Fleet Business #9

καταστεί σύντομα εμπορικά βιώσιμη σε μικτά περιβάλλοντα με πεζούς και άλλα οχήματα. Η ανάλυση της ADL δείχνει πως η αγορά robotaxi μπορεί να ακολουθήσει ελκυστική και θετική καμπύλη αποδοχής (βλ. Σχήμα 1) . Αρκετοί παράγοντες θα επηρεάσουν την ανάπτυξη της αποδοχής και το εύρος της αγοράς. ΒΑΣΙΚΟΙ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΜΑΖΙΚΗΣ ΑΠΟΔΟΧΗΣ Για να υιοθετηθούν μαζικά τα robotaxi, πρέπει να υπάρξουν τρεις καθοριστικοί παράγοντες (βλ. σχήμα 2) : u Λύσεις διαμοιρασμού. u Αυτόνομη οδήγηση. u Ηλεκτρική κινητικότητα (e-mobility). Μεταξύ αυτών των καθοριστικών παραγόντων, οι έννοιες διαμοιρασμού (π.χ. διαμοιρασμός αυτοκινήτου και διαδρομής) καθίστανται εμπορικά βιώσιμες και η ηλεκτρική κινητικότητα έχει ήδη ωριμάσει. Η αυτόνομη οδήγηση, ωστόσο, βρίσκεται ακόμη σε δοκιμαστικό στάδιο. ΛΥΣΕΙΣ ΔΙΑΜΟΙΡΑΣΜΟΥ Οι βασικοί μοχλοί ανάπτυξης λύσεων διαμοιρασμού είναι πρωτίστως ο περιορισμός μεγέθους του στόλου και η δυνατότητα κατανομής κόστους μεταξύ επιβατών. Λύσεις διαμοιρασμού μπορεί να είναι το ride sharing, ο διαμοιρασμός αυτοκινήτου ή το ταξί. ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ Ο ΟΗΕ αναφέρει πως το 56% του παγκόσμιου πληθυσμού ζει σε αστικές περιοχές και προβλέπεται να αυξηθεί στο 68% έως το 2050 (84% στην Ευρώπη, 89% στη Βόρεια Αμερική και 66% στην Ασία). Για να περιοριστεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση στις αστικές περιοχές, οι αρμόδιες αρχές πολλών μεγαλουπόλεων λαμβάνουν ήδη μέτρα απαγόρευσης ιδιωτικών αυτοκινήτων στα κέντρα τους, θεσπίζοντας τέλη και αλλάζοντας τις υποδομές, ευνοώντας ποδηλατόδρομους και τρόπους μεταφοράς διαμοιρασμού. Για παράδειγμα, το Όσλο, που χαραΤα robotaxi αποτελούν οικονομικά προσιτή εναλλακτική λύση στις μετακινήσεις και ο μεγάλος χρόνος μετακίνησης αντισταθμίζεται από τη μειωμένη συμφόρηση και το πρόβλημα της στάθμευσης κτηρίστηκε Πράσινη Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2019, έθεσε ως στόχο τον περιορισμό των αυτοκινήτων κατά ένα τρίτο έως το 2030. Και τον Οκτώβριο του 2021, το Παρίσι ανακοίνωσε σχέδια πλήρους δυνατότητας χρήσης ποδηλάτων, προσθέτοντας 180 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων και τριπλασιάζοντας τα σημεία στάθμευσης ποδηλάτων έως το 2026, σύμφωνα με το Bloomberg. Ως εκ τούτου, η υιοθέτηση μπορεί να υλοποιηθεί ταχύτερα σε πόλεις που διαθέτουν κανονισμούς απομάκρυνσης ιδιωτικών αυτοκινήτων. Τα σχέδια διαμοιρασμού διαδρομών μπορεί να οδηγήσουν σε ταχύτερη και ευρύτερη αποδοχή εάν οι επιβάτες: u Αποδεχτούν πιθανή αύξηση χρόνου μετακίνησης. u Νιώθουν άνετα και ασφαλείς κατά τη διαδρομή με άλλα άγνωστα άτομα. u Αλλάξουν αντίληψη για την ιδιοκτησία αυτοκινήτου (η ιδιοκτησία αυτοκινήτου, εκτός από πρακτική, είναι συχνά και κοινωνικό σύμβολο). Οι λύσεις διαμοιρασμού μειώνουν το κόστος, κατανέμοντάς το μεταξύ επιβατών. Ωστόσο, το σημαντικό κόστος του οδηγού εξακολουθεί να εμποδίζει τη μαζική ανάπτυξη. Τα κύρια εμπόδια μετάβασης από το ιδιωτικό αυτοκίνητο στα μέσα μαζικής μεταφοράς, εκτός από την πρακτικότητα, είναι η περιορισμένη διαθέσιμη χωρητικότητα και οι απαιτούμενοι 59 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=