Η παγκόσμια έλλειψη μικροεπεξεργαστών συνεχίζεται, καθώς η ζήτηση παραμένει πολύ υψηλότερη από την προσφορά, επιφέροντας νέες στάσεις παραγωγής αυτοκινήτων. Ωστόσο, η Ταϊβάν διαβεβαιώνει πως θα υπάρξει νέα ισορροπία μέχρι το τέταρτο τρίμηνο.
Οι κατασκευαστές ημιαγωγών προσπαθούσαν ήδη να καλύψουν τη ζήτηση, αλλά καθώς ορισμένοι επλήγησαν από την παραλλαγή Δέλτα του κορωνοϊού, τα πράγματα μπορεί να επιδεινωθούν τους επόμενους μήνες.
Διάφορες αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοίνωσαν μείωση παραγωγής:
- Η Toyota θα μειώσει την παραγωγή της κατά 40% τον Σεπτέμβριο, παράγοντας περίπου 40.000 λιγότερα αυτοκίνητα για την ευρωπαϊκή αγορά.
- Η Ford κλείνει το εργοστάσιό της που παράγει τα Fiesta στην Κολωνία για μία εβδομάδα. Η παραγωγή του F150 στις ΗΠΑ διακόπτεται επίσης για μία εβδομάδα.
- Η Audi έχει επεκτείνει τις καλοκαιρινές άδειες των περισσότερων εργαζομένων των εργοστασίων της στο Ingolstadt και στο Neckarsulm.
- Η Volkswagen έχει επίσης επεκτείνει τις καλοκαιρινές διακοπές μέρους του εργατικού της δυναμικού στο Wolfsburg.
- Οι Stellantis, Renault, Daimler, Volvo και BMW ανακοίνωσαν προβλήματα παραγωγής, λόγω της έλλειψης μικροεπεξεργαστών.
Πόσο ακόμα θα διαρκέσει η έλλειψη
Σύμφωνα με έρευνα του Susquehanna Financial Group, χρειάζονται πλέον περισσότερες από 20 εβδομάδες για να εκτελεσθούν οι παραγγελίες μικροεπεξεργαστών, που σημαίνει πως οι ελλείψεις επιδεινώνονται.
Η έλλειψη μικροεπεξεργαστών προέκυψε στο αποκορύφωμα της πανδημίας του κορωνοϊού, το 2020: μετά από μια πρώτη αύξηση της ζήτησης προϊόντων με ενσωματωμένους μικροεπεξεργαστές, η ζήτηση αυξήθηκε περαιτέρω όταν ο κόσμος άρχισε να δημιουργεί γραφεία στο σπίτι και να προμηθεύεται συσκευές ψυχαγωγίας. Οι εταιρείες που κατασκευάζουν αυτές τις συσκευές ανέθεσαν επιπλέον παραγγελίες ημιαγωγών στην αλυσίδα εφοδιασμού, γεγονός που επιβάρυνε ιδιαίτερα τους κατασκευαστές μικροεπεξεργαστών. Ακολούθησαν ελλείψεις που επιδεινώθηκαν όταν ορισμένες εγκαταστάσεις παραγωγής χρειάστηκε να κλείσουν προσωρινά λόγω των μέτρων περιορισμού. Και οι ελλείψεις άρχισαν να συσσωρεύονται.
Η προφανής αντίδραση θα ήταν η δημιουργία νέων εργοστασίων ημιαγωγών, αλλά πρόκειται για διαδικασία που μπορεί να πάρει έως και δύο χρόνια. Επιπλέον, είναι πιθανό να επέλθει ισορροπία προσφοράς και ζήτησης μέχρι τότε, οδηγώντας σε υπερπροσφορά που θα μπορούσε να επιφέρει πτώση στις τιμές των ημιαγωγών. Αυτό σημαίνει ότι τα σχέδια επέκτασης εργοστασίων πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά.
Στην περίπτωση της αυτοκινητοβιομηχανίας, υπάρχει πρόσθετος περιορισμός: δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν κοινοί μικροεπεξεργαστές, καθώς δεν ανταποκρίνονται στις απαιτητικές συνθήκες λειτουργίας των αυτοκινήτων. Αυτό περιορίζει τις δυνατότητες προμήθειας από άλλες πηγές. Για τον λόγο αυτό, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι προσεκτικές στις προβλέψεις τους για το δεύτερο εξάμηνο του 2021, παρόλο που όλοι οι οικονομικοί δείκτες είναι σταθερά θετικοί.
Η Ταϊβάν καθησυχάζει
Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση της Ταϊβάν δήλωσε πως δεσμεύεται να πράξει αυτό που της αναλογεί προς αντιμετώπιση της έλλειψης, παρόλο που οι κατασκευαστές της Ταϊβάν δεν αποτελούν τους κύριους προμηθευτές της αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Αν και η αλυσίδα του κλάδου ημιαγωγών αυτοκινήτων είναι μεγάλη και περίπλοκη, με την πλήρη συνεργασία των εταιρειών της χώρας μας, ο κλάδος εκτιμά πως η προσφορά και η ζήτηση θα ισορροπήσει το τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους», δήλωσε η Υπουργός Οικονομικών, Wang Mei-hua στο Reuters.
Και πρόσθεσε: «Η Ταϊβάν θα συνεχίσει να συνεργάζεται για τη δημιουργία ασφαλούς, αξιόπιστης και ανθεκτικής αλυσίδας εφοδιασμού και την εμβάθυνση των οικονομικών και εμπορικών σχέσεων για μια σταθερή βάση οικονομικής ανάκαμψης μετά την πανδημία».
Το θέμα υπερβαίνει την κρίση των ημιαγωγών και αποκτά διπλωματική σημασία, καθώς η Ταϊβάν επιθυμεί να καθησυχάσει τον μακροχρόνιο συνεργάτη και στρατιωτικό σύμμαχό της ότι θα πράξει τα μέγιστα σε μια εποχή που η Κίνα αυξάνει την πίεση στην εδαφική ακεραιότητα της Ταϊβάν.
Όπως επισημαίνει το Fleet Europe, οι εταιρείες leasing αναμένουν ελαφρά επιβράδυνση της ανάπτυξης λόγω καθυστερήσεων στην παραγωγή.
Φωτογραφία: Volkswagen Group