Αναρωτιέστε ποιά είναι τα ασφαλέστερα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV) του 2022; Ο Euro NCAP δημοσίευσε τη λίστα με τα καλύτερα και χειρότερα LCV που διατίθενται στην ευρωπαϊκή αγορά, βάσει αξιολόγησης της απόδοσης συστημάτων αποφυγής ατυχημάτων.
Η εικόνα που προκύπτει για τα ελαφρά επαγγελματικά του 2022 φανερώνει αργή αλλά σταθερή βελτίωση, με πολλά βαν να είναι καλύτερα εξοπλισμένα από ό,τι πριν από ένα χρόνο, με συστήματα που αποδίδουν καλύτερα. Παρατηρούνται σημαντικές βελτιώσεις στις επιδόσεις των οχημάτων στα οποία οι κατασκευαστές προέβησαν σε πιο ουσιαστικές αναβαθμίσεις και ένα από αυτά – το FIAT Ducato – είναι το πρώτο βαν που επιτυγχάνει κορυφαία –πλατινένια – βαθμολογία.
Πέρυσι, ο Euro NCAP επέστησε την προσοχή στο ανεπαρκές επίπεδο εξοπλισμού ασφαλείας των LCV. Ως κατ΄επιλογήν οχήματα εργασίας για ταχυμεταφορείς και μικρές επιχειρήσεις, κυκλοφορούν πολύ και λόγω μεγέθους και μάζας, αποτελούν μεγαλύτερο κίνδυνο για μικρότερα οχήματα και ευάλωτους χρήστες οδικού δικτύου σε περίπτωση σύγκρουσης. Η νέα νομοθεσία θα αναγκάσει τους κατασκευαστές βαν να εγκαταστήσουν βασικά συστήματα αποφυγής, ήδη ευρέως διαθέσιμα σε επιβατικά αυτοκίνητα, σε λίγα χρόνια. Εν τώ μεταξύ, οι αξιολογήσεις επαγγελματικών βαν του Euro NCAP επιδιώκουν να ενθαρρύνουν τους κατασκευαστές να εγκαταστήσουν συντομότερα πιο προηγμένα συστήματα.
Σε αυτήν την περίπτωση, ο Euro NCAP επαναξιολόγησε δεκαεννέα βαν που αντιπροσωπεύουν τη μερίδα του λέοντος των LCV που πωλούνται στην Ευρώπη. Μόνον ένα από αυτά βαθμολογήθηκε ως «Μη συνιστώμενο», σε αντίθεση με πέντε πέρυσι. Ενώ η παραγωγή του FIAT Talento διακόπηκε, το Opel/Vauxhall Movano κατασκευάζεται πλέον σε νέα πλατφόρμα Stellantis και παίρνει χάλκινο μετάλλιο. Το Renault Master απέσπασε επίσης χάλκινο μετάλλιο φέτος, χάρη στις μικρές αλλά σημαντικές βελτιώσεις των συστημάτων υποστήριξης ταχύτητας και λωρίδας κυκλοφορίας. Το όμοιό του, Nissan Interstar, (προηγουμένως NV400), εξοπλίζεται επίσης με αυτές τις βελτιώσεις, αλλά προς το παρόν εξακολουθεί να υπολείπεται συστήματος αυτόνομης πέδησης έκτακτης ανάγκης (AEB) και ως εκ τούτου παραμένει στην κατηγορία «Μη συνιστώμενο».
Το Renault Trafic ανασχεδιάστηκε και η ασφάλειά του βελτιώθηκε εκτενώς από τις τελευταίες δοκιμές. Διαθέτει πλέον προαιρετικό σύστημα αυτόνομης πέδησης έκτακτης ανάγκης και αποσπά ασημένιο μετάλλιο, ως ένα από τα καλύτερα βελτιωμένα οχήματα φέτος.
Ωστόσο, το νέο FIAT Ducato είναι ο ξεκάθαρος νικητής, διεκδικώντας την πρώτη θέση στη φετινή λίστα. Ενώ πέρυσι έλαβε χάλκινο μετάλλιο, υπέστη σημαντική αναβάθμιση ασφαλείας και πλέον διαθέτει προηγμένο σύνολο αισθητήρων, με σύστημα αυτόνομης πέδησης έκτακτης ανάγκης για πεζούς και ποδηλάτες με εξαιρετικά αποτελέσματα στις δοκιμές. Η συνολική βαθμολογία 88% του Ducato το φέρνει στην πρώτη θέση του ανταγωνισμού και είναι το πρώτο επαγγελματικό βαν με πλατινένια βαθμολογία. Ωστόσο, τα άλλα οχήματα της Stellantis, που βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα με το Ducato– Peugeot Boxer, Citroën Jumper (Relay) και Opel Movano – δεν έλαβαν την ίδια αναβάθμιση εξοπλισμού και παραμένουν σε χαμηλότερες θέσεις.
Ο Euro NCAP δοκιμάζει βαν με στάνταρ ή προαιρετικό εξοπλισμό ασφαλείας, επομένως οι αξιολογήσεις αναδεικνύουν το καλύτερο όχημα. Όσον αφορά στην εγκατάσταση, ελάχιστα άλλαξαν τους τελευταίους δώδεκα μήνες και ο εξοπλισμός ασφαλείας εξακολουθεί να προσφέρεται κυρίως προαιρετικά.
Ο Γενικός Γραμματέας του Euro NCAP, Michiel van Ratingen, δήλωσε: «Παρατηρούμε πολλά υποσχόμενα σημάδια αναβάθμισης των επαγγελματικών βαν με πιο προηγμένα συστήματα ασφαλείας, που μειώνουν την διαφορά μεταξύ επιβατικών και επαγγελματικών οχημάτων. Σε γενικές γραμμές, φαίνεται πως οι κατασκευαστές αρχίζουν να παίρνουν πιο σοβαρά την ασφάλεια αυτής της κατηγορίας και, αν και έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας, χαιρόμαστε για τις βελτιώσεις –κάποιες μέτριες, άλλες εντυπωσιακές– που έγιναν τον τελευταίο χρόνο».