02.12.24 #270 17 Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της στο στόχο της Ε.Ε. για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 και τη μετάβαση προς τις μετακινήσεις μηδενικών εκπομπών. Ωστόσο, με το χρόνο να μετρά αντίστροφα για το 2025, οι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν ολοένα και περισσότερες προκλήσεις για την επίτευξη των στόχων μείωσης του CO2, εξαιτίας της αργής ζήτησης για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και της επιδεινούμενης οικονομικής κατάστασης. Ενόψει του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας την Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) κάλεσε τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. να αφήσουν στην άκρη τις διαφορές τους και να συμφωνήσουν στο πιο επείγον μέτρο - τη μείωση του κόστους συμμόρφωσης για το 2025. Η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της ACEA, δήλωσε: «Οι κατασκευαστές επωμίζονται μόνοι τους το βάρος μιας μετάβασης που παρεμποδίζεται από παράγοντες πέραν του ελέγχου τους, όπως η ανεπαρκής υποδομή φόρτισης και τα ανεπαρκή κίνητρα αγοράς. Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. συζητούν συγκεκριμένες και βιώσιμες επιλογές για την άμεση ανακούφιση από τις δυσανάλογες πιέσεις συμμόρφωσης, όπως η εισαγωγή πολυετών περιόδων συμμόρφωσης ή η δυνατότητα αποθήκευσης και μεταφοράς πιστώσεων CO2 μεταξύ ετών. Η μείωση του κόστους συμμόρφωσης για το 2025, με την ταυτόχρονη διατήρηση της μετάβασης προς την πράσινη κινητικότητα σταθερά σε τροχιά, είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της ανθεκτικότητας του ευρωπαϊκού τομέα οχημάτων και της μακροπρόθεσμης ικανότητάς του να διαχειριστεί την πράσινη μετάβαση». ΑΝΑΚΟΊΝΩΣΗ ACEA Έκκληση στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΔΙΑΦΩΝΕΙ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΡΥΠΩΝ Ο Γερμανός καγκελάριος Olaf Scholz εξέφρασε τη διαφωνία του με την επιβολή προστίμων από την Ε.Ε. στις αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν συμμορφώνονται με τα όρια εκπομπών CO2. Ο ίδιος επισήμανε πως τα χρήματα πρέπει να παραμείνουν στις εταιρείες για τη χρηματοδότηση του εκσυγχρονισμού τους. Σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ε.Ε., οι μέσες εκπομπές νέων αυτοκινήτων το 2025 πρέπει να είναι 15% χαμηλότερες από αυτές του 2021, στόχος που καθίσταται ολοένα και πιο δύσκολος, λόγω της μείωσης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας, Robert Habeck, υποστήριξε τις αυτοκινητοβιομηχανίες, προτείνοντας την προσωρινή αναστολή των προστίμων το 2025, εάν οι εταιρείες μπορούσαν να αντισταθμίσουν τα όρια CO2 υπερβαίνοντας τους στόχους τους το 2026 και το 2027. Μέσω αυτής της προσέγγισης, θα προσφερθεί ευελιξία αλλά και κίνητρα για περαιτέρω πρόοδο στην προστασία του κλίματος, χωρίς να επιβαρυνθούν οι εταιρείες με δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα. Η Hildegard Müller, επικεφαλής της Ένωσης Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA), τόνισε το χάσμα μεταξύ των φιλόδοξων στόχων για τις εκπομπές CO2 και των κινήτρων για αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων. Επισήμανε ότι η χαμηλή ζήτησή τους και οι οικονομικές προκλήσεις παρεμποδίζουν την πρόοδο, παρά τις επενδύσεις ύψους 410 δισ. ευρώ στον τομέα έως το 2028. Το γερμανικό Υπουργείο Περιβάλλοντος, αν και υποστηρίζει τους στόχους της Ε.Ε., θεωρεί ότι η ευελιξία στην καταβολή προστίμων είναι απαραίτητη. Ένας πιο ευέλικτος χειρισμός θα μπορούσε να διασφαλίσει τον δίκαιο ανταγωνισμό και να ενισχύσει την ασφάλεια της βιομηχανίας. Η ΙΤΑΛΙΑ ΔΙΠΛΑΣΙΑΖΕΙ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΣΤΑ ΜΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ Η ιταλική κυβέρνηση διπλασίασε τη φορολογία στα μη ηλεκτρικά οχήματα στον προϋπολογισμό του 2025, για να ενθαρρυνθεί η χρήση οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών. Οι νέοι αυτοί φόροι θα τεθούν σε ισχύ το 2025, με αύξηση 50% στη φορολογική βάση για εταιρικά αυτοκίνητα, ενώ για να ενισχυθεί η μετάβαση σε «οικολογικά» οχήματα, η φορολογία για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEVs) θα μειωθεί στο 10% και για τα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (PHEVs) στο 20%, σύμφωνα με το Fleet Magazine. Οι ιταλικές εταιρείες έχουν ήδη αρχίσει να υιοθετούν ηλεκτρικά οχήματα, για να ανταποκριθούν στις εταιρικές τους υποχρεώσεις, γεγονός που σημαίνει ότι θα επωφεληθούν από τις επερχόμενες μειώσεις φόρων. Ωστόσο, η αύξηση του κόστους των μη ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στους εργαζομένους, δεδομένου ότι οι μέσοι μισθοί στην Ιταλία είναι γενικά χαμηλοί σε σχέση με το κόστος ζωής. Άλλες ευρωπαϊκές χώρες που ηγούνται αυτήν τη στιγμή στην ηλεκτροκίνηση έχουν προχωρήσει στη μετάβαση χάρη σε σημαντικά φορολογικά κίνητρα, όπως η Νορβηγία, η οποία εξαιρεί τα ηλεκτρικά οχήματα από τον ΦΠΑ (25% στη Νορβηγία) από τη δεκαετία του 1990, και η Δανία, που προηγουμένως προσέφερε γενναιόδωρες φορολογικές απαλλαγές και εξαιρέσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=