29.05.25 #314 15 Η αποθήκευση υδρογόνου έχει διανύσει μεγάλη απόσταση από τις εποχές που περιοριζόταν σε λύσεις για πυραύλους και ερευνητικά εργαστήρια. Σήμερα, προετοιμάζεται να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην παγκόσμια μετάβαση προς την καθαρή ενέργεια. Πόσο μεγάλη προβλέπεται αυτή η αλλαγή; Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η παγκόσμια αγορά δεξαμενών υδρογόνου θα εκτοξευτεί από τα 1,37 δισεκατομμύρια δολάρια το 2025 στα 3,78 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2030. Αυτό μεταφράζεται σε έναν εντυπωσιακό ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 22,5% - κάθε άλλο παρά αμελητέος. Τι οδηγεί αυτή την άνοδο; Κατά κύριο λόγο, η αυξανόμενη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων κυψελών καυσίμου (FCEVs) και η εντεινόμενη ζήτηση για καθαρότερες ενεργειακές λύσεις σε τομείς όπου οι μπαταρίες δεν επαρκούν. Σκεφτείτε φορτηγά μεγάλων αποστάσεων, ναυτιλία και ορισμένες βιομηχανικές εφαρμογές - όλοι αυτοί οι τομείς απαιτούν μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, μεγαλύτερη αυτονομία και ταχύτερο ανεφοδιασμό από αυτόν που προσφέρουν οι μπαταρίες. Εδώ μπαίνουν στο προσκήνιο οι δεξαμενές τύπου 4, σχεδιασμένες για εξαιρετικά υψηλές πιέσεις (άνω των 500 bar) και κορυφαίες επιδόσεις. Κατασκευασμένες από ελαφριά σύνθετα υλικά ενισχυμένα με ίνες άνθρακα και ανθεκτικές θερμοπλαστικές επενδύσεις, οι δεξαμενές αυτές μπορούν να αποθηκεύουν υδρογόνο υπό πίεση έως 700 bar. ΤΡΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟΣ ΕΩΣ ΤΟ 2030 Υδρογόνο: Εκτόξευση της αγοράς δεξαμενών ΙΑΠΩΝΙΑ: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ FCEVs Η Ιαπωνία κάνει μια τολμηρή κίνηση στον αγώνα για καθαρή ενέργεια. Τον Μάιο του 2025, η χώρα παρουσίασε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα επιδότησης του υδρογόνου για να ενισχύσει τη χρήση επαγγελματικών οχημάτων κυψελών καυσίμου (FCEVs). Το πρόγραμμα, που υλοποιείται από το Υπουργείο Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας (METI), καλύπτει το εντυπωσιακό 75% της διαφοράς κόστους μεταξύ πετρελαίου και υδρογόνου σε 90 σταθμούς υδρογόνου σε βασικές βιομηχανικές περιοχές όπως το Αΐτσι και η Φουκουσίμα. Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: από τα μόλις 160 φορτηγά υδρογόνου που κυκλοφορούν σήμερα, η χώρα επιδιώκει να φτάσει τα 17.000 μέχρι το 2030. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς την επίτευξη της ουδετερότητας άνθρακα και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του ιαπωνικού βιομηχανικού τομέα σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία. Μεγάλες εταιρείες όπως η Toyota, η Yamato Transport και η Hino Motors ήδη δοκιμάζουν την τεχνολογία κυψελών καυσίμου στα φορτηγά τους. Παράλληλα, η τράπεζα SMBC προβλέπει ότι το κόστος του «πράσινου» υδρογόνου μπορεί να μειωθεί έως και κατά 60% μέχρι το τέλος της δεκαετίας - κάτι που θα αλλάξει τα δεδομένα για όσους σκέφτονται τη μετάβαση. Η Hyundai Motor Group και η Διοίκηση του Διεθνούς Αεροδρομίου Ιντσεόν (IIAC) στη Νότιο Κορέα, υπέγραψαν στρατηγική συμφωνία για την εγκατάσταση ρομπότ αυτόματης φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (ACRs), βασισμένων στην τεχνητή νοημοσύνη (AI), στο αεροδρόμιο, στο πλαίσιο ενός πιλοτικού έργου επίδειξης. Για το σκοπό αυτόν, o Όμιλος Hyundai υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) με την IIAC. Στην τελετή υπογραφής παρευρέθησαν ο Heui Won Yang, πρόεδρος και επικεφαλής του Τμήματος Έρευνας & Ανάπτυξης (R&D) της Hyundai Motor Group, ο Hag Jae Lee, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Διοίκησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Ιντσεόν, καθώς και άλλα στελέχη και από τις δύο πλευρές. Η πρωτοβουλία αξιοποιεί τις προηγμένες τεχνολογίες ρομποτικής και AI του Ομίλου, με σκοπό να απλοποιήσει τη διαδικασία φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων και να ανταποκριθεί στην αναμενόμενη αύξηση της επιβατικής κίνησης, καθώς το αεροδρόμιο εισέρχεται στην «Εποχή Ιντσεόν 4.0» και μετασχηματίζεται σε «Κέντρο Καινοτομίας στην Αεροπορική Τεχνητή Νοημοσύνη». HYUNDAI: ΡΟΜΠΟΤ ΦΟΡΤΙΣΗΣ ΣΤΟ ΙΝΤΣΕΟΝ
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=