Fleet Business #3
Τι είναι ένας φορέας συγκέντρωσης MaaS; Και ποια είναι η διαφορά από μια πλατφόρμα κινητικότητας; Όροι όπως αυτοί πλημμυρίζουν το χώρο της κινητικότητας και δικαίως, αφού αντιπροσωπεύουν το μέλλον. Αλλά τι εννοούν; Ιδού αυτά που πάντα επιθυμούσατε να μάθετε γι’ αυτούς, αλλά φοβόσαστε να ρωτήσετε. ΑΣ ΞΕΚΙΝΉΣΟΥΜΕ από την αρχή. Η MaaS είναι τα αρχικά για την Κινη- τικότητα ως Υπηρεσία (Mobility as a Service). Και αυτή η ιδέα αποτελεί στενογραφία μιας κατάστασης κατά την οποία τα άτομα δεν θα κατέχουν πλέον οχήματα, αλλά θα χρησιμοποι- ούν μια σειρά υπηρεσιών κινητικότη- τας, καθεμιά από τις οποίες θα είναι κατάλληλη για διαφορετικές περιστά- σεις. Οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να οδηγούν αυτοκίνητα, αλλά θα είναι αυτοκίνητα διαμοιρασμού. Όταν θα είναι πιο πρακτικό -για παρά- δειγμα, όταν θα μετακινούνται από το Α στο Β σημείο στα κέντρα των πόλε- ων- θα χρησιμοποιούν δημόσιες συ- γκοινωνίες, ταξί ή άλλες επιλογές με οδηγό ή ακόμα και δίκυκλα. ΕΝΙΑΊΑ ΔΙΑΣΎΝΔΕΣΗ «Ένας φορέας συγκέντρωσης MaaS, λοιπόν, είναι μια ενιαία διεπαφή με- ταξύ αυτών και άλλων λύσεων κινη- τικότητας και των τελικών χρηστών, επιτρέποντάς τους να σχεδιάζουν, να κάνουν κρατήσεις και να πληρώνουν διαφορετικά είδη μεταφοράς μέσω της ίδιας εφαρμογής», λέει η Shwetha Surender , Διευθύντρια Κλάδου Κινη- τικότητας στη Frost & Sullivan . Ο φορέας συγκέντρωσης πρέπει να είναι μια απλή εφαρμογή, που προ- σφέρει απρόσκοπτη εξυπηρέτηση, παρόλο που τα διάφορα προϊόντα κινητικότητας προσφέρονται από δι- αφορετικές εταιρείες. Σε ιδανική περίπτωση, η υπηρεσία δεν είναι μόνον απρόσκοπτη από επιχει- ρησιακή άποψη, αλλά και όταν πρό- κειται για τη μετακίνηση ως εμπειρία. «Προς το παρόν, αποτελεί απλά μια ιδέα. Κανένας φορέας συγκέντρωσης MaaS που λειτουργεί σήμερα δεν είναι σε θέση να καλύψει όλα τα θέματα έναρξης και ολοκλήρωσης μετακίνη- σης», λέει η κ. Surender. Λόγω των τύπων υπηρεσιών κινητικότητας που προσφέρουν -συχνά περιλαμβανομέ- νων των τοπικών δημόσιων συγκοινω- νιών- οι περισσότεροι φορείς MaaS είναι σαφώς προσανατολισμένοι σε θέματα πόλης, διαθέτοντας την προ- σφορά τους σε μία ή περισσότερες απόλυτα καθορισμένες αστικές πε- ριοχές. Ένα πολύ γνωστό παράδειγμα φορέα συγκέντρωσης MaaS που λειτουργεί σήμερα είναι η Whim , της φινλανδι- κής εταιρείας MaaS Global . Η Whim δίνει στους χρήστες πρόσβαση σε διάφορα είδη μετακίνησης -μέσα μαζικής μεταφοράς, ταξί, ποδήλατα και αυτοκίνητα διαμοιρασμού- μέσω μηνιαίας συνδρομής ή επιτόπιας πλη- ρωμής. Λειτουργεί στο Ελσίνκι, στο Μπέρμιγχαμ και στην Αμβέρσα, με το Άμστερνταμ και άλλες πόλεις να ακο- λουθούν σύντομα. WHITE LABEL Ένας άλλος γνωστός φορέας συ- γκέντρωσης MaaS είναι η Moovel , θυγατρική της Daimler . Πρωτοπόρος μηχανισμός συγκέντρωσης MaaS, η Moovel εισήγαγε την πρώτη της πλατ- φόρμα το 2015, στο Όστιν του Τέξας. Η Moovel προσφέρει πλέον λύσεις για τους τελικούς χρήστες στο Πόρτλαντ του Όρεγκον, καθώς και στη Στουτ- γάρδη, το Αμβούργο, την Καρλσρούη και το Aschaffenburg στη Γερμανία. «Το ενδιαφέρον στη Moovel είναι πως διαπραγματεύεται με πολλές πόλεις, τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη, για να τους προσφέρει τις υπηρεσίες της ως λύση λευκής ετικέτας. Για πα- ράδειγμα, αν καταλήξουν σε συμφω- νία με το Λονδίνο, οι υπηρεσίες της θα προσφερθούν στο πλαίσιο της δραστηριότητας Transport for London (όπως το μετρό και τα λεωφορεία του Λονδίνου) και όχι ως προσφορά της Moovel», αναφέρει η κ. Surender. Για να έχουμε μια αίσθηση μεγέθους, η Whim έχει 45.000 χρήστες μόνον στο Ελσίνκι και έχει εξυπηρετήσει περισσότερες από 1,5 εκατομμύριο μετακινήσεις από την έναρξή της, το 2016. Η Moovel είχε 6,5 εκατομμύρια χρήστες στα τέλη Ιανουαρίου 2019, με ρυθμό ανάπτυξης 69% σε σχέση με τους προηγούμενους 12 μήνες. Η Whim και η Moovel έχουν προσελ- κύσει ιδιαίτερη προσοχή και ίσως και το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, αλ- λά υπάρχουν και άλλοι φορείς συ- γκέντρωσης MaaS στην αγορά. Σε Ένας σύντομος οδηγός για τη MaaS 48 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=