Fleet Business #9

Οι κανονισμοί κατά των οχημάτων ICE, που περιορίζουν την πρόσβασή τους στα κέντρα των πόλεων, ευνοούν τα ηλεκτρικά robotaxi. Παράδειγμα, ο Ruter (συντονιστική υπηρεσία δημοσίων συγκοινωνιών στη Νορβηγική πρωτεύουσα) αναφέρει πως το Όσλο διερευνά τη δυνατότητα απαγόρευσης όλων των αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων από το 2026, με μείωση των αυτοκινήτων κατά ένα τρίτο έως το 2030. Η πόλη ασκεί πιέσεις για ζώνες χαμηλών εκπομπών, προς βελτίωση του περιβάλλοντος. Οι ζώνες χαμηλών εκπομπών δημιουργούν ευκαιρίες χρήσης ηλεκτρικών robotaxi. Υπάρχουν ακόμα θέματα υποδομής φόρτισης, που αφορούν, π.χ., στην αστάθεια του ηλεκτρικού δικτύου. Με τα ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα διαμοιρασμού, μειώνεται η ανάγκη θέσεων στάθμευσης με φόρτιση, καθώς ο ανεφοδιασμός μπορεί να προγραμματιστεί εκ των προτέρων για ολόκληρο στόλο αυτοκινήτων ή να πραγματοποιηθεί εκτός του κέντρου της πόλης. Διευκολύνοντας τον προγραμματισμό φόρτισης του στόλου οχημάτων, θα σταθεροποιηθεί το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, εφόσον τα οχήματα δεν θα φορτίζονται όλα μαζί. ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ EV ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν λόγω εστίασης στη βιωσιμότητα, καθώς και την τεχνολογική ανάπτυξη των δυνατοτήτων ηλεκτροκίνησης. Αρκετά εμπόδια καταργήθηκαν, εντείνοντας την ελκυστικότητα και υιοθέτηση λύσεων ηλεκτροκίνησης. Η μείωση κόστους, η αυξημένη αυτονομία μπαταριών και η μείωση του χρόνου φόρτισης ευνοούν τη χρήση και ανάπτυξη των ηλεκτρικών robotaxi: u Μέχρι το 2030, η ADL και άλλοι ερευνητές προβλέπουν πως σχεδόν το 70% των νέων ταξινομήσεων θα είναι ηλεκτρικά, μείωση των τιμών μπαταριών ιόντων λιθίου και αύξηση της ενεργειακής πυκνότητας, με πιο προσιτά και εύχρηστα EV. u Οι τιμές προβλέπεται να μειωθούν από $150/kWh το 2020, σε λιγότερα από $100/kWh τα επόμενα δύο χρόνια. u Η χωρητικότητα της μπαταρίας μεσαίου οχήματος προβλέπεται να αυξηθεί από 60-100 kWh στα 80150 kWh το 2025, αυξάνοντας την αυτονομία από 400-500 χιλιόμετρα στα 600-900 χιλιόμετρα. u Μείωση μέσου χρόνου φόρτισης από έξι - εννέα λεπτά στα δύο - τέσσερα λεπτά (συνεχές ρεύμα) το 2025, για αυτονομία 100 χιλιομέτρων. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση μπορεί να επιφέρει ταχύτερη και ευρύτερη υιοθέτηση, εάν περισσότερες πόλεις εφαρμόσουν κανονισμούς που επηρεάζουν τα αυτοκίνητα ICE, όπως απαγορεύσεις εκπομπών ή αυξημένες τιμές βενζίνης, που θα ανάγκαζαν την αγορά να στραφεί σε νέες επιλογές κινητικότητας. Τα ηλεκτρικά οχήματα θα εξακολουθούσαν να αποτελούν το 30%-40% της συνολικής κίνησης, ενώ τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα αποτελούν περίπου το 20% και τα υπόλοιπα ποδηλασία και περπάτημα. Μόλις συνειδητοποιήσουν οι αρμόδιες αρχές πως τα ηλεκτρικά robotaxi είναι καθοριστικά για τη βιωσιμότητα και παράλληλα διευκολύνουν και επιτρέπουν προσιτές επιλογές κινητικότητας για όλους, τότε θα αυξηθεί η υιοθέτηση. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: ΘΕΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑ ROBOTAXI Η ADL επισήμανε πως τα ηλεκτρικά και τα αυτόνομα οχήματα διαμοιρασμού, όπως τα robotaxi ή τα αυτόνομα λεωφορεία, αποτελούν εφικτή λύση στις προκλήσεις κινητικότητας πολλών πόλεων. Έτσι, η ADL προβλέπει θετικές προοπτικές για τα robotaxi, με αύξηση παροχής υπηρεσιών από το 2024. Από εκεί και πέρα, είναι εφικτή η ευρεία μαζική υιοθέτηση στην αγορά. Αυτή η πιθανή διατάραξη θα έχει αντίκτυπο σε εταιρείες του κλάδου κινητικότητας, όπως κατασκευαστές, πάροχοι, λιανοπωλητές, δημόσιες μεταφορές και εταιρείες διαχείρισης μεταφορών. Ανεξαρτήτως ρόλου, όλοι θα επηρεαστούν από την αναπόφευκτη αναδιαμόρφωση του κλάδου κινητικότητας και πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο εμπλοκής τους σε θέματα robotaxi. ΣΧΗΜΑ 3: ΔΙΑΝΥΘΕΙΣΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΟΧΗΜΑΤΑ (ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ 2019-2020) Πηγή: DMV California via The Last Driver License Holder, Crunchbase 17,2 Waymo DiDi Cruise AutoX 16,8 Pony.AI 3,3 WeRide Argo.AI Nuro Zoox 47,9 21,3 45,6 19,7 32,6 17,2 2,5 10,4 2,6 10,4 0,2 8,3 8,1 2,6 2,6 2019 2020 Χλμ άνευ οδηγού (χιλιάδες) 5,5 Συνολικές επενδύσεις (Δισ. δολ. ΗΠΑ) 13 0,2 1,1 3,6 0,3 23,2 2,1 1 62 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=