
Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEVs) είναι πλέον ανταγωνιστικά σε κόστος σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, σύμφωνα με τον Δείκτη Κόστους Αυτοκινήτου 2025, που δημοσίευσε η Ayvens.
Τα BEVs είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικά στις κατηγορίες compact (C1) και premium μεσαίου μεγέθους (D2). Η Ελλάδα, η Σουηδία και η Φινλανδία προσφέρουν τα χαμηλότερα κόστη μίσθωσης BEV.
Ο Δείκτης Κόστους Αυτοκινήτου αναλύει το μηνιαίο Συνολικό Κόστος Ιδιοκτησίας (TCO) για επιβατικά αυτοκίνητα από την κατηγορία subcompact (B1) έως και τη μεσαία κατηγορία, σε 28 ευρωπαϊκές χώρες (όλες οι χώρες της ΕΕ εκτός της Κύπρου και της Μάλτας, συν το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Νορβηγία και την Ελβετία).
Εντός 5%
Η ανάλυση βασίζεται σε τετραετή σύμβαση επιχειρησιακής μίσθωσης για εταιρικούς πελάτες, με ετήσια χιλιομετρική κάλυψη 30.000 χλμ. Ένα BEV θεωρείται ανταγωνιστικό σε κόστος εάν το TCO του διαφέρει κατά λιγότερο από 5% σε σύγκριση με αντίστοιχο όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE).
Τα BEVs αποτελούν πλέον την οικονομικότερη επιλογή μίσθωσης σε ολοένα και περισσότερες χώρες και κατηγορίες οχημάτων, κυρίως λόγω του χαμηλότερου κόστους ενέργειας (15% του συνολικού TCO για BEVs) σε σύγκριση με το κόστος καυσίμων (23% για τα βενζινοκίνητα και 28% για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα). Τα BEVs έχουν επίσης μειωμένα κόστη συντήρησης, γεγονός που βελτιώνει το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας τους.
(Το κόστος ενέργειας για τα BEVs υπολογίζεται υποθέτοντας 70% φόρτιση στο σπίτι, 20% στον χώρο εργασίας και 10% σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης.)
«Όλο και πιο βιώσιμη επιλογή»
Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Ayvens, ο δείκτης δείχνει ότι «τα ηλεκτρικά οχήματα καθίστανται όλο και πιο βιώσιμα από άποψη κόστους και όχι μόνο για περιβαλλοντικούς λόγους.»
Στην κατηγορία Compact (C1), τα BEVs έχουν χαμηλότερο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας από τα ICE οχήματα σε 18 από τις 28 χώρες που εξετάστηκαν. Αυτή η κατηγορία είναι η πιο ανταγωνιστική για τα EVs, λόγω της διαθεσιμότητας οικονομικών μοντέλων και ισχυρών κινήτρων στις συγκεκριμένες αγορές.
Στην κατηγορία Mid-Sized Standard (D1 & SUV D1), τα BEVs είναι λιγότερο ανταγωνιστικά, με χαμηλότερο TCO σε μόλις 11 χώρες, κυρίως λόγω του υψηλότερου αρχικού κόστους και της περιορισμένης διαθεσιμότητας μοντέλων.
Στην κατηγορία Premium Mid-Sized (D2 & SUV D2), τα BEVs είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικά, με TCO εντός 5% σε σχέση με τα ICE οχήματα και στις 28 χώρες. Σε ορισμένες αγορές, τα BEVs είναι φθηνότερα, κυρίως λόγω των πολυτελών ηλεκτρικών μοντέλων και των φορολογικών κινήτρων.
Το μέσο κόστος μίσθωσης ενός BEV σε όλες τις 28 αγορές ανέρχεται στα 1.090 ευρώ τον μήνα. Παράγοντες όπως οι φόροι, οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας και καυσίμων και τα κυβερνητικά κίνητρα εξακολουθούν να παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της ανταγωνιστικότητας των BEVs. Οι φθηνότερες χώρες είναι η Ελλάδα (815 €/μήνα), ακολουθούμενη από τη Σουηδία και τη Φινλανδία (και οι δύο κάτω από 820 €/μήνα). Η ακριβότερη χώρα είναι η Ελβετία (1.252 €/μήνα).
Η σχεδόν καθολική ανταγωνιστικότητα της κατηγορίας D2 υποδηλώνει ότι τα premium μεσαίου μεγέθους ηλεκτρικά οχήματα επωφελούνται από σταθερές φορολογικές ελαφρύνσεις και επαρκή διαθεσιμότητα μοντέλων σε όλη την Ευρώπη.
Καθώς η υποδομή φόρτισης και οι πολιτικές υπέρ των EVs εξελίσσονται, τα BEVs αναμένεται να κλείσουν περαιτέρω τη διαφορά στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας, ειδικά σε χώρες με ευνοϊκό νομοθετικό πλαίσιο.