Η Οικονομική και Αγοραστική Έκθεση της ACEA παρέχει δεδομένα για τις πωλήσεις, την παραγωγή και το εμπόριο οχημάτων στην Ευρώπη και παγκοσμίως.

Σύμφωνα με αυτήν, η οικονομική προοπτική της ΕΕ παραμένει συγκρατημένα αισιόδοξη, με το ΑΕΠ να αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,1% το 2025, παρά τις εμπορικές εντάσεις και τις αλλαγές στους δασμούς των Ηνωμένων Πολιτειών. Ο γενικός πληθωρισμός προβλέπεται να υποχωρήσει στο 2,3% το 2025 και να διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στο 1,9% το 2026, ελαφρώς κάτω από τον στόχο του 2% της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ). Οι συνθήκες στην αγορά εργασίας παραμένουν ισχυρές, με την απασχόληση να αυξάνεται και την ανεργία να αναμένεται να φτάσει σε ιστορικό χαμηλό 5,7% το 2026.

Οι παγκόσμιες αγορές αυτοκινήτων παρουσίασαν μικτές τάσεις στο πρώτο εξάμηνο του 2025. Οι συνολικές ταξινομήσεις αυξήθηκαν κατά 5% φτάνοντας τα 37,4 εκατομμύρια οχήματα, με την Κίνα να ηγείται με άνοδο 12%, χάρη στα κίνητρα απόσυρσης και τις πολιτικές για νέα ενεργειακά οχήματα. Η Βόρεια Αμερική κατέγραψε μέτρια αύξηση 2,5%, αν και παραμένουν ανησυχίες για πιθανή αποδυνάμωση της ζήτησης αργότερα μέσα στο έτος. Αντίθετα, η Ευρώπη υστέρησε, με τις συνολικές ταξινομήσεις να μειώνονται κατά 2,4% και την αγορά της ΕΕ κατά 1,9%, αν και η Τουρκία, οι χώρες της EFTA και το Ηνωμένο Βασίλειο παρείχαν κάποια σταθερότητα.

Η παραγωγική δομή της ΕΕ στον τομέα των αυτοκινήτων παρέμεινε έντονα συγκεντρωμένη, με τη Γερμανία να παράγει το 20% των αυτοκινήτων που πωλούνται στην ΕΕ, ακολουθούμενη από την Ισπανία, την Τσεχία, τη Γαλλία και τη Σλοβακία. Συνολικά, οι κατασκευαστές που εδρεύουν στην ΕΕ κάλυψαν το 74% της αγοράς. Παράλληλα, τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα αντιπροσωπεύουν πλέον το 6% των πωλήσεων στην ΕΕ, γεγονός που αναδεικνύει τόσο την αυξανόμενη ανταγωνιστικότητα των κινεζικών εμπορικών σημάτων όσο και τον αυξανόμενο ρόλο των εισαγωγών.

Η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 3,5% φτάνοντας τα 37,7 εκατομμύρια. Η Ασία κυριάρχησε με ποσοστό 60,1% της συνολικής παραγωγής, ενώ η ΕΕ αντιπροσώπευσε το 15,9%. Η ευρωπαϊκή παραγωγή συρρικνώθηκε κατά 2,6%, επηρεασμένη από αυστηρότερους στόχους CO2, υψηλό ενεργειακό κόστος και δασμούς, ενώ η παραγωγή της Κίνας εκτινάχθηκε κατά 12,3% χάρη στην κρατική στήριξη και την ενίσχυση των εξαγωγών. Παρά τις προκλήσεις, τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην ΕΕ διατήρησαν ισχυρή διεθνή ζήτηση, με πάνω από το ένα τρίτο να πωλείται εκτός της Ένωσης. Το Ηνωμένο Βασίλειο, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Τουρκία παρέμειναν κορυφαίοι προορισμοί· αντίθετα, οι πωλήσεις στην Κίνα συνέχισαν να μειώνονται λόγω τοπικού ανταγωνισμού και της στροφής προς τα νέα ενεργειακά οχήματα.

Η εμπορική επίδοση του τομέα αυτοκινήτων της ΕΕ αντιμετώπισε επίσης προκλήσεις. Τόσο οι εισαγωγές όσο και οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 3,3%, περιορίζοντας περαιτέρω το εμπορικό πλεόνασμα. Οι εισαγωγές από την Κίνα αυξήθηκαν, ενώ οι εξαγωγές προς την Κίνα μειώθηκαν απότομα κατά 42%. Αντιθέτως, το Ηνωμένο Βασίλειο ξεχώρισε με άνοδο 8,1% στην αξία των εξαγωγών, ενώ οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ υποχώρησαν κατά 13,6%.

Η ευρωπαϊκή αγορά επαγγελματικών οχημάτων αντιμετώπισε ένα δύσκολο πρώτο εξάμηνο του 2025, με τις ταξινομήσεις βαν, φορτηγών και λεωφορείων να μειώνονται όλες. Η κάμψη αντικατοπτρίζει τόσο μια ομαλοποίηση προς τις μακροπρόθεσμες τάσεις όσο και τις συνεχιζόμενες προκλήσεις στην ανανέωση στόλων και στη μετάβαση σε κινητήρες μηδενικών εκπομπών. Ορισμένες αγορές, όπως της Ισπανίας στα βαν, έδειξαν ανθεκτικότητα, αλλά η συνολική ζήτηση παρέμεινε αδύναμη στις κύριες αγορές της ΕΕ.

Η παραγωγή επαγγελματικών οχημάτων παρουσίασε σαφείς περιφερειακές διαφοροποιήσεις στο πρώτο εξάμηνο του 2025. Η παγκόσμια παραγωγή βαν αυξήθηκε κατά 1%, ενώ στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 6,8%, κυρίως λόγω της απότομης πτώσης στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Παράλληλα, η παραγωγή φορτηγών και λεωφορείων στην ΕΕ αναμένεται να ανακάμψει κατά 5,7% και 6,2%, αντίστοιχα, έως το τέλος του έτους.

Τα εμπορικά ισοζύγια ανά κατηγορία παρουσίασαν έντονες διαφοροποιήσεις. Το εμπορικό πλεόνασμα του τομέα βαν μειώθηκε στο μισό, το πλεόνασμα φορτηγών περιορίστηκε κατά 12,1%, ενώ το έλλειμμα στον τομέα των λεωφορείων ξεπέρασε τα 1,2 δισ. ευρώ.

Προηγούμενο άρθροHonda: Διαδραστικός χάρτης Civic Type R
Επόμενο άρθροΟι τάσεις της αγοράς τους προσεχείς μήνες – Δεν αναμένονται μεγάλες επιδόσεις