Τα ποσοστά ατυχημάτων των οδηγών επαγγελματικών οχημάτων επιδεινώθηκαν σε πολλές μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, σύμφωνα με νέα έρευνα.
Η έρευνα διαπίστωσε ότι οι οδηγοί ταξί, ελαφρών και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων κάλυψαν μικρότερες αποστάσεις μεταξύ συγκρούσεων το 2023, παρά τις βελτιώσεις που υπήρξαν το προηγούμενο έτος.
Στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι αποστάσεις μεταξύ συγκρούσεων μειώθηκαν σημαντικά.
Συχνότερες συγκρούσεις
Η έρευνα, βάσει δεδομένων της Geotab από περισσότερα του 1 εκατομμυρίου οχημάτων παγκοσμίως, αποκάλυψε ότι η απόσταση ανά σύγκρουση στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκε κατά 19,12% το 2023, από 1.472.000 χλμ στα 1.184.000 χλμ.
Στη Γερμανία η μείωση ήταν ακόμα μεγαλύτερη, -27,3%, και στην Πορτογαλία -30,03%.
«Η ασφάλεια των οδηγών και άλλων χρηστών του δρόμου πρέπει να συνιστά κορυφαία προτεραιότητα για όλους τους αρμόδιους λήψης αποφάσεων στόλου», δήλωσε ο David Savage, Αντιπρόεδρος της Geotab Ηνωμένου Βασιλείου και Ιρλανδίας. «Λίγο πάνω από το 20% των τροχαίων ατυχημάτων συμβαίνουν κατά την οδήγηση από και προς την εργασία. Ως κλάδος, έχουμε καθήκον να μειώσουμε αυτά τα συμβάντα – και μπορούμε με καλύτερα μέτρα ασφαλείας».
Η ασφάλεια του στόλου βελτιώθηκε στην Ιταλία και την Ισπανία και ο μέσος όρος χιλιομέτρων ανά ατύχημα αυξήθηκε κατά 5,25% και 5,66% αντιστοίχως.
Τα στοιχεία αποκαλύπτουν πως ο μέσος αριθμός και η μέση διάρκεια των ημερήσιων μετακινήσεων σε αυτές τις χώρες ήταν σχεδόν ο ίδιος το 2022 και το 2023, με απόκλιση περίπου 3,6%, επομένως τα υψηλότερα επίπεδα κινδύνου δεν οφείλονται στην επανέναρξη λειτουργίας των επιχειρήσεων μετά το κλείσιμο λόγω κορωνοϊού.
Στην έκθεση «Κατάσταση επαγγελματικών μεταφορών 2024», η Geotab αναφέρει ότι οι στόλοι που χρησιμοποιούν τα συστήματα ασφαλείας της, όπως καταγραφή περιστατικών υπερβολικής ταχύτητας, απότομης πέδησης και απότομων στροφών με ανάδραση σε πραγματικό χρόνο, προς εντοπισμό οδηγών που χρειάζονται περαιτέρω εκπαίδευση, έχουν επιτύχει μείωση συγκρούσεων κατά 40%.
Μεγαλύτεροι κίνδυνοι
Πρόσφατα, το Ελεγκτικό Συνέδριο της ΕΕ δήλωσε ότι η πρόοδος στην οδική ασφάλεια είναι ελάχιστη. Το 2017, η ΕΕ έθεσε στόχο την μείωση κατά 50% των μοιραίων τροχαίων ατυχημάτων μεταξύ 2020 και 2030, αλλά τα μοιραία μεταξύ 2019 και 2023 στους δρόμους της Ευρώπης μειώθηκαν μόνο κατά 10%.
Ευτυχώς, οι περισσότερες συγκρούσεις δεν είναι μοιραίες, αλλά υπάρχουν ιδιαίτεροι κίνδυνοι για τα επαγγελματικά οχήματα. Αυτοί οι κίνδυνοι θα επιδεινωθούν, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εφαρμόσει τα σχέδιά της και επιτρέψει στους 17χρονους να οδηγούν φορτηγό και ενδεχομένως να οδηγούν βαρύ όχημα σε ηλικία 18 ετών. Πέντε χώρες της ΕΕ επιτρέπουν σε 18χρονους να οδηγούν βαρέα οχήματα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, αν και η ΕΕ συνιστά ελάχιστη ηλικία τα 21 έτη.
«Ένας έφηβος στο τιμόνι ενός φορτηγού 40 τόνων ενέχει σοβαρές συνέπειες για την οδική ασφάλεια, σύμφωνα με στοιχεία από χώρες που ήδη το επιτρέπουν», έγραψε η Ellen Townsend, Διευθύντρια Πολιτικής της ETSC σε ανοιχτή επιστολή προς τους Υπουργούς Μεταφορών της ΕΕ.
Ανάλυση της Γερμανικής Ασφαλιστικής Ένωσης (GDV) επισημαίνει ότι οι οδηγοί HGV ηλικίας 18-20 ετών είναι υπεύθυνοι για πολύ μεγαλύτερο αριθμό συγκρούσεων με τραυματισμό, βάσει των αδειών που έχουν εκδοθεί για αυτήν την ηλικιακή ομάδα, σε σύγκριση με όλες τις άλλες ηλικιακές ομάδες οδηγών HGV. Το ποσοστό αυτό μειώνεται σημαντικά από την ηλικία των 24 ετών.