FLEETNEWS #351

03.11.25 #351 17 μέχρι το τέλος του γ΄ τριμήνου του 2025. Η Γερμανία, η μεγαλύτερη αγορά σε όγκο, κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση 108%, ενώ η Σουηδία (+684,3%) και το Βέλγιο (+389,3%) σημείωσαν επίσης αξιοσημείωτες αυξήσεις στον ηλεκτρικό τομέα. Οι υβριδικές ηλεκτρικές ταξινομήσεις μειώθηκαν κατά 32,7%, αντιπροσωπεύοντας 6,3% της αγοράς. Οι ταξινομήσεις λεωφορείων ντίζελ μειώθηκαν ελαφρώς κατά 0,1%, με το μερίδιό τους να ανέρχεται πλέον σε 64,2%, από 66,6% την ίδια περίοδο πέρυσι. Γιάννης Κανουπάκης ΤΥΠΟΙ ΚΑΥΣΙΜΩΝ/ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΝΕΩΝ LCV1 - ΕΕ-ΕΖΕΣ-ΗΒ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΦΟΡΤΙΖΟΜΕΝΑ2 ΥΒΡΙΔΙΚΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ3 ΛΟΙΠΩΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ4 ΒΕΝΖΙΝΗΣ ΝΤΙΖΕΛ Q1-Q3 2025 Q1-Q3 2024 % MET Q1-Q3 2025 Q1-Q3 2024 % MET Q1-Q3 2025 Q1-Q3 2024 % MET Q1-Q3 2025 Q1-Q3 2024 % MET Q1-Q3 2025 Q1-Q3 2024 % MET Αυστρία 3.323 2.155 +54,2 577 92 +527,2 20 12 +66,7 612 1.777 -65,6 19.581 21.566 -9,2 Βέλγιο 3.689 1.639 +125,1 573 38 +1,407,9 23 84 -72,6 3.311 4.177 -20,7 48.557 43.917 +10,6 Βουλγαρία 136 63 +115,9 0 0 0 0 73 479 -84,8 3.927 4.809 -18,3 Κροατία 80 35 +128,6 47 7 +571,4 45 23 +95,7 99 141 -29,8 5.228 6.180 -15,4 Κύπρος 71 19 +273,7 148 82 +80,5 0 0 296 317 -6,6 1.122 1.327 -15,4 Τσεχική Δημοκρατία 1.000 372 +168,8 0 0 53 391 -86,4 786 1.160 -32,2 12.633 15.040 -16,0 Δανία 5.579 2.745 +103,2 388 520 -25,4 0 0 403 924 -56,4 12.426 16.897 -26,5 Εσθονία 85 58 +46,6 36 43 -16,3 0 0 86 264 -67,4 1.549 2.387 -35,1 Φινλανδία 1.619 771 +110,0 58 91 -36,3 1 10 -90,0 68 73 -6,8 6.233 6.560 -5,0 Γαλλία 25.765 20.163 +27,8 11.917 8.115 +46,9 1.233 4.032 -69,4 19.230 31.187 -38,3 206.221 224.707 -8,2 Γερμανία 19.205 10.636 +80,6 1.149 1.190 -3,4 1.205 2.107 -42,8 8.002 11.101 -27,9 167.178 184.239 -9,3 Ελλάδα 962 960 +0,2 358 91 +293,4 17 30 -43,3 284 314 -9,6 6.345 6.180 +2,7 Ουγγαρία 1.378 952 +44,7 556 28 +1,885,7 458 1.958 -76,6 531 474 +12,0 14.107 14.981 -5,8 Ιρλανδία 1.926 729 +164,2 107 156 -31,4 3 3 +0,0 209 333 -37,2 27.507 27.628 -0,4 Ιταλία 7.618 2.832 +169,0 10.012 11.635 -13,9 4.721 5.422 -12,9 6.252 5.597 +11,7 112.815 125.074 -9,8 Λετονία 105 36 +191,7 0 0 1 0 81 95 -14,7 1.762 1.954 -9,8 Λιθουανία 197 64 +207,8 178 1 +17,700,0 0 0 118 209 -43,5 2.578 1.931 +33,5 Λουξεμβούργο 344 150 +129,3 6 0 6 8 -25,0 70 156 -55,1 3.306 2.762 +19,7 Μάλτα 150 117 +28,5 8 4 +96,8 0 0 43 21 +102,6 379 504 -24,8 Ολλανδία 11.822 7.351 +60,8 25 203 -87,7 100 1.261 -92,1 86 1.559 -94,5 2.297 60.326 -96,2 Πολωνία 1.529 1.277 +19,7 407 127 +220,5 31 22 +40,9 1.791 2.907 -38,4 45.406 43.716 +3,9 Πορτογαλία 2.449 1.708 +43,4 10 10 +0,0 6 32 -81,3 112 90 +24,4 20.430 21.797 -6,3 Ρουμανία 1.452 576 +152,1 186 23 +708,7 64 30 +113,3 1.058 934 +13,3 10.390 13.802 -24,7 Σλοβακία 369 89 +314,6 125 0 4 13 -69,2 219 425 -48,5 5.107 6.449 -20,8 Σλοβενία 156 49 +218,4 76 8 +850,0 1 7 -85,7 111 123 -9,8 4.703 6.001 -21,6 Ισπανία 11.869 5.125 +131,6 513 1.396 -63,3 364 429 -15,2 5.507 5.475 +0,6 120.375 109.962 +9,5 Σουηδία 6.454 6.523 -1,1 1 1 +0,0 1.819 2.615 -30,4 522 702 -25,6 14.917 18.950 -21,3 ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ 