Fleet Business #5

ΠΈΡΑΣΑΝ οι εποχές που τα EV δεν προσείλκυαν το ευρύ κοινό από άποψη εμφάνισης και αίσθη- σης. Οι κατασκευαστές φαίνεται να έχουν αποστασιοποιηθεί από τη διαστημική αισθητική και πα- ράγουν οχήματα που μοιάζουν με τα παραδοσιακά ή έχουν λιγότε- ρο ριζοσπαστικό σχεδιασμό που αρέσει σε περισσότερους ανθρώ- πους. Από άποψη κύρους, μάρκες όπως η Tesla κατάφεραν να ενι- σχύσουν το γόητρο του οδηγού EV αντί να το υπονομεύσουν. Η βιωσιμότητα δεν αποτελεί πλέον το βασικό στοιχείο της καμπάνιας μάρκετινγκ, αλλά η ταχύτητα, η ροπή, η επιτάχυνση και η τεχνο- λογία βρίσκονται πλέον στο επίκε- ντρο της προσοχής του αγοραστή. Ωστόσο, είναι πολύ νωρίς για να συμπεράνουμε αν τα EV έχουν αποκτήσει τη θέση τους στη λί- στα εταιρικών αυτοκινήτων και υπάρχει μια καλή αιτία γι΄αυτό: δεν είναι ξεκάθαρο αν η χρήση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος είναι ακριβή ή όχι. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικούς από τους «μύθους» που εξακο- λουθούν να υπάρχουν για την ηλεκτροκίνηση. 1 Τα EV καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια Ας ξεκινήσουμε με τον πιο περίπλοκο. Αρχίζει να δημιουργείται πρόβλημα από τη στιγμή που ο κατάλογος των αυτοκινήτων ή ο σχετικός προϋπολο- γισμός των εργαζομένων σας βασίζε- ται σε τιμές leasing και όχι στο TCO. Η αντικατάσταση ενός τυπικού βασικού οχήματος, όπως π.χ. το VW Golf , με παρόμοιο EV θα αυξήσει δραστικά το κόστος της μάλλον πολυπληθέστερης ομάδας εργαζομένων σας. Αυτό δεν θα είναι ευχάριστο για τον CFO σας. Αλλά πάλι, πώς να συγκριθεί το TCO ενός EV με το TCO ενός ICE; Λαμβά- νοντας υπόψη τη φόρτιση έναντι της κατανάλωσης καυσίμου. Για ένα συμ- βόλαιο που προβλέπει 30.000 χλμ/ έτος, θα συμπεριλάβετε 125 έως 150 λί- τρα καυσίμου σε μηνιαία βάση για τον υπολογισμό του TCO. Ωστόσο, η φόρ- τιση λειτουργεί διαφορετικά: η φόρτι- ση στο γραφείο πιθανότατα θα είναι φθηνότερη από τη φόρτιση στο σπίτι ή σε δημόσιους σταθμούς. Επομένως, η εφαρμογή μείγματος 60% στο γρα- φείο / 30% στο σπίτι / 10% δημόσια φόρτιση είναι λογική, εάν γνωρίζετε το ακριβές κόστος ηλεκτρικής ενέρ- γειας ανά kWH. Αυτές οι αναλογίες αλλάζουν συνεχώς, ειδικά εφόσον κά- ποιοι άνθρωποι μπορεί να εργάζονται από το σπίτι: ο εργαζόμενος θα διανύ- ει πράγματι μικρότερες αποστάσεις, αλλά με οικιακό κόστος φόρτισης (ή δημόσιας φόρτισης εάν δεν διαθέτει ιδιωτικό φορτιστή) το κάθε χιλιόμετρο θα κοστίζει περισσότερο. Η πραγματικότητα ωστόσο είναι πως η σύγκριση παραδοσιακού καυσίμου έναντι ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να περιλαμβάνει το ότι οι ηλεκτρικοί κινητήρες είναι πολύ πιο αποτελεσμα- τικοί από τους θερμικούς, ανεξαρτή- τως συμπεριφοράς του εργαζομένου. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες δια- φόρων μοντέλων, επιτυγχάνεται εξοι- κονόμηση ενέργειας έως και 54% με ηλεκτρική οδήγηση, σε σύγκριση με την συμβατική οδήγηση με καύσιμο. 2 Τα EV μεταφέρουν τις εκπο- μπές στις μονάδες ηλεκτρο- παραγωγής Το φυσικό αέριο, ο άνθρακας ή η πυρηνική ενέργεια εξακολουθούν να είναι οι πιο συνηθισμένες πη- γές ενέργειας των ηλεκτροπαρα- γωγών σταθμών και υπό αυτήν την έννοια, η ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνεται από τα EV πα- ράγει, έμμεσα, εκπομπές ή -ακόμα χειρότερα- πυρηνικά απόβλητα. Τα οχήματα υδρογόνου υπόκεινται σε παρόμοια λογική: η παραγωγή υδρογόνου απαιτεί πολλά ορυκτά καύσιμα και το υδρογόνο πρέπει να μεταφερθεί σε σταθμούς ανε- φοδιασμού με πετρελαιοκίνητα φορτηγά. Τα αντεπιχειρήματα, ωστόσο, είναι απλά: τα οχήματα ICE μπορούν να λειτουργήσουν μόνον με παραγωγή ενέργειας από ορυκτά καύσιμα, ενώ η ηλε- κτρική ενέργεια (και το υδρογόνο) έχουν τη δυνατότητα να παράγο- νται με πιο βιώσιμο τρόπο. Η ηλια- κή και η αιολική ενέργεια θα ήταν ιδανικές, αλλά μέχρι νεωτέρας, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αποδοτικότεροι ηλεκτροπαραγω- γοί σταθμοί. Το άλλο επιχείρημα είναι ότι, ανε- ξάρτητα από την πηγή ενέργειας, οι ηλεκτρικοί κινητήρες είναι πιο αποδοτικοί από τους κινητήρες ICE. Κοινοί μύθοι περί TCO Δεν είναι ξεκάθαρο αν η χρήση αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος είναι ακριβή ή όχι, αν και τα EV απαιτούν λιγότερη συντήρηση από τα οχήματα ICE ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ 46 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2020

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=