Ενόψει της συνεδρίασης του Συμβουλίου που θα πραγματοποιηθεί εντός του Δεκεμβρίου, όπου τα 28 κράτη μέλη αναμένεται να υιοθετήσουν τη θέση τους σχετικά με τα πρώτα πρότυπα της ΕΕ για τα φορτηγά, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) καλεί τις κυβερνήσεις να υιοθετήσουν μια ισορροπημένη και βιώσιμη προσέγγιση σε αυτό το νομοθετικό κείμενο, το οποίο θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στο μέλλον της αγοράς βαρέων οχημάτων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε την πρότασή της για τα μελλοντικά πρότυπα εκπομπών CO2 για τα νέα βαρέα οχήματα τον Μάιο του 2018. Το Νοέμβριο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε την πρόταση αυτή. Το επόμενο βήμα είναι τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν την κοινή τους θέση, ώστε να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις τριμερούς διαλόγου. Αυτό αναμένεται να συμβεί κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου Περιβάλλοντος στις 20 Δεκεμβρίου.
Η αγορά είναι έτοιμη να μειώσει περαιτέρω τις εκπομπές CO2 από τα φορτηγά, αλλά καλεί τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να επιτύχουν τη σωστή ισορροπία μεταξύ περιβαλλοντικών στόχων και ανταγωνιστικότητας του τομέα κατά την οριστικοποίηση αυτού του κανονισμού.
“Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η κλιματική αλλαγή αποτελεί θεμελιώδη πρόκληση, απαιτώντας προσπάθειες για τη μείωση των εκπομπών CO2 από όλους τους τομείς. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δεσμεύεται να διαδραματίσει πλήρως το ρόλο της”, δήλωσε ο Joachim Drees, CEO της MAN Truck & Bus και πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της ACEA για τα εμπορικά οχήματα, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στις Βρυξέλλες.
“Για το σκοπό αυτό, παροτρύνουμε τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν ότι υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες και το πλαίσιο για τον κανονισμό αυτό. Η παροχή της απαραίτητης υποδομής επαναφόρτισης καθώς και κίνητρα για έγκαιρες επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και αποτελεσματική στήριξη για τη διείσδυση στην αγορά φορτηγών με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές, θα είναι βασικές προϋποθέσεις για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων για τις εκπομπές CO2 και για να ενθαρρύνουμε τους πελάτες μας να αγοράζουν καθαρότερα οχήματα”.
Τα επίπεδα μείωσης των εκπομπών CO2 που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάιο – μείον 15% το 2025 και μείον 30% το 2030 – καθόρισαν την πορεία προς την επίτευξη των στόχων της συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα. Ωστόσο, τα επίπεδα αυτά είναι ιδιαίτερα φιλόδοξα και θα απαιτήσουν την ταχεία και ευρείας κλίμακας ανάπτυξη νέων τεχνολογιών κινητήρων – πολλές από τις οποίες δεν είναι ακόμη άμεσα διαθέσιμες για ευρεία εισαγωγή στην αγορά.
“Ενώ η χρήση ηλεκτρικής ενέργειας για ένα φορτηγό διανομής που λειτουργεί σε αστικά περιβάλλοντα μπορεί να έχει νόημα, ένα σενάριο όπου η ηλεκτροκίνηση είναι η σωστή επιλογή για τις μακρινές μεταφορές σε όλη την Ευρώπη είναι πολύ λιγότερο πιθανό μεσοπρόθεσμα ή και μακροπρόθεσμα” δήλωσε ο κ. Drees.
“Όποια και αν είναι η κατηγορία των οχημάτων – παράδοση σε μεγάλες αποστάσεις, σε περιφερειακό ή αστικό επίπεδο – μια ισχυρότερη πρόσκτηση στην αγορά εναλλακτικών καυσίμων απαιτεί ορισμένες βασικές προϋποθέσεις, πολλές από τις οποίες δεν υπάρχουν και δεν ελέγχονται σήμερα από την αγορά μας”. Απαιτούνται επαρκείς επενδύσεις στην υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού, καθώς και ταχεία ανανέωση του στόλου από τους μεταφορείς.
Η ACEA υποστηρίζει την ιδέα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εισαγάγει ειδικά κίνητρα για την τόνωση της καινοτομίας και της χρήση φορτηγών εναλλακτικών καυσίμων (το λεγόμενο σύστημα “υπερπιστώσεων”). Ωστόσο, ανησυχεί ιδιαίτερα διότι αυτό θα μπορούσε να προσαρμοστεί έτσι ώστε να συμπεριλάβει ένα “malus”, το οποίο θα τιμωρούσε τους κατασκευαστές που δεν πωλούν υποχρεωτικά με ποσόστωση φορτηγά μηδενικών και χαμηλών εκπομπών.
Όπως τόνισε ο κ. Drees “Λαμβάνοντας υπόψη τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν σήμερα τα φορτηγά με μηδενικές εκπομπές – έλλειψη υποδομής, απώλεια ωφέλιμου φορτίου, περιορισμένη απόσταση, υψηλότερο κόστος – δεν θα είναι εύκολο να πεισθούν οι πελάτες να αγοράσουν αυτά τα φορτηγά. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να γνωρίζουν ότι η αναγκαστική υποχρέωση των κατασκευαστών να προμηθεύουν συγκεκριμένο ποσοστό οχημάτων μηδενικών εκπομπών όταν η ζήτηση στην αγορά δεν επαρκεί θα ήταν εξαιρετικά επικίνδυνη για την ευρωπαϊκή βιομηχανία φορτηγών”.
Μια άλλη ανησυχία της ACEA είναι ότι οι προτάσεις που συζητούνται περιλαμβάνουν επίσης μαζικές κυρώσεις για τους κατασκευαστές που δεν μπορούν να επιτύχουν τους στόχους. “Δεν είμαστε καθόλου εναντίον της αρχής της καταβολής κυρώσεων σε περίπτωση υπερβολικών εκπομπών CO2” εξήγησε ο κ. Drees. “Αλλά ανησυχούμε για τα προτεινόμενα δυσανάλογα ποσά”. Με βάση αυτά, ένας κατασκευαστής φορτηγών που υπερβαίνει τον στόχο του μόλις ένα γραμμάριο CO2 θα πρέπει να πληρώσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.