σταθερές μεταξύ 2011 και 2022, ενώ των βενζινοκίνητων μειώθηκαν οριακά (-4,6%), σύμφωνα με το ECA. Τα πρότυπα της Ε.Ε. κατέστησαν τους κινητήρες πιο αποδοτικούς την τελευταία δεκαετία, αλλά το όφελος ακυρώνεται σε μεγάλο βαθμό από τα SUV, που διαθέτουν 10% περίπου μεγαλύτερη μάζα και από την παράλληλη τάση για ισχυρότερους κινητήρες (κατά μέσο όρο περίπου 25% ισχυρότεροι). Στη δεκαετία του 2010, οι κατασκευαστές εκμεταλλεύτηκαν τα κενά στις απαιτήσεις δοκιμών και κατέγραψαν μειωμένες εκπομπές σε εργαστηριακό περιβάλλον, παρουσιάζοντας τεράστιες διαφορές με τις πραγματικές εκπομπές. Μετά το Dieselgate του 2015, ο νέος κύκλος δοκιμών μείωσε, χωρίς να εξαλείψει, τη διαφορά μεταξύ των αποτελεσμάτων δοκιμών και των εκπομπών υπό πραγματικές συνθήκες, αναφέρει το ECA. Σε συνδυασμό με την τάση για μεγαλύτερα αυτοκίνητα και ισχυρότερους κινητήρες, αυτό σημαίνει ότι «οι πραγματικές εκπομπές των συμβατικών αυτοκινήτων, που εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα τρία τέταρτα των ταξινομήσεων νέων οχημάτων, δεν έχουν μειωθεί», σύμφωνα με το ECA. ΜΕΓΆΛΟ ΕΓΧΕΊΡΗΜΑ Η πεισματική αντίσταση βελτίωσης θέτει σε κίνδυνο την πράσινη ατζέντα της Ευρώπης. «Δεν θα υπάρξει πραγματική και απτή μείωση εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων όσο κυριαρχούν κινητήρες εσωτερικής καύσης», δήλωσε ο Pietro Russo, μέλος του ECA. Ωστόσο, «η ηλεκτροκίνηση του στόλου αυτοκινήτων της ΕΕ συνιστά σημαντικό εγχείρημα». Οι ελεγκτές εννοούν τα αμιγώς ηλεκτρικά BEV, όχι τα υβριδικά PHEV, τα οποία τείνουν να έχουν πολύ υψηλότερες πραγματικές από ό,τι εργαστηριακές εκπομπές. Το ECA επισημαίνει ότι το 2025 θα υπάρξει αναπροσαρμογή των κανόνων της Ε.Ε. προς αντιμετώπιση του θέματος. «Μέχρι τότε, τα PHEV θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται ως οχήματα χαμηλών εκπομπών, προς όφελος των κατασκευαστών αυτοκινήτων». Εάν τα BEV μπορούν να κάνουν τη διαφορά, τότε πρέπει να αναπτυχθούν ακόμα πιο γρήγορα. Το 2022, σχεδόν ένα στα επτά νέα αυτοκίνητα ήταν BEV, από μόλις 1 στα 100 το 2018. Ωστόσο, η Ε.Ε. αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες στην επιτάχυνση της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων. Το πρώτο εμπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί, είναι η πρόσβαση σε πρώτες ύλες για την κατασκευή αρκετών μπαταριών, όπως τόνισε μια πρόσφατη έκθεση το ECA. Εξέφρασαν επίσης ανησυχίες για την ανεπαρκή υποδομή φόρτισης: το 70 % όλων των φορτιστών μπαταριών αυτοκινήτων στην Ε.Ε. συγκεντρώνονται σε τρεις μόνο χώρες: Ολλανδία, Γαλλία και Γερμανία. Και, τέλος, η οικονομική προσιτότητα είναι ζωτικής σημασίας: δεδομένου του υψηλότερου αρχικού κόστους των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι καταναλωτές μπορεί να προτιμούν να διατηρούν τα παλιά τους ρυπογόνα οχήματα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ: ΕΛΛΕΙΠΟΥΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ Μείωση εκπομπών αυτοκινήτων

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=