Fleet Business #11

2 ΠΏΣ ΣΥΜΜΟΡΦΏΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΣΤΑΔΙΑΚΉ ΕΥΡΩΠΑΪΚΉ ΚΑΤΆΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΉΤΩΝ ΟΡΥΚΤΏΝ ΚΑΥΣΊΜΩΝ ΤΟ 2035; Την τελευταία στιγμή της συμφωνίας προστέθηκε μια σημαντική ρήτρα. Υπό την πίεση της Γερμανίας, το κείμενο ορίζει πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να ετοιμάσει έκθεση έως το 2026 που θα εξετάζει τα «καύσιμα με ουδέτερο CO2» (και τα plug-in υβριδικά). Αυτό ορίζεται στο ακόλουθο απόσπασμα: «Κατόπιν διαβούλευσης με τα ενδιαφερόμενα μέρη, η Επιτροπή θα υποβάλει πρόταση ταξινόμησης, μετά το 2035, οχημάτων που λειτουργούν αποκλειστικά με καύσιμα ουδέτερου CO2, σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, εκτός του πεδίου εφαρμογής προτύπων στόλου και σύμφωνα με το στόχο κλιματικής ουδετερότητας της Ένωσης». Αυτό αποκαλείται συχνά «παραθυράκι» ή «πίσω πόρτα» για να θεωρηθούν τα e-fuel βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις μετά το 2035 και να παραταθεί η προθεσμία των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Δεν έχει ληφθεί ακόμα οριστική απόφαση. Ωστόσο, η Ε.Ε. θέλει να αρχίσει η ανάμιξη τακτικών και efuel για την απανθρακοποίηση των αυτοκινήτων ICE για κάποια χρόνια, στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας. Θα ακολουθήσει κλιμάκωση και θα προκύψουν τα synfuel, αφού υιοθετηθούν από τον αεροπορικό και τον ναυτιλιακό τομέα, οι οποίοι αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη δυσκολία μετάβασης σε μπαταρίες. Το ICCT (Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές) αποκαλεί την πρόταση «μαγικό γλειφιτζούρι» για να ηρεμήσει τους γερμανούς πολιτικούς και πιστεύει ότι θα επιτρέψει σε πυροσβεστικά οχήματα και ασθενοφόρα να κινούνται με e-fuel μετά το 2035. Είναι δεδομένο πως, αν εγκριθεί η εξαίρεση, θα είναι δύσκολο να εξακριβωθεί εάν τα αυτοκίνητα κινούνται με κανονικά ή συνθετικά καύσιμα. Αλλά η νοσταλγία, τα μηχανοκίνητα αθλήματα, τα σπορ αυτοκίνητα και η οικονομική αποδέσμευση από την Κίνα (υπ΄αριθμόν ένα κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο) παίζουν το ρόλο τους. 3 ΜΠΟΡΟΎΝ ΝΑ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΤΟΎΝ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΉ ΕΚΕ ΜΙΑΣ ΕΤΑΙΡΕΊΑΣ; Σε αντίθεση με τα βιοκαύσιμα, που παράγονται κυρίως από βρώσιμα, δεν υπάρχουν πραγματικά ηθικά θέματα σχετικά με την παραγωγή. Θεωρητικά, το αποτύπωμα άνθρακα των συνθετικών καυσίμων είναι ισορροπημένο, με την κατακράτηση CO2 κατά την παραγωγή να αντισταθμίζει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά τη φάση της καύσης. Τα αυτοκίνητα που κινούνται με e-fuel δεν είναι απαλλαγμένα από εκπομπές καυσαερίων και δεν είναι καθαρά. Οι δοκιμές της Transport & Environment έδειξαν ότι, ενώ τα σωματίδια ήταν πολύ λιγότερα, το μονοξείδιο του άνθρακα, η αμμωνία και τα NOx ήταν περισσότερα ή ίδια με τα συμβατικά καύσιμα. Το ποσοστό των NOx είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς η ανησυχία για την ποιότητα του αέρα δημιουργεί παγκοσμίως αστικές ζώνες (U)LEZ (χαμηλών – πολύ χαμηλών εκπομπών). Η αναποτελεσματικότητά τους δεν τα κάνει απαραιτήτως λιγότερο αποδεκτά κοινωνικά. 