FLEETNEWS #194

03.04.23 #194 13 μη, χρησιμοποιούνται πολύ λιγότερα ορυκτά καύσιμα. Αυτοί οι υπολογισμοί δείχνουν τη σημαντική διαφορά των επιπτώσεων κάθε αυτοκινήτου στο περιβάλλον, αλλά αποκαλύπτουν επίσης τη σημαντική επίδραση της μάζας στις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και στη ζήτηση πρωτογενούς ενέργειας. Αυτό είναι σαφές για όλους τους τύπους κινητήρων, παρόλο που ο συσχετισμός μπορεί να είναι ελαφρώς στρεβλός για ορισμένα αυτοκίνητα, λόγω διαφορών στην οπισθέλκουσα ή στην απόδοση του συστήματος κίνησης. Ωστόσο, το μήνυμα είναι σαφές - όσο πιο βαρύ είναι το όχημα, τόσο μεγαλύτερη ζημιά προκαλεί στο περιβάλλον και με την επιπλέον ενέργεια που απαιτείται για την κίνησή του. Γενικά, τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας εκπέμπουν σημαντικά λιγότερα αέρια θερμοκηπίου κατά τη διάρκεια της ζωής τους, αλλά ορισμένα πλεονεκτήματα χάνονται λόγω αυξημένου βάρους. Τα ηλεκτρικά οχήματα και η ηλεκτροκίνηση προσφέρουν τεράστιες δυνατότητες μείωσης των αερίων θερμοκηπίου, αλλά η συνεχώς αυξανόμενη τάση βαρύτερων οχημάτων περιορίζει αυτήν την προοπτική. Για να αντιμετωπιστεί το θέμα, το Green NCAP καλεί τους κατασκευαστές να μειώσουν τη μάζα των προϊόντων τους και τους καταναλωτές να αγοράζουν με κριτήριο όχι μόνο το σύστημα κίνησης, αλλά και το βάρος του αυτοκινήτου τους, δήλωσε ο Aleksandar Damyanov, τεχνικός διευθυντής του Green NCAP. Για καλύτερη επισήμανση του πώς η μάζα επηρεάζει την περιβαλλοντική απόδοση, το Green NCAP πραγματοποίησε επιπρόσθετες προσομοιώσεις βάσει πραγματικών μετρήσεων. Αυτές οι μελέτες δείχνουν ότι και οι τρεις τύποι κινητήρων (ηλεκτρικά BEV, μη επαναφορτιζόμενα υβριδικά HEV και συμβατικά ICEV), με την αύξηση της μάζας παρουσιάζουν την ίδια σχετική αύξηση κατανάλωσης ενέργειας, περίπου 2% ανά 100 κιλά. Ωστόσο, τα ποσοστά απόλυτης κατανάλωσής τους διαφέρουν αισθητά. Επιπλέον, η μεγαλύτερη μάζα συνιστά σημαντικό παράγοντα περιβαλλοντικών επιπτώσεων παραγωγής οχημάτων. Βάσει των σημερινών εκτιμήσεων, η καθαρή αύξηση της μάζας κατά 100 κιλά μπορεί να προκαλέσει επιπλέον εκπομπές 500-650 κιλών GHG και 1,9- 2,4 MWh πρόσθετης ενεργειακής ζήτησης στην παραγωγή (χωρίς την μπαταρία, συμπεριλαμβανομένης της ανακύκλωσης). Την τελευταία δεκαετία, το μέσο βάρος των οχημάτων που πωλήθηκαν, αυξήθηκε κατά περίπου 9% ή περίπου 100 κιλά. Οι πωλήσεις μικρών SUV πενταπλασιάστηκαν, με τις περισσότερες πωλήσεις το 2022, περίπου τεσσάρων εκατομμυρίων αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Οι πωλήσεις μεγάλων SUV επταπλασιάστηκαν, σε περίπου 700.000 αυτοκίνητα. Λαμβάνοντας υπόψη τον αντίκτυπο του βάρους στην κατανάλωση και στα GHG και τα PED για την παραγωγή ενός μικρού οικογενειακού αυτοκινήτου, η μέση αύξηση βάρους κατά 100 κιλά ευθύνεται για περίπου 1,4 τόνους πρόσθετων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και κατανάλωση 5,7 MWh επιπλέον ενέργειας. Σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), το 2022 πουλήθηκαν 9,3 εκατομμύρια οχήματα, εκ των οποίων το 12,2% ήταν ηλεκτρικά μπαταρίας. Υποθέτοντας ότι καθένα από αυτά είναι κατά μέσο όρο 100 κιλά βαρύτερο, ο αντίκτυπος της αύξησης βάρους στο κλίμα ισοδυναμεί με περίπου 200.000 επιπλέον αυτοκίνητα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Ας ληφθεί υπόψη ότι τα τελευταία αποτελέσματα LCA προέκυψαν βάσει εξελιγμένης μεθοδολογίας και δεδομένων. Οι φετινοί υπολογισμοί περιλαμβάνουν την αύξηση παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη και την πρόβλεψη παροχής ενέργειας της περιόδου 2022 - 2037. Επιπλέον, το πρότυπο συντήρησης οχήματος βελτιώθηκε και, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει τη χρήση ουρίας για κινητήρες ντίζελ. Ο CARLOS TAVARES ΓΙΑ ΤΑ E-FUELS ΚΑΙ ΤΑ EV Ο CEO της Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε ότι τα συνθετικά καύσιμα, τα οποία εξαιρέθηκαν από τους αρμόδιους χάραξης πολιτικής των Βρυξελλών από τον στόχο της Ε.Ε. για μηδενικές εκπομπές ρύπων το 2035, δεν θα αλλάξουν «σημαντικά» την πορεία της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Είμαστε σε καλό δρόμο για να προσφέρουμε την ηλεκτροκίνηση που αναμένεται από την Ε.Ε.», δήλωσε ο κ. Tavares στο πρώτο «Freedom of Mobility Forum» της Stellantis, επισημαίνοντας: «Πιστεύω ότι τα συνθετικά καύσιμα θα είναι μια άλλη τεχνολογική κατεύθυνση που πρόκειται να αναπτυχθεί. Η βιομηχανία θα πρέπει να αποδείξει ότι είναι ουδέτερη ως προς τον άνθρακα, από τη δέσμευση άνθρακα από τη μία πλευρά και τις εκπομπές άνθρακα του κινητήρα από την άλλη». Το φόρουμ ανέλυσε το ερώτημα εάν η «ασφαλής, καθαρή και οικονομικά προσιτή» κινητικότητα θα περιοριστεί στους «λίγους τυχερούς» στο μέλλον λόγω αυξημένου κόστους. «Ένας από τους πιο σημαντικούς τρόπους για να γίνει προσιτή η καθαρή κινητικότητα, είναι τα ελαφρύτερα EV, πράγμα που σημαίνει καλύτερες χημικές διεργασίες μπαταριών, χρήση εναλλακτικών υλικών και δημόσια υποδομή που υποστηρίζει μικρότερη αυτονομία. Αν η αυτονομία είναι μικρότερη, το βάρος είναι μικρότερο και το κόστος είναι μικρότερο», πρόσθεσε ο κ. Tavares, τονίζοντας ότι «τα EV θα είναι πιο προσιτά εάν η υποδομή είναι αρκετά πυκνή ώστε να απαλλάσσει από το άγχος της αυτονομίας».

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=