FLEETNEWS #193

27.03.23 #193 2 Τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) χρειάζονται λίθιο; Το δοκιμαστικό όχημα που παρουσίασε η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία JAC έχει ταρακουνήσει τον κλάδο των μπαταριών σχετικά με τις κυψέλες ιόντων νατρίου. Το νάτριο αφθονεί και προσφέρει πιθανά πλεονεκτήματα ασφαλείας έναντι του λιθίου, το οποίο όμως διαθέτει υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα. Η κινεζική μάρκα EV JAC Auto παρουσίασε το πρώτο στον κόσμο EV μπαταρίας ιόντων νατρίου. Αυτή η πρωτοποριακή τεχνολογία μπορεί να μειώσει σημαντικά το κόστος των EV, καθιστώντας τα πιο βιώσιμη επιλογή σε σχέση με τα οχήματα βενζίνης, ντίζελ ή CNG. Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου που κατασκευάζονται από φθηνότερες πρώτες ύλες, μειώνουν το κόστος της μπαταρίας και του ηλεκτρικού οχήματος. Επιπλέον, αποτελούν εναλλακτική λύση για τις υπάρχουσες τεχνολογίες, όπως η ακριβή μπαταρία ιόντων του δυσεύρετου λιθίου. Το κοβάλτιο, άλλο ένα σπάνιο και ακριβό υλικό που χρησιμοποιείται στις μπαταρίες, μπορεί επίσης να αντικατασταθεί με τη χρήση μπαταριών ιόντων νατρίου. ΑΠΌΔΟΣΗ Η Hina Battery Technologies, εταιρεία startup με έδρα το Πεκίνο, ανέπτυξε την μπαταρία ιόντων νατρίου για το ηλεκτρικό όχημα της JAC. Η μπαταρία, σύμφωνα με την εταιρεία, προσφέρει καλύτερη απόδοση κόστους, υψηλή ασφάλεια και εξαιρετική απόδοση κύκλου ζωής. Έχει χαμηλότερη πυκνότητα από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου, αλλά διαθέτει πλεονεκτήματα, όπως απόδοση σε χαμηλές θερμοκρασίες και ταχεία φόρτιση. Το EV της JAC διαθέτει μπαταρία 25 κιλοβατωρών και μπορεί να διανύσει έως και 250 χιλιόμετρα με μία μόνο φόρτιση. ΦΘΗΝΌΤΕΡΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΉ ΛΎΣΗ ΓΙΑ EV Η χρήση μπαταριών ιόντων νατρίου μπορεί να φέρει επανάσταση στον κλάδο EV. Η αύξηση των τιμών του ανθρακικού λιθίου πέρυσι προκάλεσε μεγάλες πιέσεις σε πολλούς κατασκευαστές μπαταριών και χρήστες, σύμφωνα με τη Hina. Με τις μπαταρίες ιόντων νατρίου, οι κατασκευαστές EV έχουν στη διάθεσή τους φθηνότερη εναλλακτική λύση παρόμοιας απόδοσης και ασφάλειας. Η μπαταρία ιόντων νατρίου μπορεί να μειώσει το κόστος των EV κατά τουλάχιστον 10%, καθιστώντας τα πιο προσιτά στους καταναλωτές. Ο κλάδος EV εξελίσσεται διαρκώς με νέες τεχνολογίες και καινοτομίες. Η εμφάνιση των μπαταριών ιόντων νατρίου, ως φθηνότερη εναλλακτική λύση, μπορεί να αλλάξει τους κανόνες. ΠΡΟΒΛΈΨΕΙΣ Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου μπορούν να αξιοποιήσουν τις ίδιες διαδικασίες παραγωγής με τη βιομηχανία ιόντων λιθίου, πράγμα που σημαίνει ότι η πρώτη θα μπορούσε να επωφεληθεί από την πρόοδο που έχει κάνει η δεύτερη την τελευταία δεκαετία. Η χρήση παρόμοιων υλικών και εξαρτημάτων -από ηλεκτρολύτες και διαχωριστές, έως συλλέκτες ρεύματος αλουμινίου- σημαίνει ότι αυτή η αναδυόμενη τεχνολογία θα μπορούσε επίσης να επωφεληθεί από τις υπάρχουσες οικονομίες κλίμακας. Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου είναι πιο ακριβές από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου σήμερα λόγω χαμηλού όγκου και της ανεπαρκώς ανεπτυγμένης αλυσίδας εφοδιασμού. Αλλά το BloombergNEF διαβλέπει δυνατότητες εξοικονόμησης υλικών και βελτιώσεις στην ενεργειακή πυκνότητα, που θα παρείχαν μια βιώσιμη οδό για τις κυψέλες ιόντων νατρίου, ώστε να κοστίζουν 50% λιγότερο από το σημερινό κόστος του σιδήρου φωσφορικού λιθίου (LFP). Το LFP είναι η πιο κοινή χημική διαδικασία μπαταριών ιόντων λιθίου επί του παρόντος, λόγω της αυξανόμενης προτίμησης των αυτοκινητοβιομηχανιών στο χαμηλότερο κόστος και τις σημαντικές βελτιώσεις στην ενεργειακή πυκνότητα την τελευταία δεκαετία. Λίνα Τσαγκαράκη ΤΟ ΠΡΩΤΟ EV ΜΕ ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ ΙΟΝΤΩΝ ΝΑΤΡΙΟΥ Η JAC Auto πρωτοπορεί Μ. ΑΣΙΑΣ 43, 152 33 ΧΑΛΑΝΔΡΙ Τ. 210 77.12.400 F. 210 77.85.097 info@direction.gr EΚΔΟΤΗΣ - ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ CHIEF ΕDITOR FLEET UNIT ΛIΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡAΚΗ l.tsagaraki@direction.gr MANAGER CORPORATE & FLEET BUSINESS UNIT ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ mkatopodi@direction.gr CORPORATE COMMUNICATION MANAGER ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ georgiadi@direction.gr ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ ΙΩΑΝΝΑ ΜΑΚΑΡΙΟΥ imakariou@direction.gr ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ISSN: 2732-7868 info@fleetnews.gr ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΜΕΙΩΣΗΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΩΝ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ ΙΟΝΤΩΝ ΝΑΤΡΙΟΥ Πηγή: BloombergNEF. Σημ: LFP = σιδήρου φωσφορικού λιθίου, συγκριτικό κόστος μπαταριών ιόντων λιθίου, βάσει ανοδικού μοντέλου κόστους μπαταρίας στις 23 Οκτωβρίου 2022. Εξοικονόμηση υλικών βάσει αντικατάστασης λιθίου με νάτριο και βελτιώσεις ενεργειακής πυκνότητας. Η χημική διαδικασία ιόντων νατρίου περιλαμβάνει Prussian blue (σκούρα μπλε χρωστική ουσία που παράγεται από την οξείδωση σιδηροκυανιούχων αλάτων σιδήρου) και είναι διαφορετική από της HiNa. Βάσει κόστους μπαταριών ιόντων νατρίου μαζικής παραγωγής. Συμβατικές LFP Εξοικονόμηση υλικών Υπάρχουσες ιόντων νατρίου Βελτιστοποιημένες ιόντων νατρίου Βελτίωση ενεργειακής πυκνότητας $/kWh 124 87 61 37 26

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=