FLEETNEWS #192

20.03.23 #192 16 Αμφιβολίες εμφανίζονται για την ικανότητα της Ευρώπης να εκπληρώσει τους στόχους σταδιακής κατάργησης πωλήσεων νέων αυτοκινήτων και βαν με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) πριν από τις αυστηρές προθεσμίες που έθεσαν οι αρμόδιοι χάραξης πολιτικής. Κυβερνήσεις, κατασκευαστές οχημάτων και προμηθευτές πρώτης βαθμίδας, είτε καθυστερούν την κατάργηση των ICE, είτε εκφράζουν ανησυχίες για τη δυνατότητα αύξησης παραγωγής EV εντός των φιλόδοξων χρονοδιαγραμμάτων λειτουργίας των στόλων και της ευρύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας. Το θέμα ήλθε στο προσκήνιο πρόσφατα, όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να αναβάλει την ψηφοφορία που θα επικύρωνε την απαγόρευση πωλήσεων νέων οχημάτων ICE από το 2035. Οι μεγάλοι στόλοι πιέζουν για ακόμα ταχύτερη μετάβαση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και βαν μπαταρίας, με ορίζοντα το 2030, ενώ η Νορβηγία επεξεργάζεται εθνική προθεσμία για το 2025. Η Ε.Ε. επέλεξε ως όριο το 2035, επειδή η μέση διάρκεια ζωής ενός οχήματος είναι 15 χρόνια και η Πράσινη Συμφωνία της Ευρώπης στοχεύει στην ουδετερότητα άνθρακα μέχρι τα μέσα του αιώνα. ΑΠΑΓΌΡΕΥΣΗ 2035 Η Επιτροπή Μονίμων Αντιπροσώπων (Coreper) αναμενόταν να περάσει την προθεσμία του 2035, η οποία είχε ήδη εξασφαλίσει την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ε.Ε., αλλά η Γερμανία αντιτάχθηκε. Η μεγαλύτερη παραγωγός οχημάτων της Ευρώπης επέμεινε ότι ο νέος νόμος πρέπει να περιλαμβάνει διάταξη για τα e-fuels, τα οποία είναι συνθετικά υγρά καύσιμα κινητήρων εσωτερικής καύσης, όπως η βενζίνη και το ντίζελ. Ο Volker Wissing, υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας, έγραψε στο Twitter: «Το πρόβλημα δεν είναι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, αλλά τα ορυκτά καύσιμα με τα οποία λειτουργεί. Στόχος είναι η κλιματική ουδετερότητα και ταυτοχρόνως η ευκαιρία για τις νέες τεχνολογίες. Πρέπει να είμαστε ανοιχτοί σε διάφορες λύσεις». Σε συνέντευξή του στην Bild πρόσθεσε ότι: «Στη Γερμανία, ο συνασπισμός αποφάσισε ότι τα e-fuels στην καθαρή τους μορφή μπορούν να εγκριθούν και ότι τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν να λειτουργούν με κλιματικά ουδέτερο τρόπο». Τα e-fuels, γνωστά και ως συνθετικά καύσιμα, δεν προέρχονται από πετρέλαιο ή αέριο, αλλά δημιουργούνται με χημική διαδικασία βάσει υδρογόνου και παράγονται με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ωστόσο, περσινή μελέτη διαπίστωσε ότι τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με e-fuels εκπέμπουν περισσότερο CO2 κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους από τα ηλεκτρικά μοντέλα μπαταρίας. Κατόπιν της αντίθεσης της Γερμανίας, ο Daniel Holmberg, εκπρόσωπος της Coreper, δήλωσε ότι η επιτροπή «αποφάσισε να αναβάλει την απόφαση του στόχου εκπομπών αυτοκινήτων 2035, για επόμενη συνεδρίαση του Συμβουλίου». Δεν έχει ανακοινωθεί νέα ημερομηνία και η καθυστέρηση επικρίθηκε έντονα από περιβαλλοντολόγους, οι οποίοι ανέφεραν πως ο σημαντικότερος νόμος αντιμετώπισης των εκπομπών από τις μεταφορές κινδυνεύει. Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια οχημάτων και ηλεκτρικής κινητικότητας της T&E, δήλωσε: «Εάν ανατραπεί η σταδιακή κατάργηση κινητήρων εσωτερικής καύσης, η αποτυχία της κλιματικής πολιτικής της Ε.Ε. θα συνδέεται για πάντα με τον [καγκελάριο της Γερμανίας] Olaf Scholz». ΆΝΟΙΓΜΑ ΣΕ ΤΕΧΝΟΛΟΓΊΕΣ Αντιδρώντας στην αναβολή της ψηφοφορίας, η ACEA κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Συμβούλιο να βρουν λύση στο αδιέξοδο της νομοθεσίας CO2. Η ACEA υποστηρίζει τους κλιματικούς στόχους της Ε.Ε., αλλά αναφέρει πως η «διεύρυνση της τεχνολογίας» είναι απαραίτητη. Ο Luca de Meo, πρόεδρος της ACEA, δήλωσε: «Η μαζική ηλεκτροκίνηση είναι σημαντικό μέρος της λύσης για την οποία όλοι πιέζουμε, αλλά δεν αποτελεί πανάκεια. Ο εχθρός είναι η ενέργεια που βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και όχι κάποια συγκεκριμένη τεχνολογία». Τα e-fuels μπορεί π.χ. να παρέχουν χαμηλότερες εκπομπές για τον υπάρχοντα στόλο οχημάτων. ΥΠΟΔΟΜΉ EV Η ACEA επανέλαβε επίσης τις εκκλήσεις της προς τους ευρωπαίους αρμόδιους χάραξης πολιτικής, για ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΚΠΛΗΡΩΣΕΙ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΤΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ Η Ε.Ε.; Ρωγμές στις δεσμεύσεις της Ευρώπης Παραγωγή συνθετικών καυσίμων 1. Ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές 2. Παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης ύδατος 3. CO2 από ανανεώσιμες πηγές ή από την ατμόσφαιρα Χημική σύνθεση και μετατροπή 4. Παραγωγή συνθετικών καυσίμων με CO2 και H2 με διαδικασία Fischer-Tropsch Ύδωρ

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=