
Σε ειδική τελετή στο Γραφείο της Κυβέρνησης της Τσεχίας, ο πρωθυπουργός Petr Fiala, ο υπουργός Βιομηχανίας και Εμπορίου Lukáš Vlček και ο πρόεδρος της Toyota Motor Europe (TME), Yoshihiro Nakata, ανακοίνωσαν την παραγωγή ενός νέου ηλεκτρικού οχήματος μπαταρίας (BEV) στην Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ).
Το νέο BEV -πρόκειται μάλλον για ένα από τα δύο αμιγώς ηλεκτρικά ή το C-HR+ ή το Urban Cruise-, το πρώτο που θα παραχθεί σε ευρωπαϊκό εργοστάσιο της Toyota¹, αποτελεί σημαντικό ορόσημο τόσο για την εταιρεία όσο και για την Τσεχία.
Η ανακοίνωση αυτή συνεπάγεται σημαντική επένδυση, καθώς το εργοστάσιο της TMMCZ στο Κολίν θα επεκταθεί από 152.000 σε 173.000 τετραγωνικά μέτρα για να φιλοξενήσει την παραγωγή του νέου οχήματος και της μπαταρίας του, καθώς και νέα τμήματα βαφής και συγκόλλησης. Η χρηματοδότηση της νέας δραστηριότητας παραγωγής BEV θα καλυφθεί από νέες κεφαλαιουχικές δαπάνες ύψους περίπου 680 εκατ. ευρώ από την Toyota, στις οποίες περιλαμβάνεται επένδυση έως 64 εκατ. ευρώ από την κυβέρνηση της Τσεχίας για τη δημιουργία μονάδας συναρμολόγησης μπαταριών. Για την Toyota, η απόφαση αυτή σηματοδοτεί περαιτέρω υλοποίηση της πολυδιάστατης στρατηγικής της, με στόχο την επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα στην Ευρώπη έως το 2040.
Δηλώσεις
Petr Fiala, Πρωθυπουργός Τσεχίας:
«Είμαι πολύ χαρούμενος που η Τσεχία κατάφερε να εξασφαλίσει έναν τόσο σημαντικό ξένο επενδυτή όπως η Toyota, παρόλο που και άλλες χώρες ενδιαφέρθηκαν για την επένδυση στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η επένδυση αυτή όχι μόνο θα επεκτείνει την τρέχουσα παραγωγή στο Κολίν, αλλά αποτελεί και ένα σημαντικό βήμα προς υψηλότερο τεχνολογικό επίπεδο και τη διατήρηση της αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρα μας. Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιστοιχεί σε περίπου 10% του ΑΕΠ μας και, αν θέλουμε να τη διατηρήσουμε, πρέπει να την εκσυγχρονίζουμε συστηματικά. Έργα όπως αυτό είναι κρίσιμα για το μέλλον της τσεχικής αυτοκινητοβιομηχανίας – ενισχύουν την ανταγωνιστικότητά της, στηρίζουν την καινοτομία και δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης. Σε αυτήν την περίπτωση, θα δημιουργηθούν 245 νέες θέσεις στην περιοχή. Οι ξένες επενδύσεις είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιας προσπάθειας και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε ώστε η Τσεχία να παραμείνει μια ισχυρή χώρα που μπορεί να ανταγωνίζεται στην Ευρώπη και παγκοσμίως».
Lukáš Vlček, Υπουργός Βιομηχανίας και Εμπορίου Τσεχίας:
«Αυτή η μεγάλη επιτυχία είναι το αποτέλεσμα μιας σειράς διαπραγματεύσεων τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ιαπωνία, στις οποίες είχαμε την τιμή να εργαστούμε μαζί με την ομάδα μου. Θέλω να ευχαριστήσω ειλικρινά τους εταίρους μας για τη δημιουργική συνεργασία σε όλη τη διαδικασία. Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι, χάρη σε ένα σταθερό και προβλέψιμο επιχειρηματικό περιβάλλον, ισχυρές υποδομές και εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, η Τσεχία είναι φυσικός εταίρος για παγκόσμιους τεχνολογικούς ηγέτες. Η επένδυση της Toyota είναι κρίσιμη για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας της Τσεχίας, καθώς και για τη μετάβαση της οικονομίας μας σε υψηλότερη προστιθέμενη αξία, όπως ορίζεται στη στρατηγική μας. Η κυβέρνηση υποστήριξε την επένδυση με 64 εκατ. ευρώ, ενώ τα εκτιμώμενα οφέλη για το κράτος φτάνουν τα 250 εκατ. ευρώ».
