Η Stellantis προχωράει στην μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) στην Ευρώπη το 2025, προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στους αυστηρότερους κανονισμούς εκπομπών CO2 της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να αποφύγει δυσθεώρητα πρόστιμα. Η προτεραιότητα θα δοθεί στην παραγωγή αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, με στόχο την επίτευξη του απαιτούμενου ποσοστού πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ για το 2025, οι αυτοκινητοβιομηχανίες οφείλουν να επιτύχουν σημαντική μείωση των εκπομπών CO2 και να διασφαλίσουν ότι το 20-25% των συνολικών πωλήσεών τους θα προέρχεται από πλήρως ηλεκτρικά οχήματα. Το ποσοστό πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ ήταν κάτω από 13% μέχρι τον Αύγουστο του 2023, κάτι που σημαίνει ότι οι εταιρείες θα πρέπει να αυξήσουν σημαντικά τις πωλήσεις τους για να ανταποκριθούν σε αυτούς τους στόχους. Η Stellantis δεν τάσσεται υπέρ της αναβολής ή χαλάρωσης των κανονισμών, καθώς πιστεύει ότι αυτό θα οδηγήσει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία σε περαιτέρω τεχνολογική υστέρηση σε σχέση με τις κινεζικές μάρκες, οι οποίες έχουν ήδη εισχωρήσει δυναμικά στην ευρωπαϊκή αγορά.
Στόχος της είναι να διπλασιάσει το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων της το 2024, φθάνοντας στο 24% των συνολικών πωλήσεων της. Στο ενδεχόμενο όπου η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα παραμείνει στα σημερινά επίπεδα, η μόνη λύση για την επίτευξη του στόχου θα είναι η μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Στα άμεσα πλάνα του ομίλου βρίσκεται η ευθυγράμμιση της παραγωγής του με βάση τις παραγγελίες για ηλεκτρικά οχήματα και αναμένεται να κατασκευάζει τόσα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, όσα είναι απαραίτητα για να διατηρήσει το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών στο απαιτούμενο επίπεδο.
Σημειώνεται πως όσες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν καταφέρουν να επιτύχουν τους στόχους εκπομπών, θα αντιμετωπίσουν βαριά πρόστιμα, που ανέρχονται σε 95 ευρώ ανά επιπλέον γραμμάριο CO2 ανά όχημα. Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι τα πρόστιμα μπορεί να φτάσουν έως και τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν θα συμμορφωθούν.
Η Stellantis βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, χάρη στην πρόσφατη επένδυσή της στην κινεζική Leapmotor, η οποία ήδη πουλά δύο ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη. Τα οχήματα που θα πωληθούν από την κοινοπραξία με την Leapmotor International, στην οποία κατέχει το 51%, θα υπολογίζονται στις συνολικές εκπομπές της, προσφέροντάς της ένα επιπλέον περιθώριο για την επίτευξη των στόχων εκπομπών.
Από την άλλην πλευρά όμως, η μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα, ενδέχεται να επιδεινώσει τα υφιστάμενα προβλήματα της στην Ευρώπη. Ήδη οι παραδόσεις της εταιρείας στην ήπειρο έχουν μειωθεί κατά 17% το τρίτο τρίμηνο του 2023 λόγω καθυστερήσεων στην παραγωγή βασικών μοντέλων, όπως το Citroen C3 και το ηλεκτρικό e-C3. Επιπλέον, έχει διακόψει προσωρινά την παραγωγή στο εργοστάσιο Mirafiori στο Τορίνο, το οποίο κατασκευάζει το Fiat 500e και δύο μοντέλα της Maserati, λόγω χαμηλής ζήτησης, ενώ έχει ανακοινώσει περαιτέρω διακοπές λειτουργίας σε μονάδες παραγωγής κινητήρων και συναρμολόγησης στην Ιταλία.
Παράλληλα, η αντιμετωπίζει υπερβάλλοντα αποθέματα στη Βόρεια Αμερική, όπου οι παραδόσεις έχουν μειωθεί κατά 36%. Αυτές οι δυσκολίες έχουν επηρεάσει αρνητικά τη χρηματιστηριακή αξία του ομίλου, με τη μετοχή του να πέφτει μετά από τα απογοητευτικά οικονομικά αποτελέσματα στο πρώτο εξάμηνο και την προειδοποίηση για μείωση κερδών τον Σεπτέμβριο.
Στο πλαίσιο ενίσχυσης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, ο όμιλος φιλοδοξεί να προσφέρει επιπλέον κίνητρα για τους αντιπροσώπους. Σε χώρες όπως η Ισπανία και η Ιταλία, όπου το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών είναι κάτω από 5%, οι αντιπρόσωποι δεν θα χρειαστεί να επιτύχουν τον γενικό στόχο των 20% πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Αντίθετα σε αγορές υψηλότερης διείσδυσης, όπως οι Κάτω Χώρες, ο στόχος μπορεί να φτάσει το 50%. Οι αντιπρόσωποι που θα πετύχουν αυτούς τους στόχους θα έχουν σημαντικά οικονομικά οφέλη, μέσα από ένα νέο πρόγραμμα κινήτρων.
Εκτός αυτών, εξετάζει τρόπους να βοηθήσει τους αντιπροσώπους της να διαχειριστούν τα θέματα που προκύπτουν από τις μισθώσεις και τα μακροχρόνια συμβόλαια ενοικίασης ηλεκτρικών οχημάτων. Τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά έχουν χάσει σημαντικό μέρος της αξίας τους εξαιτίας της πτώσης των τιμών, με αποτέλεσμα οι αντιπρόσωποι να αντιμετωπίζουν οικονομικές απώλειες. Η εταιρεία προτίθεται να βοηθήσει τους αντιπροσώπους να αποφύγουν αυτά τα προβλήματα, εξασφαλίζοντας ότι η παραγωγή των ηλεκτρικών θα είναι σύμφωνη με τη ζήτηση.
Για τη Stellantis, τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν τη δυνατότητα να πωλούνται επανειλημμένα, μέσω μισθώσεων ή ενοικιάσεων, αρκεί όμως να εξασφαλίσει ότι οι αξίες των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών, θα παραμένουν σε επίπεδα που θα επιτρέπουν τη συνέχιση των συμφωνιών μίσθωσης.