Fleet Business #5

3 Η παραγωγή μπαταριών είναι ακριβή και ρυπαίνει Το λίθιο και το κοβάλτιο δεν είναι απλά δύο στοιχεία που απαιτού- νται για την παραγωγή μπαταριών, αλλά επιπλέον αμφισβητούνται. Τα ανακύπτοντα θέματα είναι η παιδική εργασία για την εξόρυξη ορυκτών, καθώς και η περιορισμέ- νη διαθεσιμότητά τους. Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν βά- σιμες ανησυχίες σχετικά με την εξόρυξη κοβαλτίου στο Κονγκό, μια χώρα που κατέχει πάνω από το ήμισυ του παγκόσμιου αποθέ- ματος. Εταιρείες με εξειδίκευση στην παραγωγή μπαταριών άρχι- σαν να αναπτύσσουν νέους τύ- πους μπαταριών που χρειάζονται λιγότερο ή και καθόλου κοβάλτιο. Ο λόγος είναι απλός: το κοβάλ- τιο είναι ακριβό και επηρεάζει το κέρδος. Οι στόχοι αειφορίας λειτουργούν πάντα καλύτερα με οικονομικά κίνητρα. Όσον αφορά στο λίθιο, η μεγα- λύτερη φασαρία αφορά στην επίδραση στο περιβάλλον και, ακόμα χειρότερα, στην παιδική εργασία. Το λίθιο χρησιμοποιεί- ται επίσης σε μπαταρίες κινητών τηλεφώνων και laptop, κάτι που φαίνεται να προκαλεί λιγότερη νευρικότητα στα μέσα ενημέρω- σης. Ωστόσο, η εξόρυξη αποτελεί μόνο μία πηγή λιθίου, που αντι- προσωπεύει περίπου το 13% της συνολικής εξαγωγής. Το υπόλοιπο 87% προέρχεται από εξάτμιση άλμης (αλατούχο νερό), μια εντατική κατερ- γασία, που όμως δεν συνεπάγε- ται αποψίλω- ση δασών ή παιδική εργασία. 4 Χωρίς κινητά μέρη, άρα δεν χρει- άζεται συντήρηση Τα EV έχουν κόστος συντήρησης, ανεξάρτητα από το τι λένε οι αστι- κοί θρύλοι. Θα πρέπει να αντικατα- σταθούν π.χ. τα ελαστικά, τα φίλτρα κλιματισμού και οι υαλοκαθαριστή- ρες. Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένες διαφορές από τα οχήματα ICE, που επηρεάζουν το κόστος συντήρησης. Για παράδειγμα: τα EV διαθέτουν ανα- γεννητική πέδηση, που σημαίνει ότι ο ηλεκτρικός κινητήρας παρεμβαίνει στη διαδικασία πέδησης, για να επι- στρέψει ενέργεια στις μπαταρίες. Το αποτέλεσμα είναι πως τα τακάκια πέδησης χρησιμοποιούνται λιγότερο από εκείνα των οχημάτων ICE και κα- τά συνέπεια αντικαθίστανται λιγότε- ρο συχνά. Τα ελαστικά των EV, από την άλλη, πρέπει να αντικαθίστανται συχνότερα από τα ελαστικά των ICE, επειδή τα EV είναι γενικά ισχυρότερα και έχουν μεγαλύτερη ροπή. Έτσι, συνολικά, τα EV απαιτούν λιγό- τερη συντήρηση από τα οχήματα ICE, αλλά όχι μηδενική. 5 Το leasing των EV είναι ακρι- βό Τα EV έχουν τη φήμη πως είναι ακριβά για leasing. Τα μέσα ενη- μέρωσης αντιφάσκουν κάπως σχετικά με το μηνιαίο κόστος leasing: υπάρχουν εκθέσεις που δείχνουν ότι η αξία μεταπώλησης των EV (και ειδικά των Tesla) είναι υψηλότερη, σε σύγκριση με αντί- στοιχα αυτοκίνητα ICE. Συχνά, το Tesla S συγκρίνεται με την BMW 5 Series ή τη Mercedes E-Class. Αυτές οι συγκρίσεις πρέπει να δι- ευκρινιστούν: u Τα παλαιότερα EV (προ Tesla) είχαν πολύ χαμηλές υπολειμμα- τικές τιμές, κυρίως λόγω τεχνο- λογικής ανωριμότητας, μη δημο- φιλούς εμφάνισης και χαμηλής δημοτικότητας γενικά. u Κατά τη σύγκριση ενός Tesla S με ένα πολυτελές sedan, συχνά ξεχνάμε ότι αυτά τα 5-Series ή E-Class έχουν ήδη μια προκλη- τική υπολειμματική αξία. Η υιοθέτηση EV επεκτείνεται, αλλά ακόμα πρέπει να ξεπεραστούν κάποια εμπόδια. Το άγχος της εμβέλειας είναι αναμφίβολα το πιο σημαντικό, αν και μάλλον αποτελεί δικαιολογία για να μη μεταβεί κάποιος στην ηλεκτροκίνηση τώρα, καθώς διατίθενται στην αγορά οχήματα εμβέλειας άνω των 400 χιλιομέτρων. Η εμπειρογνώμων του Fleet Europe, Yves Helven, αναφέρεται στους κοινούς «μύθους» που επικρατούν για τα EV. Συμπερασματικά, είναι πολύ νωρίς για να προσδιοριστούν οι πραγ- ματικές τάσεις υπολειμματικής αξίας (RV) των ηλεκτρικών οχημά- των. Κάποιοι παράγοντες θα εξακολουθήσουν να τις επηρεάζουν όσο περνά ο καιρός: u Μεγαλύτερη διαθεσιμότητα μαρκών και μοντέλων u Φορολογία που ευνοεί μεταχειρισμένα EV σε σύγκριση με μετα- χειρισμένα ICE u Πιθανές νέες τεχνολογίες μπαταριών που θα επηρεάσουν την αξία των σημερινών EV μπαταριών λιθίου Και μην ξεχνάμε ότι όλες οι εταιρείες leasing εξελίσσουν τις λύσεις EV και παρουσιάζουν σταδιακά λύσεις που βελτιώνουν το TCO τους και τα καθιστούν πιο προσιτά για όλους τους εργαζομένους. Κάποιες ήδη προχωρούν σε αξιολόγηση στόλου, βοηθώντας τον πελάτη να κατανοήσει εάν και πώς θα μπορούσαν να λειτουργήσουν τα EV σε ένα στόλο. 47 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2020

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=