Δέκα μήνες μετά την απομάκρυνσή του, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, δηλώνει ότι η εταιρεία ενδέχεται να οδηγηθεί σε διάσπαση.

Σε νέο του βιβλίο, ο Tavares υποστηρίζει ότι οι γαλλικές, ιταλικές και αμερικανικές δραστηριότητες του ομίλου ίσως χρειαστεί να ακολουθήσουν ξεχωριστούς δρόμους, εάν ο κατασκευαστής των Jeep και Fiat δεν καταφέρει να αντέξει τις πιέσεις από διάφορους ενδιαφερόμενους φορείς στις χώρες όπου δραστηριοποιείται.

Μέσα στη Stellantis, «ανησυχώ ότι η τριμερής ισορροπία ανάμεσα στην Ιταλία, τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες θα σπάσει», αναφέρει ο Tavares στο βιβλίο που κυκλοφόρησε προ ημερών στη Γαλλία. Η επιβίωση του ομίλου ως ανεξάρτητης εταιρείας θα εξαρτηθεί από το κατά πόσο η διοίκηση θα φροντίζει «καθημερινά» για τη διατήρηση της ενότητας, δεδομένου του κινδύνου να παρασυρθεί προς διαφορετικές κατευθύνσεις.

Η Stellantis δημιουργήθηκε το 2021 από τη συγχώνευση της ιταλικής Fiat Chrysler και της γαλλικής PSA Group. Η αυτοκρατορία των 14 εμπορικών σημάτων της —μεταξύ των οποίων Citroën, Opel, Dodge, Alfa Romeo και Maserati— αποδεικνύεται δύσκολη στη διαχείριση, καθώς η ζήτηση για αυτοκίνητα σταθεροποιείται, οι Κινέζοι κατασκευαστές γίνονται πιο επιθετικοί και οι γεωπολιτικές εντάσεις αυξάνονται σε μια περίοδο τεχνολογικών ανακατατάξεων για τη βιομηχανία.

Ο Tavares, 67 ετών, αποχώρησε τον Δεκέμβριο μετά από σημαντικές απώλειες μεριδίου αγοράς στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, που οδήγησαν σε κατάρρευση των κερδών. Κατά τη θητεία του, η Stellantis μετέφερε δραστηριότητες παραγωγής και μηχανολογίας σε χώρες χαμηλότερου κόστους, όπως το Μαρόκο —μια κίνηση που προκάλεσε αντιδράσεις από τα εργατικά συνδικάτα και την οργή της ιταλικής κυβέρνησης.

Οι συνεχείς περικοπές θέσεων εργασίας και η απαίτησή του να εργάζονται οι υπάλληλοι από το σπίτι οδήγησαν επίσης σε παραιτήσεις στελεχών, ορισμένοι εκ των οποίων μετακινήθηκαν στην κινεζική BYD, αυτοκινητοβιομηχανία που κερδίζει έδαφος στην Ευρώπη. Η μονομανής προσήλωσή του στη μείωση κόστους οδήγησε σε λάθη σε θέματα ποιότητας, τιμολόγησης και γκάμας προϊόντων.

Στο βιβλίο του, ο Tavares αμφισβητεί τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάστηκαν τα γεγονότα που οδήγησαν στην αποχώρησή του από την εταιρεία. Εκπρόσωποι της Stellantis αρνήθηκαν να σχολιάσουν το περιεχόμενο του βιβλίου.

Ο νέος CEO της Stellantis, Antonio Filosa, που ανέλαβε καθήκοντα τον Ιούνιο έπειτα από πολύμηνη αναζήτηση, προσπαθεί να σταθεροποιήσει έναν όμιλο που αντιμετωπίζει επίσης τις συνέπειες των δασμών του προέδρου Donald Trump, οι οποίοι αναδιαμορφώνουν το παγκόσμιο τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Στις ΗΠΑ, ο Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής Bernie Moreno είχε καλέσει πέρυσι τη Stellantis να αποσχίσει τις μάρκες Jeep, Ram, Dodge και Chrysler, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να επιστρέψουν σε αμερικανικά χέρια.

Ο Filosa, τον οποίο ο Tavares χαρακτήρισε «λογική και ορθολογική» επιλογή για τη διαδοχή του, έχει ήδη ακυρώσει ορισμένες επενδύσεις στην Ευρώπη και δεσμεύτηκε να επενδύσει 13 δισεκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ, που παραδοσιακά αποτελούν την πιο κερδοφόρα αγορά της εταιρείας.

Οι κινήσεις αυτές έχουν προκαλέσει ανησυχία στα εργατικά συνδικάτα της Γαλλίας και της Ιταλίας. Οι νέοι διορισμοί του Filosa σε ανώτατες διοικητικές θέσεις προέρχονται κυρίως από τις τάξεις της πρώην Fiat Chrysler, με αρκετούς εξ αυτών να έχουν εμπειρία στη Λατινική Αμερική, όπου ο Filosa εργάστηκε επί σειρά ετών.

«Με εμένα εκτός, δεν είμαι σίγουρος ότι τα γαλλικά συμφέροντα που πάντα είχα στην καρδιά μου —είτε το πιστεύετε είτε όχι— θα υπερασπιστούν εξίσου καλά», δήλωσε ο Tavares στο βιβλίο.

Η Stellantis έχει προσωρινά διακόψει τη λειτουργία αρκετών εγκαταστάσεων αυτόν τον μήνα στην Ευρώπη, όπου τα εργοστάσια λειτουργούν κάτω από τη δυναμικότητά τους. Ο Filosa είπε αυτή την εβδομάδα στα ιταλικά συνδικάτα ότι χρειάζονται πιο ευέλικτοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τη μείωση των εκπομπών, προκειμένου να ανακάμψει η τοπική παραγωγή.

Ο Tavares εκτιμά ότι μια διάσπαση των ευρωπαϊκών και βορειοαμερικανικών δραστηριοτήτων του ομίλου είναι πιθανή στο μέλλον.
«Ένα πιθανό σενάριο —ανάμεσα σε πολλά άλλα— θα μπορούσε να είναι ένας Κινέζος κατασκευαστής που κάποια μέρα θα κάνει προσφορά για τις ευρωπαϊκές δραστηριότητες, ενώ οι Αμερικανοί θα επανακτήσουν τις βορειοαμερικανικές», είπε. «Αυτό θα τους επιτρέψει να επικεντρωθούν εκ νέου στις δικές τους αγορές, όπως έχει κάνει η General Motors τα τελευταία δέκα χρόνια», πρόσθεσε ο Tavares.

  • Προηγούμενο άρθροΜεγάλες αυξήσεις στα μεταφορικά – Οι μη διαπραγματεύσιμες χρεώσεις που αποσιωπούνται
    Επόμενο άρθροBMW Group – Fleet Europe Days: Δοκιμάζεται σε στόλο το βιώσιμο καύσιμο HVO 100