4 ΜΠΟΡΟΎΝ ΝΑ ΑΠΟΔΏΣΟΥΝ ΚΑΛΎΤΕΡΟ TCO ΑΠΌ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΉ ΕΝΈΡΓΕΙΑ; Το κόστος της πολύπλοκης διαδικασίας παραγωγής, οι σημαντικές απώλειες ενέργειας και η μικρή σημερινή παραγωγή καθιστούν τα e-fuel ακριβά. Ως εκ τούτου, συχνά αποκαλούνται «σαμπάνια της ενεργειακής μετάβασης». Ωστόσο, σύμφωνα με την eFuel Alliance, οι τιμές που αναφέρονται, μεταξύ 4 και 10 ευρώ ανά λίτρο, είναι «μύθος» Ο οργανισμός ισχυρίζεται πως η τιμή κυμαίνεται μεταξύ 1 και 2 ευρώ ανά λίτρο, όπως των κανονικών προϊόντων πετρελαίου. Αυτό σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα εξακολουθούν να πλεονεκτούν σε TCO. Η Bosch, ωστόσο, υπολόγισε ότι, για διάρκεια ζωής έως και 160.000 χιλιομέτρων, το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας/χρήσης ενός υβριδικού με συνθετικά καύσιμα θα μπορούσε να είναι μικρότερο από ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μεγάλης αυτονομίας, αναλόγως του τύπου ανανεώσιμης ενέργειας που χρησιμοποιεί. Αυτό είναι πρόωρο, καθώς η τεχνολογία μπαταριών και η εμπορευματοποίηση του synfuel είναι ακόμα στην αρχή. Πολλά μπορούν να συμβούν σε μια δεκαετία. Η eFuel Alliance, όπως και η Bosch, ισχυρίζονται ότι η τιμή θα κυμανθεί στο 1 ευρώ ανά λίτρο (ή λιγότερο) μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Αυτό θα επηρεάσει θετικά το TCO. Αλλά η πρόβλεψη του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας θα καταστεί ιδιαίτερα δύσκολη και αποτελεί τον κύριο παράγοντα διαμόρφωσης της τιμής παραγωγής e-fuel, επομένως οι υπολογισμοί αυτοί είναι υποθετικοί. 5 ΟΙ ΣΤΌΛΟΙ LCV ΕΊΝΑΙ ΚΑΤΑΛΛΗΛΌΤΕΡΟΙ ΓΙΑ ΣΥΝΘΕΤΙΚΆ ΚΑΎΣΙΜΑ; Αν και τα επαγγελματικά οχήματα εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες στους στόλους και τα e-fuel είναι καταλληλότερα για μεταφορά βαρέων φορτίων και εμπορευμάτων, είναι πιθανόν να ακολουθήσουν την ίδια τεχνολογική πορεία με τα επιβατικά αυτοκίνητα. Παρόλο που τα e-fuel θα μπορούσαν να βελτιώσουν σημαντικά το χρόνο ακινησίας σε σχέση με τα βαν μπαταρίας. Γι’ αυτό, ο αντιπρόεδρος της ΕΕ, Frans Timmermans, ετοιμάζει σχέδιο που θα καταστήσει υποχρεωτική την ηλεκτροκίνηση των φορτηγών στην Ε.Ε. από το 2027. Γίνεται αντιληπτό πως η ευρεία θέσπιση e-fuel δεν θα περάσει στην Ευρώπη λόγω κακής απόδοσης, έλλειψης βιομηχανικής κλίμακας, τοξικών εκπομπών κατά την καύση και πολύπλοκης παραγωγής. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποφασίσει σύντομα για το θέμα των στόλων, αλλά οι πιθανότητες δεν είναι μεγάλες. Εάν οι στόλοι δραστηριοποιούνται σε βαρέως τύπου logistics, υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες. Αλλά να είστε σίγουροι πως, ακόμα και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που ισχυρίζονται ότι θα είναι αμιγώς EV έως το 2030, παρακολουθούν στενά αυτήν την υπόθεση, έστω και ως λύση εκτός Ευρώπης. 57 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=