Fleet Business #13

Όσον αφορά στη MaaS, οι μετακινούμενοι φαντάζονται μια τέλεια εφαρμογή ενιαίας πλατφόρμας που θα τους επιτρέπει να προγραμματίζουν, να κάνουν κράτηση και να πληρώνουν τις μετακινήσεις τους σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους. Στην πραγματικότητα όμως, αυτή παραμένει ανέφικτη. Υπάρχουν, φυσικά, αρκετές «Mobility Super Apps», που προσφέρουν ένα σύνολο εφαρμογών συνδεδεμένων μεταξύ τους. Η FREE NOW, που ξεκίνησε ως εφαρμογή ταξί, ενσωματώνει υπηρεσίες δημόσιων συγκοινωνιών, ταξί, ενοικίασης ιδιωτικών αυτοκινήτων, ηλεκτροκινητικότητας και διαμοιρασμού αυτοκινήτων σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά όχι παντού. Σκοπός της MaaS είναι να εξαλείψει τα εμπόδια μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών μεταφορών και διαμοιρασμού. Και το θέμα είναι ποιος θα πληρώσει γι’ αυτό; ΔΕΝ ΒΓΑΊΝΕΙ Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΌΣ Ο Justin Spratt, CEO της εταιρείας παροχής τηλεκατευθυνόμενων αυτοκινήτων Vay, πιστεύει πως είναι πολύ δύσκολη η απάντηση στο ερώτημα. «Είναι περίπλοκος ο συνδυασμός όλων αυτών, αλλά μπορεί να γίνει. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ο διαμοιρασμός των οικονομικών, ώστε να καταστεί απρόσκοπτη η εμπειρία χρήστη και όλοι να αποκομίσουν κέρδος, παρά τα στενά περιθώρια». Η πρόκληση συνίσταται στην ενσωμάτωση των μέσων μαζικής μεταφοράς, ώστε να συμπεριληφθούν λεωφορεία, τρένα και ποδήλατα με κρατική χρηματοδότηση. Έτσι θα δημιουργηθεί αυτό που ο κ. Spratt περιγράφει ως «σωστό πλαίσιο» για χρήστες. Αλλά οι εταιρείες δημόσιων μεταφορών ελέγχονται, υποχρηματοδοτούνται και πληρώνονται με δημόσιο χρήμα. Σπάνια βγάζουν κέρδη, επομένως το ερώτημα είναι ποιος θα πληρώσει την ενσωμάτωση όταν δεν υπάρχει οικονομικό περιθώριο κέρδους για διαμοιρασμό; Έτσι, το ουτοπικό όραμα της πανευρωπαϊκής υπερεφαρμογής μεταφορών και απρόσκοπτης κινητικότητας, που προσφέρει υπηρεσίες κατά παραγγελία, είναι, στην καλύτερη περίπτωση, μακρινό και στην ουσία αποτελεί ουτοπία. Το καλύτερο που μπορούμε να ελπίζουμε είναι κάτι περισσότερο από αυτά που έχουμε σήμερα, τα οποία είναι κατακερματισμένα, αλλά λειτουργούν. ΤΙ ΧΡΕΙΆΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΘΕΤΙΚΉ ΕΜΠΕΙΡΊΑ ΧΡΉΣΤΗ uΗ εφαρμογή πρέπει να είναι ευκολόχρηστη και διαισθητική, με καλή λειτουργία αναζήτησης. uΗλεκτρονικό εισιτήριο – έκδοση εισιτηρίων βάσει λογαριασμού με τη χρήση ασφαλούς σύνδεσης. uΠρότυπο κινητικότητας με επίκεντρο το χρήστη. uΑσφαλή δεδομένα – συνεργασία με τις αρχές προστασίας δεδομένων για αξιολόγηση των κινδύνων διαμοιρασμού δεδομένων κινητικότητας. ΤΟ ΠΡΌΤΥΠΟ MAAS ΤΩΝ ΔΗΜΌΣΙΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΏΝ ΤΗΣ ΜΆΛΤΑΣ Η Μάλτα υιοθέτησε τη MaaS από νωρίς. Μικρή και πυκνοκατοικημένη χώρα, οι δημόσιες συγκοινωνίες της (MPT) εκτίμησαν τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από ένα πραγματικό σύστημα MaaS. Η MPT ξεκίνησε εκδίδοντας την κάρτα Tallinja, η οποία πρόσφερε μειωμένο κόστος στους τακτικούς χρήστες λεωφορείων. Στη συνέχεια, πρόσθεσε νέες υπηρεσίες μεταφορών, πορθμεία και τουριστικά λεωφορεία, για καλύτερη προσβασιμότητα στην πόλη και βελτίωση της μετακίνησης. Το αποτέλεσμα στέφθηκε με τεράστια επιτυχία και οδήγησε στη δημιουργία ενός συστήματος διαμοιρασμού, που περιλαμβάνει ποδήλατα, μοτοσικλέτες και ταξί. Εμπόδια σε μια πανευρωπαϊκή υπερεφαρμογή κινητικότητας 37 ΜΑΡΤΙΟΣ 2023

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=