Yoshihiro Nakata, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, Toyota Motor Europe:
«Η νέα παραγωγή ηλεκτρικού οχήματος μπαταρίας αποτελεί απόδειξη της αφοσίωσης των εργαζομένων μας και του κοινού οράματος που μοιραζόμαστε με την κυβέρνηση της Τσεχίας για την προώθηση βιώσιμης κινητικότητας και καινοτομίας. Εκτιμούμε ιδιαίτερα αυτήν την επένδυση, τη διαχρονική στήριξη και αναγνώριση της Τσεχίας, και η συμβολή μας στην κοινωνία θα συνεχιστεί ως εταιρεία “Best in Town”. Αυτό το προηγμένο τεχνολογικό έργο θα ενισχύσει την παρουσία μας στην ευρωπαϊκή αγορά και θα συμβάλει – μαζί με τις άλλες λύσεις μας – σε πιο αποδοτικές μεταφορές».
Παραγωγή και ιστορικό
Η Toyota παράγει σήμερα τα Aygo X² και Yaris Hybrid στο TMMCZ με ετήσια δυναμικότητα περίπου 220.000 οχημάτων. Η εισαγωγή της παραγωγής BEV αυξάνει τη δυνατότητα πολυδιάστατης παραγωγής του εργοστασίου και θα οδηγήσει σε επιπλέον άμεση απασχόληση, με ανάλογα οφέλη για την εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των εξαρτημάτων θα προέρχεται από την Τσεχία.
Η TMMCZ έχει μακρά ιστορία στην Τσεχία, με παρουσία παραγωγής που ξεπερνά τις δύο δεκαετίες και πάνω από 4,5 εκατομμύρια οχήματα που έχουν κατασκευαστεί στο διάστημα αυτό. Η παραγωγή Aygo ξεκίνησε το 2002, όταν το εργοστάσιο ήταν κοινοπραξία. Η Toyota απέκτησε πλήρη ιδιοκτησία το 2021 και από τότε συνεχίζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές της, ώστε η TMMCZ να είναι σήμερα ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες στην περιοχή της Κεντρικής Βοημίας, με περίπου 3.200 εργαζόμενους και το 65% των εξαρτημάτων να προέρχονται από την Τσεχία.
Επιπλέον, η TMMCZ είναι η τοποθεσία του πρώτου ευρωπαϊκού mega hub logistics της Toyota, που ιδρύθηκε το 2024 για να προμηθεύει οχήματα στα δίκτυα Toyota και Lexus στη Γερμανία, Αυστρία, Πολωνία, Σλοβακία, Ουγγαρία και Τσεχία, καλύπτοντας έξι αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.
Ιστορικές επενδύσεις της Toyota στην TMMCZ
- 2002–2005: Έναρξη νέου εργοστασίου και παραγωγής – €1,069 δισ.
- 2020–2024: Επέκταση παραγωγικής δυναμικότητας για Yaris και Aygo X (TNGA), άλλες επενδύσεις – €251 εκατ.
- Σύνολο 2002–2024: €1,320 δισ.
¹ Σημείωση: BEV της Toyota που κατασκευάζονται ήδη στην Ευρώπη αλλά σε μη εργοστάσια της TME: Proace City, Proace City Verso, Proace, Proace Verso, Proace Max.
² Το Aygo X θα είναι 100% υβριδικό από τον Νοέμβριο του 2025.