22.07.24 #255 14 Η αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να ηγηθεί της ευρωπαϊκής αγοράς παραγωγής χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, εάν οι νομοθέτες θέσουν τις απαιτήσεις. Ο χάλυβας που κατασκευάζεται με πράσινο υδρογόνο και καμίνους βολταϊκού τόξου ή παράγεται από απορρίμματα, μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 της παραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη κατά 6,9 Mt το 2030, σύμφωνα με νέα ανάλυση. Αυτό ισοδυναμεί με αποφυγή ετήσιων εκπομπών 3,5 εκατομμυρίων αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων. Ο αντίκτυπος της παραγωγής αυτοκινήτων στο κλίμα βρίσκεται όλο και περισσότερο στο επίκεντρο, καθώς οι εκπομπές καυσαερίων εξάτμισης τείνουν να μηδενιστούν και ο κλάδος αυτοκινήτου προσπαθεί να καταστεί μηδενικός έως το 2050.[1] Η χρήση πράσινου χάλυβα σε ποσοστό 40% θα προσθέσει μόλις 57 ευρώ στην τιμή ενός ηλεκτρικού οχήματος το 2030, σύμφωνα με την ανάλυση της Transport & Environment (T&E) που βασίζεται σε νέα μελέτη της εταιρείας συμβούλων Ricardo.[2] Η μετάβαση σε 100% πράσινο χάλυβα έως το 2040 θα κοστίσει μόλις 8 ευρώ έναντι της χρήσης συμβατικού χάλυβα, λόγω της τιμολόγησης του CO2 και του μειωμένου κόστους παραγωγής πράσινου χάλυβα. Ωστόσο, η εξασφάλιση επενδύσεων δισεκατομμυρίων ευρώ που απαιτούνται για την παραγωγή χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα εξαρτηθεί κυρίως από την ύπαρξη αξιόπιστης αγοράς για τους παραγωγούς. Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας κατέχει σημαντική θέση για τη δημιουργία αυτής της ζήτησης, καθώς σήμερα καταναλώνει το 17% του χάλυβα της Ε.Ε. Η T&E κάλεσε τους νομοθέτες να υποστηρίξουν τη δημιουργία της αγοράς πράσινου χάλυβα, θέτοντας στόχους στις αυτοκινητοβιομηχανίες για αύξηση της χρήσης του στα νέα αυτοκίνητα από το 2030. Ο Alex Keynes, υπεύθυνος πολιτικής αυτοκινήτου της T&E, δήλωσε: «Για κόστος μικρότερο μιας αλλαγής ελαστικού, η Ευρώπη μπορεί να δημιουργήσει βιομηχανία πράσινου χάλυβα. Το επιπλέον κόστος θα είναι αμελητέο και με τον καιρό θα είναι φθηνότερος από τον συμβατικό χάλυβα, αλλά απαιτούνται νομοθέτες για να ξεκινήσει η μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στον χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα». Η Ευρώπη μπορεί να παράγει έως και 172 Mt χάλυβα χαμηλής περιεκτικότητας άνθρακα ετησίως έως το 2030, επισημαίνει η έκθεση, βάσει καταγραφής των ανακοινώσεων παραγωγής από τη Ricardo. Αυτό θα είναι υπεραρκετό για την κάλυψη της συνολικής ζήτησης χάλυβα της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία κατανάλωσε 36 Mt το 2022. Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι η ελάφρυνση του βάρους θα μειώσει τη χρήση χάλυβα στα αυτοκίνητα την επόμενη δεκαετία. Η T&E ανέφερε ότι τουλάχιστον το 40% του χάλυβα των νέων αυτοκινήτων πρέπει να είναι πράσινο έως Ο ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΧΑΛΥΒΑΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΕΙΩΣΕΙ ΤΙΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Πράσινος χάλυβας στην αυτοκινητοβιομηχανία Ο ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΧΑΛΥΒΑΣ ΜΕΙΩΝΕΙ ΤΙΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΜΕ ΜΗΔΕΝΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ Η ΕΥΡΩΠΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΕΡΚΑΛΥΨΕΙ ΤΗΝ ΖΗΤΗΣΗ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΧΑΛΥΒΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Πηγή: Ricardo (2024) για την T&E Πρόβλεψη παραγωγικής ικανότητας πράσινου χάλυβα (εκατ. τόνοι) Κατανάλωση αυτοκινητοβιομηχανίας 2022 Πρόσθετα απορρίματα EAF Υπάρχοντα απορρίματα EAF Πράσινο Η2-DRI (ΑΠΕ) Πράσινο Η2-DRI (δικτύου) Ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια (απορρίματα EAF*) Πράσινο υδρογόνο (DRI**-EAF*) ή Πράσινος χάλυβας BEV Ισοδύναμο αποφυγής CO2 3,5 εκατ. αυτοινήτων ICE ετησίως *EAF = Κάμινοι βολταϊκού τόξου. ** DRI = Άμεση Μείωση Σιδήρου Πηγή: Ricardo (2024) Η χρήση πράσινου χάλυβα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Σημ: Βάσει στόχου χρήσης 40% πράσινου χάλυβα στα νέα αυτοκίνητα το 2030 και της πρόβλεψης της Ricardo για τάση ελαφρύτερων αυτοκινήτων. Προσθέτει μόλις 57 € στο κόστος
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=