Fleet Business #3

ΔΗΜΉΤΡΙΟΣ ΤΣΆΠΑΣ Διευθυντής Πωλήσεων Λεωφορείων της Mercedes-Benz Ελλάς Ποια είναι η εικόνα της αγοράς λεωφορείων και τουριστικών πούλμαν στην Ελλάδα σήμερα και πώς διαφοροποιείται από την υπόλοιπη ευρωπαϊκή αγορά; O υπάρχων στόλος των τουριστι- κών λεωφορείων στην Ελλάδα είναι περί τα 5.000 λεωφορεία με μέσο όρο ηλικίας τα 15 έτη. Ο τουριστικός κλάδος επιδοτήθη- κε τελευταία φορά, κρατικά, το 2008, με 25% επί της καθαρής αξίας ανά λεωφορείο και έκτοτε μόνο μεγάλα τουριστικά γραφεία προχωρούν σε αγορές καινούρ- γιων τουριστικών λεωφορείων. Συνήθως, τα μικρότερα γραφεία καλύπτουν τις ανάγκες τους με μεταχειρισμένα λεωφορεία, ενώ παράλληλα, τα τελευταία χρόνια, λόγω της αύξησης του τουρισμού αλλά και της μορφολογίας της Ελλάδας, έχει αυξηθεί το μερίδιο αγοράς των mini buses 15 έως 21 θέσεων. Η προαναφερθείσα μορ- φολογία της Ελλάδας καθώς και οι μικρότερες διανυόμενες απο- στάσεις είναι οι παράγοντες δια- φοροποίησης της ελληνικής από την ευρωπαϊκή αγορά, καθώς στην Ευρώπη προτιμώνται λεωφορεία 13, 14 μέτρων ή και διώροφα, με λίγες θέσεις και με προσανατο- λισμό στην άνεση του επιβάτη λόγω των μεγάλων αποστάσεων. Αντίθετα, στην Ελλάδα, λόγω των μικρότερων διαδρομών, υπάρχει η τάση για λεωφορεία 12 μέτρων κατά βάση με τον μέγιστο δυνατό αριθμό θέσεων. Πώς νομίζετε ότι θα διαμορφω- θεί η αγορά αυτή στο μέλλον και ποιες είναι οι τάσεις που θεω- ρείτε ότι μπορεί να επιδράσουν θετικά στη χώρα μας; Με βάση τα υπάρχοντα δεδομέ- να, η αγορά την επόμενη τριετία εκτιμάται πως θα κινηθεί στους ρυθμούς των τελευταίων ετών. Η τάση για αγορά λεωφορείων με τον μέγιστο αριθμό θέσεων τείνει να παγιοποιηθεί, όπως και η αύξηση της ζήτησης για mini buses 15 - 21 θέσεων. Πιθανή πε- ραιτέρω αύξηση του τουρισμού, κάτι που θα σημάνει την αύξηση των αφίξεων και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου ή και η διαφοροποίηση του μίγματος του εισερχόμενου τουρισμού, θα επιφέρει και τις αντίστοιχες αλλαγές στο εκτελούμενο έργο μετακινήσεων (κρουαζιέρες, εκ- δρομές, sightseeing, transfers). Τα παραπάνω μπορούν δυνητικά να επιδράσουν θετικά στην αγο- ρά. Τέλος, μια ενδεχόμενη κρα- τική αρωγή προς τον κλάδο (π.χ. επιδότηση αγοράς, φορολογικά κίνητρα, αύξηση συντελεστών απόσβεσης ή και δωρεάν διόδια για καινούργια μη ρυπογόνα λεω- φορεία) αποτελεί παράγοντα που θα μπορούσε να αναθερμάνει την αγορά και να της προσδώσει αυ- ξητική τάση. ΣΤΑΎΡΟΣ ΠΑΠΑΔΌΠΟΥΛΟΣ Διευθυντής Πωλήσεων Φορτηγών & Λεωφορείων, ΜΑΝ ΕΛΛΑΣ Α.Ε. Ποια είναι η εικόνα της αγοράς λε- ωφορείων και τουριστικών πούλμαν στην Ελλάδα σήμερα και πώς διαφο- ροποιείται από την υπόλοιπη ευρω- παϊκή αγορά; Δυστυχώς, η μέση ηλικία των λεω- φορείων στην Ελλάδα είναι περίπου διπλάσια από την αντίστοιχη της Ευ- ρωπαϊκής Ένωσης, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη οικονομική και περιβαλλοντική επιβάρυνση. Αντίστοιχα, οι Έλληνες επιβάτες «στερούνται» τα πλεονεκτήματα ενός σύγχρονου λεωφορείου, ιδιαίτερα σε τομείς όπως η ασφάλεια και η παρε- χόμενη άνεση. Πώς νομίζετε ότι θα διαμορφωθεί η αγορά αυτή στο μέλλον και ποιες εί- ναι οι τάσεις που θεωρείτε ότι μπορεί να επιδράσουν θετικά στη χώρα μας; Επιτακτική είναι η δρομολόγηση νέων αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για άμεση κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών, καθώς και η ρύθμιση του καθεστώτος των ΚΤΕΛ, ώστε να μπορέσουν αυτά να προβούν στους αναγκαίους σχεδιασμούς για τα λεωφορεία και την υποδομή τους. Στα τουριστικά λεωφορεία προβλέπεται επίσης ανάπτυξη, ιδίως στην ηπειρωτι- κή χώρα, παράλληλα με την ανάπτυξη νέων τουριστικών προορισμών. 28 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2019 B U S E S & C O A C H E S

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=