109.332 67.194 +62,7 27.461 23.861 +15,1 10.175 18.489 -45,0 49.960 71.014 -29,6 877.079 989.646 -11,4 Ισλανδία 200 125 +60,0 70 7 +900,0 15 3 +400,0 155 282 -45,0 649 1.064 -39,0 Νορβηγία 8.904 6.152 +44,7 33 18 +83,3 2 4 -50,0 180 198 -9,1 10.503 14.834 -29,2 Ελβετία 2.964 1.515 +95,6 23 27 -14,8 32 61 -47,5 1.844 1.987 -7,2 15.813 19.056 -17,0 EΖΕΣ 12.068 7.792 +54,9 126 52 +142,3 49 68 -27,9 2.179 2.467 -11,7 26.965 34.954 -22,9 Ηνωμένο Βασίλειο 27.670 14.392 +92,3 6.816 6310 +8,0 0 1 -100,0 4.884 5.266 -7,3 202.413 242.258 -16,4 EΕ + EΖΕΣ + ΗΒ 149.070 89.378 +66,8 34.403 30.223 +13,8 10.224 18.558 -44,9 57.023 78.747 -27,6 1.106.457 1.266.858 -12,7 Πηγή: ACEA 1 Ελαφρά επαγγελματικά οχήματα έως 3,5 τόνους 2 Περιλαμβάνει ηλεκτρικά μπαταρίας και plug-in υβριδικά 3 Περιλαμβάνει πλήρως και ήπια υβριδικά 4 Περιλαμβάνει ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου (FCEV), οχήματα φυσικού αερίου (NGV), LPG, E85/αιθανόλη και λοιπά καύσιμα www.acea.auto Page 2 of 7 Meanwhile, new EU bus registrations rebounded 3.6% by the end of the third quarter of 2025, reaching a total of 28,417 units. Among major markets, growth was led by Poland (+16.9%) and Germany (+12.8%), whereas Italy (-16.9%), Spain (-11.3%), and France (- 4.5%) continued to see declines. NEW COMMERCIAL VEHICLES BY POWER SOURCE Vans Diesel remains the preferred choice for new van buyers in the EU in the first three quarters of 2025. However, registrations declined by 11.4% to 877,079 units, resulting in an 81.7% market share (a decrease from 84.6% a year earlier). Petrol models decreased by 29.8%, accounting for a 4.7% market share. Electrically-chargeable vans now capture a 10.2% market share, an increase from 5.7% during the same period last year. Hybrid van registrations increased by 15.1%, despite accounting for only 2.6% of the market. Trucks Diesel maintained its leading position in the EU truck market during the first nine months of 2025, accounting for 93.5% of new registrations, despite the 11.5% drop in volumes. Electrically-chargeable trucks now secure 3.8% of the market, up from 2.1% last year. The Netherlands (+192.3%), Germany (+32.9%), and France (+27.2%) were the main drivers of this, together accounting for two-thirds of the EU’s electrically-chargeable truck market. Bus The share of EU electrically-chargeable bus registrations increased to 22.7% by the end of Q3 2025. Germany, the largest market by volume, saw an impressive 108% growth, while Sweden (+684.3%) and Belgium (+389.3%) posted notable increases in the electric market segment. Hybrid-electric bus registrations faced a double-digit decline of 32.7%, accounting for 6.3% of the market. Diesel bus registrations declined slightly by 0.1%, now holding a 64.2% market share, down from 66.6% in the same period last year. ΤΥΠΟΙ ΚΑΥΣΙΜΩΝ/ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΝΕΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ LCV Φορτηγά Λεωφορεία 100 80 60 40 20 0 Πηγή: ACEA ■ Βενζίνης ■ Ντίζελ ■ Ηλεκτρικά Φορτιζόμενα (ECV) ■ Υβριδικά Ηλεκτρικά (HEV) ■ Λοιπών Καυσίμων Μερίδιο % ■ 4,7% ■ 81,7% ■ 10,2% ■ 2,6% ■ 0,9% ■ 93,5% ■ 3,8% ■ 2,6% ■ 64,2% ■ 22,7% ■ 6,3% ■ 6,8%

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=