02.12.24 #270 18 Οι ηγέτες απ’ όλον τον κόσμο που βρέθηκαν στη διάσκεψη του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή, “2024 United Nations Climate Change Conference” (COP29) στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, αποφάσισαν να ενισχύσουν τις παγκόσμιες πρωτοβουλίες για την ηλεκτροκίνηση στις αναδυόμενες αγορές και τις αναπτυσσόμενες οικονομίες (EMDEs). Διπλάσιες χώρες θα έχουν πλέον πρόσβαση σε τεχνική υποστήριξη για προγράμματα ηλεκτροκίνησης μέσω του Συμβουλίου Μετάβασης στα Οχήματα Μηδενικών Εκπομπών (ZEVTC), μετά από τις δεσμεύσεις που ανακοινώθηκαν στη διάσκεψη για το κλίμα. Κατά τη διάρκεια της συνόδου, πραγματοποιήθηκε η έναρξη της Πρωτοβουλίας για Πράσινους Οδικούς Διαδρόμους με την ανάπτυξη τουλάχιστον 10 πράσινων «διαδρόμων» με υποδομές φόρτισης για μεταφορές μηδενικών εκπομπών στην Αφρική, την Ασία, την Ευρώπη και την Αμερική έως το 2026. Σε αυτήν περιλαμβάνεται ένας «διάδρομος» από τον Καναδά, μέσω των ΗΠΑ, έως το Μεξικό. Επιπλέον, οι αντιπρόσωποι ανέλαβαν σημαντικές δεσμεύσεις για την αύξηση του αριθμού των ηλεκτρικών βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, ενισχύοντας την παγκόσμια προσπάθεια κατά της κλιματικής αλλαγής. Μείωση χρήσης πετρελαίου και άνθρακα Ο τομέας οδικών μεταφορών είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής καυσίμων παγκοσμίως. Ωστόσο, με τις κατάλληλες πολιτικές, οι εκπομπές CO2 από τις μεταφορές θα μπορούσαν να μειωθούν έως και 70% μέχρι το 2050, θέτοντας τον πλανήτη σε πορεία περιορισμού της παγκόσμιας θέρμανσης στους 1,5°C, σύμφωνα με το Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών. Το ZEVTC αναφέρει ότι οι EMDEs αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 25% των παγκόσμιων πωλήσεων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων και το ένα τρίτο των συνολικών πωλήσεων οχημάτων, με αυξανόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα. Η Κίνα κατέχει την πρώτη θέση, ενώ τα φθηνά ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν έδαφος σε Βραζιλία, Ινδία, Ταϊλάνδη και Τουρκία. Παρ’ όλα αυτά, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι EMDEs (εκτός Κίνας) αντιπροσώπευαν μόλις το 5,4% των παγκόσμιων πωλήσεων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών, σε σύγκριση με το 90% των πωλήσεων στις έξι κορυφαίες αγορές. Οι αριθμοί παραμένουν εντυπωσιακοί. Το 2023, στην Ινδία πουλήθηκαν 880.000 ηλεκτρικά δίκυκλα και 580.000 ηλεκτρικά τρίκυκλα, με ετήσια αύξηση 40% και 65% αντίστοιχα, καλύπτοντας το 8% της αγοράς. Στο Βιετνάμ, τα 250.000 ηλεκτρικά δίκυκλα αντιστοιχούσαν στο 9% της αγοράς. ΟΔΙΚΌΣ ΧΆΡΤΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΆ ΟΧΉΜΑΤΑ Οι πρόσφατες ανακοινώσεις της COP29 βασίζονται στον Παγκόσμιο Οδικό Χάρτη Μετάβασης στα Οχήματα Μηδενικών Εκπομπών, που παρουσιάστηκε στην COP28 και περιέγραφε συλλογικές διεθνείς δράσεις για την επιτάχυνση της μετάβασης στα οχήματα μηδενικών εκπομπών στις EMDEs. Ο χάρτης καλεί τις κυβερνήσεις να θεσπίσουν νόμους, πολιτικές και προγράμματα που θα διασφαλίζουν ότι όλες οι νέες πωλήσεις οχημάτων (ιδίως φορτηγών, λεωφορείων και βαν) θα είναι μηδενικών εκπομπών έως το 2030. Η COP29 παρουσίασε την πρώτη ετήσια επικαιροποίηση του χάρτη αυτού. Οι πολιτικοί ηγέτες διαμόρφωσαν σχέδια για την αντιμετώπιση έξι στρατηγικών προκλήσεων, καθώς πολλοί φοβούνται ότι πολλές χώρες κινδυνεύουν να μείνουν πίσω στη μετάβαση των οχημάτων μηδενικών εκπομπών: Ενίσχυση των δυνατοτήτων των EMDEs για ανάπτυξη και εφαρμογή πολιτικών Βελτίωση πρόσβασης χρηματοδότηση - και διεύρυνσή της Αύξηση της διαθεσιμότητας ZEVs στις EMDEs Επιτάχυνση της ανάπτυξης υποδομών φόρτισης (τον Μάιο του 2024 υπήρχαν μόλις 160.364 δημόσιοι σταθμοί φόρτισης στις 28 EMDEs, καλύπτοντας μόλις το 5,6% των παγκόσμιων δημόσιων φορτιστών). Διαχείριση του κύκλου ζωής ZEVs - των ηλεκτρικών οχημάτων και των μπαταριών. Προώθηση μιας ανθεκτικής και δίκαιης μετάβασης στον τομέα οδικών μεταφορών. Ο Rick Duke, αναπληρωτής ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ για το Κλίμα, δήλωσε: «Είναι σημαντικό να συνεργαστούμε με τα μέλη του ZEVTC για να επιταχύνουμε τη μετάβαση σε ένα μέλλον μηδενικών εκπομπών, ώστε να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή, να βελτιώσουμε την ποιότητα του αέρα, να ενισχύσουμε την ενεργειακή ασφάλεια και να ενισχύσουμε τις οικονομίες… ενώ διασφαλίζουμε ότι οι χώρες έχουν τους απαραίτητους πόρους για να μεταβούν σε καθαρές μεταφορές και να πετύχουν τους στόχους τους για μηδενικές εκπομπές». 2024 UNITED NATIONS CLIMATE CHANGE CONFERENCE - COP 29 Περισσότερα EVs στις αναπτυσσόμενες χώρες «Παρά τη θετική πρόοδο, η ανάλυση δείχνει ότι ο τρέχων ρυθμός υιοθέτησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών (ZEV) παγκοσμίως δεν επαρκεί για την επίτευξη του στόχου της Συμφωνίας του Παρισιού σχετικά με την παγκόσμια θερμοκρασία. Στις EMDEs, όπου ο ρυθμός και η φύση της μετάβασης διαφέρουν συχνά από τις ανεπτυγμένες χώρες, η επαρκής και στοχευμένη υποστήριξη παραμένει κρίσιμη».
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=