Fleet Business #5

ΣΎΜΦΩΝΑ με τη Συμφωνία του Πα- ρισιού του 2015, η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να καταστεί ουδέτερη ως προς τον άνθρακα έως το 2050. Η απαλλαγή της κινητικότητας από τις εκπομπές άνθρακα αποτελεί σημα- ντικό κομμάτι της συνολικής προσπά- θειας. Αλλά κάθε κράτος-μέλος έχει διαφορετική προσέγγιση. Όπως και χώρες σαν τη Νορβηγία και το Ηνω- μένο Βασίλειο, που επιδιώκουν τους ίδιους κλιματικούς στόχους εκτός Ε.Ε. Αυτό που διακρίνει σχεδόν όλες τις ευρωπαϊκές χώρες είναι πως χρησι- μοποιούν ένα συνδυασμό κινήτρων (καρότα) και αντικινήτρων (μαστί- για), για να κάνουν τους πολίτες και τις εταιρείες τους να στραφούν σε ηλεκτρικά οχήματα (EV). Και εάν δι- αχειρίζεστε έναν πολυεθνικό στόλο, η καλύτερη πολιτική ηλεκτροκίνησης είναι αυτή που εκμεταλλεύεται απο- τελεσματικά αυτά τα καρότα και τα μαστίγια ανάλογα με τη χώρα. ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΉ ΠΟΛΙΤΙΚΉ Η δημοσιονομική πολιτική είναι ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία που διαθέτει κάθε χώρα για να ανα- κατευθύνει την κινητικότητα. Γι’ αυτό περισσότερες από 20 ευρωπαϊκές χώρες έχουν συνδέσει τη φορολογία αυτοκινήτου με το CO 2 : τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν περισσότερο φορο- λογούνται περισσότερο. Αυτή είναι η αυστηρή προσέγγιση, αλλά οι περισ- σότερες χώρες προσφέρουν επίσης οικονομικά και φορολογικά κίνητρα, κυρίως με τη μορφή κινήτρων αγο- ράς και κάποια μέσω φορολογικών ελαφρύνσεων. Η διεθνής λογιστική εταιρεία BDO κατέταξε τις ευρωπαϊκές χώρες σύμ- φωνα με την αποτελεσματικότητα της δημοσιονομικής τους προσέγγισης. Η κατάταξη έγινε πριν από τη θέσπιση του νέου νόμου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα και τα κίνητρα που περιλαμβάνει, οπότε την είχε συμπεριλάβει στις χώρες με τα χαμηλά κίνητρα, λαμβάνοντας υπόψη μόνο την απαλλαγή από τα τέλη ταξι- νόμησης. Η Ελλάδα βρίσκεται πλέον στη μεσαία ομάδα. Τέσσερις χώρες εμπίπτουν στην πρώ- τη κατηγορία: u Νορβηγία: Υπάρχει συγκεκριμένος υπολογισμός έμπρακτου οφέλους (BIK) για EV, τα οποία απαλλάσσο- νται από το φόρο ταξινόμησης και τον ΦΠΑ, και έχουν επίσης μειωμέ- νο συντελεστή τελών κυκλοφορίας. u Σουηδία: Υπάρχει σύστημα bonus- malus και φοροαπαλλαγή για EV. u Ηνωμένο Βασίλειο: Ένα ευρύ φά- σμα ευνοϊκών μέτρων για EV. u Δανία: Έχει πολιτική «ο ρυπαίνων πληρώνει». Η φορολογία ενθαρρύ- νει αυτοκίνητα φιλικά προς το πε- ριβάλλον. Εννέα χώρες βρίσκονται στη μεσαία ομάδα: u Ιρλανδία: Συνεχίζει τη μεταρρύθμι- ση της πολιτικής φορολογίας αυτο- κινήτου, τείνοντας στην αρχή «ο ρυ- παίνων πληρώνει», φορολογώντας τις εκπομπές και ενθαρρύνοντας την αγορά EV u Πορτογαλία: Έκπτωση ΦΠΑ για EV, συν ορισμένα πλεονεκτήματα στο φόρο εταιρικού εισοδήματος. u Αυστρία: Τα EV απαλλάσσονται από ορισμένα τέλη, όπως το τέλος κυκλοφορίας και οχήματος. Ορι- σμένες κρατικές και τοπικές αρχές προσφέρουν επιδοτήσεις αγοράς. u Βέλγιο: Τα κίνητρα, που ποικίλλουν ανά περιοχή, περιλαμβάνουν κίνη- τρα αγοράς, μειωμένο ή μηδενικό τέλος ταξινόμησης και κυκλοφορί- ας, φορολογική έκπτωση 100% για τα λιγότερο ρυπογόνα υβριδικά. u Φινλανδία: Με φόρους σχετιζόμε- νους με το CO2, τα EV γενικά φο- ρολογούνται πολύ λιγότερο. u Γαλλία: Προσφέρονται ειδικές εξαι- ρέσεις και μπόνους για EV. Κίνητρα EV και απαγορεύσεις πόλεων στην Ευρώπη ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ Η πορεία για την ηλεκτροκίνηση είναι γεμάτη με καρότα και μαστίγια. Είναι ευθύνη κάθε fleet manager να τα γνωρίζει, ώστε να μπορεί να δημιουργήσει μια οικονομικά αποδοτική πολιτική κινητικότητας. Ακολουθεί ένας οδικός χάρτης κινήτρων EV και απαγορεύσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη. 54 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2020

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=