Τα ηλεκτρικά βαν είναι φθηνότερα από τα ντίζελ όσον αφορά στο συνολικό κόστος αγοράς και λειτουργίας τους στην Ευρώπη, σύμφωνα με νέα μελέτη της Transport & Environment (T&E).
Το συνολικό κόστος του μέσου ηλεκτρικού βαν είναι ήδη 25% φθηνότερο ανά χιλιόμετρο. Έτσι, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η έρευνα ευρωπαίων αγοραστών βαν, που μόλις δημοσιεύθηκε, διαπιστώνει ότι οι περισσότεροι επιθυμούν να περάσουν σε ηλεκτροκίνητα.
Αλλά η προσφορά μοντέλων ηλεκτρικών βαν υπολείπεται, γι ‘αυτό και αντιπροσωπεύουν μόνο το 3% των πωλήσεων – υστερώντας πολύ σε σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας (9%). Η T&E, η οποία δημοσίευσε την έκθεση και την έρευνα, δήλωσε πως η προσφορά ηλεκτρικών βαν θα συνεχίσει να υπολείπεται για το υπόλοιπο της δεκαετίας 2020, εκτός εάν αυστηροποιηθούν σημαντικά οι προτεινόμενοι στόχοι της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 των βαν.
Το μέσο ηλεκτρικό βαν είναι ήδη 25% φθηνότερο ανά χιλιόμετρο σε αγορά και λειτουργία από το μέσο βαν ντίζελ, όπως διαπιστώνει η μελέτη. Αναλύει έξι χώρες που αντιπροσωπεύουν το 76% των νέων βαν που πωλούνται στην Ευρώπη: Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Πολωνία, Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Η έρευνα, που διεξήχθη σε συνδυασμό με τη μελέτη κόστους για κατανόηση της συμπεριφοράς των αγοραστών, δείχνει ότι η ευρωπαϊκή αγορά βαν είναι έτοιμη να περάσει στην ηλεκτροκίνηση. Πάνω από το ένα τρίτο (36%) των στόλων van που συμμετείχαν στην έρευνα διαθέτουν ήδη τουλάχιστον ένα ηλεκτρικό βαν, ενώ σχεδόν ένα τρίτο (32%) σχεδιάζει να αγοράσει ηλεκτρικό βαν φέτος, σύμφωνα με δημοσκόπηση 745 στόλων σε όλη την Ευρώπη από την Dataforce για την T&E . Ένα επιπλέον 16% σκέφτεται να αγοράσει ηλεκτρικό βαν την επόμενη πενταετία.
Ο James Nix, διευθυντής εμπορευματικών μεταφορών της T&E, δήλωσε: «Το ηλεκτρικό βαν υπερτερεί έναντι του ντίζελ ως προς το κόστος και οι αγοραστές το γνωρίζουν. Αλλά δεν υπάρχει επαρκής προσφορά ηλεκτρικών βαν. Οι νομοθέτες της ΕΕ μπορούν να ανατρέψουν εύκολα την κατάσταση, αυστηροποιώντας τους στόχους CO2, που θα αναγκάσουν τους κατασκευαστές βαν να πουλήσουν περισσότερα οχήματα μηδενικών εκπομπών».
Παρά τα πλεονεκτήματα κόστους και το έντονο ενδιαφέρον των πελατών, δεν υπάρχει επαρκής προσφορά ηλεκτρικών βαν προς ικανοποίηση της αυξανόμενης ζήτησης. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών βαν αυξάνονται εξαιρετικά αργά – μόλις το 3% των νέων βαν ήταν ηλεκτρικά το 2021, οριακά πάνω από το 2% του 2019. Οι προτεινόμενοι κανόνες της ΕΕ για το CO2 – που δεν θίγουν τους στόχους της δεκαετίας 2020 – δεν απαιτούν από τους κατασκευαστές αύξηση πωλήσεων ηλεκτρικών βαν πάνω από 10% επί του συνόλου πριν το τέλος της δεκαετίας.
Η αυστηροποίηση των στόχων CO2 της ΕΕ κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας θα έφερνε 1 εκατομμύριο επιπλέον ηλεκτρικά βαν στους δρόμους της Ευρώπης εντός πενταετίας, υπολογίζει η T&E. [1] Θα εξοικονομούσε επίσης 5,6 Mt εκπομπών CO2 το 2027 – που ισοδυναμεί με τη συνολική ετήσια ρύπανση των βαν της Ισπανίας. Τα αυστηρότερα πρότυπα θα μείωναν επίσης την ετήσια κατανάλωση πετρελαίου των ευρωπαϊκών βαν κατά 7% το 2027, σημαντικό βήμα απεξάρτησης από τις ρωσικές εισαγωγές. Πιο φιλόδοξοι στόχοι θα εξοικονομούσαν 13,1 δισεκατομμύρια ευρώ στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις την περίοδο 2025–2030, λόγω χαμηλότερου κόστους λειτουργίας των ηλεκτρικών βαν.
Ο James Nix δήλωσε: «Τα ηλεκτρικά βαν θα βοηθήσουν στην απεξάρτησή μας από το πετρέλαιο και θα εξοικονομήσουν δισεκατομμύρια ευρώ στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις εντός της δεκαετίας. Αλλά πρέπει να σταματήσει η σταδιακή διάθεση ηλεκτρικών βαν στην αγορά. Τα κράτη μέλη και οι ευρωβουλευτές μπορούν να διευρύνουν πολύ τις δυνατότητες διάθεσης των ηλεκτρικών βαν στην αγορά, ενισχύοντας τους στόχους της ΕΕ για το CO2».
Η T&E καλεί τους νομοθέτες της ΕΕ να αυστηροποιήσουν τους προτεινόμενους στόχους CO2 των βαν, απαιτώντας μείωση κατά 25% των μέσων εκπομπές CO2 το 2025, νέο ενδιάμεσο στόχο -45% το 2027 και -80% το 2030. Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να έχουν όλα τα νέα βαν μηδενικές εκπομπές ρύπων μέχρι το 2035 είναι πολύ σημαντικό. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και οι υπουργοί περιβάλλοντος θα λάβουν αποφάσεις τους επόμενους μήνες και θα συμφωνήσουν για τους τελικούς στόχους το καλοκαίρι.
[1] Οι υπολογισμοί μείωσης εκπομπών CO2, μειωμένης κατανάλωσης πετρελαίου, επιπλέον πωλήσεων ηλεκτρικών βαν και εξοικονόμησης κόστους βασίζονται στη σύγκριση της πρότασης της T&E για αυστηρότερα πρότυπα CO2 βαν με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η T&E ζητά μείωση κατά 25% του μέσου όρου εκπομπών CO2 βαν το 2025, -45% το 2027 και -80% το 2030. Η Επιτροπή δεν προτείνει καμία αλλαγή στον υφιστάμενο στόχο 2025 (-15%), κανένα νέο στόχο to 2027 και -50% το 2030.
Φωτογραφία: Transport & Environment