Fleet Business #9

χρόνοι κατασκευής μετρό. Αυτοί οι περιορισμοί καθιστούν την αυτόνομη οδήγηση (ειδικά τα robotaxi) καθοριστικό παράγοντα για νέου τύπου αστική κινητικότητα και βιωσιμότητα. ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΟΔΗΓΗΣΗ Οι βασικοί μοχλοί ανάπτυξης AV είναι η δυνατότητα αύξησης της οδικής ασφάλειας, τα σημαντικά πλεονεκτήματα κόστους χωρίς οδηγό και η ετοιμότητα της τεχνολογίας. Σύμφωνα με το Thales Group, τα robotaxi μπορούν να μειώσουν τον χρόνο μετακίνησης έως και κατά 40%, εξαλείφοντας την συμφόρηση και την ανάγκη στάθμευσης. Σε αναγνωρισμένη μελέτη της ADL, με προσομοίωση αστικής κυκλοφορίας, διαπιστώθηκε πως η αμιγής και βελτιστοποιημένη αυτόνομη οδήγηση μπορεί να επιφέρει δραστική βελτίωση (από πέντε έως επτά φορές) και επομένως μείωση του χρόνου μετακίνησης. ΑΥΞΗΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ Η αυτόνομη οδήγηση μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τα επίπεδα οδικής ασφάλειας. Το Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ αναφέρει πως το ανθρώπινο λάθος ευθύνεται για το 94% των σημερινών τροχαίων ατυχημάτων στις ΗΠΑ, με αποτέλεσμα την απώλεια 1,3 εκατομμυρίων ζωών ετησίως. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) αναφέρει τα τροχαία ατυχήματα ως την κύρια αιτία θανάτου παιδιών και νεαρών ενηλίκων 5-29 ετών. Με την αυτόνομη οδήγηση σε όλα τα οχήματα, εκατοντάδες χιλιάδες ζωές μπορούν να σωθούν κάθε χρόνο, σύμφωνα με τους παγκόσμιους στόχους του ΟΗΕ για μείωση των θανάτων και τραυματισμών, που σχετίζονται με την κυκλοφορία, κατά 50% έως το 2030. Σύμφωνα με μελέτες του ΠΟΥ, η αυτόνομη οδήγηση θα αποτρέψει άμεσα κάποιους από τους πλέον σημαντικούς παράγοντες κινδύνου, όπως: u Ταχύτητα. Η ταχύτητα σχετίζεται άμεσα με την πιθανότητα και τη σοβαρότητα μιας σύγκρουσης. Η αύξηση της μέσης ταχύτητας κατά 1% επιφέρει 4% αύξηση θανατηφόρων ατυχημάτων. Η αυτόνομη οδήγηση εξασφαλίζει σταθερή ταχύτητα, ανάλογα με την κυκλοφορία u Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ναρκωτικών ή ψυχοτρόπων ουσιών. Η μειωμένη ικανότητα οδήγησης δεκαπλασιάζει τον κίνδυνο θανάτου σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Η εξάλειψη της ανάγκης οδηγού μειώνει σημαντικά αυτόν τον κίνδυνο. u Αφηρημένη οδήγηση. Οι οδηγοί που χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα έχουν τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να εμπλακούν σε τροχαίο λόγω μειωμένου χρόνου αντίδρασης. Η απολύτως αυτόνομη οδήγηση μειώνει σημαντικά αυτόν τον κίνδυνο. Έτσι, από τη στιγμή που η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης καταστεί 10% ασφαλέστερη από την ανθρώπινη, καθίσταται ηθικά επιτακτική η παύση της ανθρώπινης οδήγησης. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΟΔΗΓΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Έως ότου αναπτυχθεί ικανοποιητικά η τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης για να ανταποκρίνεται σε όλες τις καταστάσεις κυκλοφορίας χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, οι αυτοματοποιημένες λειτουργίες οδήγησης θα χρειάζονται τηλεχειριστές ασφαλείας ως εναλλακτική λύση. Επί του παρόντος, τουλάχιστον στον ανεπτυγμένο κόσμο, ο οδηγός αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα λειτουργικά έξοδα των λύσεων επαγγελματικής κινητικότητας. Η κατάργηση του οδηγού ίσως δώσει ευκαιρίες για οικονομικές εναλλακτικές λύσεις. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ Τα συστήματα Επιπέδου 2 της Society of Automotive Engineers (SAE), όπως το ρυθμιζόμενο cruise control και η διατήρηση λωρίδας κυκλοφορίας, έχουν ήδη διατεθεί ευρέως στη μαζική αγορά και ακολουθεί το SAE Επιπέδου 3. Ωστόσο, για να επιτευχθούν τα επιθυμητά επίπεδα αυτόνομης οδήγησης (Επίπεδα 4 και 5), το όχημα πρέπει να λειτουργεί εντελώς ανεξάρτητα, χωρίς οδηγό. Το επίπεδο 4 θα επιτρέψει στα robotaxi να μη χρειάζονται οδηγό υπό συγκεκριμένες συνθήκες, όπως σε περιοχές με γεωφραγή, εκτός εάν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες όπου μπορεί να χρειαστεί ανθρώπινη παρέμβαση. Ο αυτοματισμός Επιπέδου 5 δεν θα αντιμετώπιζε πρόβλημα υπό αυτές τις συνθήκες. Αν και υπάρχουν επιφυλάξεις για την τεχνική ωριμότητα της αυτόνομης οδήγησης, οι πάροχοι στην Ασία, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική σχεδιάζουν την εμπορική χρήση της από το 2023 και μετά, που σημαίνει πως σύμφωνα με τα προγράμματα και τις δοκιμές, η τεχνολογική ετοιμότητα αναπτύσσεται ταχέως. Σήμερα, υπάρχουν ήδη εμπορικά σχέδια ride-hailing άνευ οδηγού σε μεικτούς επιχειρησιακούς τομείς και με τη δυνατότητα εύκολης απόκτησης άδειας, το πλήθος των προγραμμάτων και των ενδιαφερομένων αυξάνεται συνεχώς. Η Waymo κυκλοφόρησε το επαγγελματικό της ταξί άνευ οδηγού στο Phoenix της Αριζόνα το 2020 και, σύμφωνα με την Autonomous ΣΧΗΜΑ 1: ΚΑΜΠΥΛΗ ΥΙΟΘΕΤΗΣΗΣ ΜΑΖΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Πηγή: Arthur D. Little Figure 1. The mass - market adoption s - curve Σήμερα 2030+ Μέγεθος αγοράς Χρόνος ΔΟΚΙΜΕΣ ΠΛΗΡΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Υιοθέτηση μαζικής αγοράς Η αυτόνομη οδήγηση μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τα επίπεδα οδικής ασφάλειας 60 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=