FLEETNEWS #254

15.07.24 #254 6 Το πλήθος των αυτοκινήτων στους δρόμους συνεχώς αυξάνεται. Παρ’ όλα αυτά τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε αυτοκίνητο συνεχίζουν να μειώνονται. Πρόσφατα γερμανικά στοιχεία επιβεβαιώνουν την τάση σε ολόκληρη την Ευρώπη. Το 2023, οι Γερμανοί αυτοκινητιστές διήνυσαν συνολικά 591 δισ. χλμ. με τα αυτοκίνητά τους. Αν και ο αριθμός είναι μεγάλος, μειώνεται για πέμπτη συνεχή χρονιά. Σύμφωνα με την Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), την Ομοσπονδιακή Αρχή Μηχανοκίνητων Μεταφορών της Γερμανίας, οι Γερμανοί οδήγησαν συνολικά 630 δισ. χλμ. το 2018 - 39 δισ. χλμ. περισσότερα από πέρυσι. ΣΤΑΘΕΡΉ ΑΎΞΗΣΗ Πέρυσι, το μέσο γερμανικό αυτοκίνητο κάλυψε συνολικά μόλις 12.320 χλμ., 150 χλμ. λιγότερα από το 2022 και 1.791 χλμ. λιγότερα από μία δεκαετία νωρίτερα, το 2014. Η μείωση της μέσης χιλιομετρικής απόστασης έρχεται σε έντονη αντίθεση με τη σταθερή αύξηση του αριθμού των ταξινομημένων αυτοκινήτων στη Γερμανία, που αυξήθηκαν στα 49,1 εκατομμύρια στην αρχή του τρέχοντος έτους - αύξηση 0,7% σε ετήσια βάση και σχεδόν ένα εκατομμύριο περισσότερα από το 2020 . Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές διαφορές στα διανυθέντα χιλιόμετρα μεταξύ ορισμένων κατηγοριών οχημάτων. Πρώτον, αναλόγως κινητήρα. „Η KBA αναφέρει ότι το 2023, τα ντίζελ διήνυσαν κατά μέσο όρο 17.187 χλμ., ενώ τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα μόνο 9.580 χλμ. „Ο μέσος όρος των άλλων τύπων κίνησης (BEV, PHEV και αερίου) ήταν 15.852 χλμ. ΠΑΡΆΓΟΝΤΕΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΊΗΣΗΣ Δύο ακόμα παράγοντες διαφοροποίησης είναι η ηλικία και η ισχύς του οχήματος. „Τα αυτοκίνητα ηλικίας έως τριών ετών διήνυσαν κατά μέσο όρο σχεδόν 2.300 χλμ. περισσότερα από τα αυτοκίνητα ηλικίας τεσσάρων έως επτά ετών. Σημαντικός παράγοντας είναι φυσικά ότι τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι συνήθως νέα αυτοκίνητα. Οι αποστάσεις συνεχίζουν να μειώνονται όσο γερνούν τα αυτοκίνητα. „Τα αυτοκίνητα με ισχύ 60 ίππων ή λιγότερο διανύουν κατά μέσο όρο λιγότερα από 8.000 χλμ. ετησίως, ενώ τα αυτοκίνητα με ισχύ άνω των 122 ίππων διανύουν περισσότερα από 14.900 χλμ. Η αντίθεση μεταξύ αύξησης του αριθμού οχημάτων και μείωσης των διανυθέντων χιλιομέτρων (συνολικά και ανά όχημα) δεν είναι μόνο γερμανικό φαινόμενο. ΑΎΞΗΣΗ ΚΌΣΤΟΥΣ Το ερευνητικό πρόγραμμα ODYSSEEMure αναφέρει παρόμοια στοιχεία συνολικά για την Ε.Ε: „Ο κατά κεφαλήν αριθμός αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκε συνολικά από 397 (ανά 1.000) το 2000, στα 468 το 2010 και στα 550 το 2021. „Εν τω μεταξύ, η μέση χιλιομετρική απόσταση ανά αυτοκίνητο στην Ε.Ε. μειώθηκε από 12.975 χλμ. το 2000, στα 12.109 χλμ. το 2010 και στα 10.266 χλμ. το 2021 (το τελευταίο ήταν ασυνήθιστα χαμηλό λόγω Covid). Περισσότερα αυτοκίνητα και λιγότερα χιλιόμετρα. Πώς εξηγείται αυτό το παράδοξο; Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι οι ανάγκες κινητικότητας καλύπτονται όλο και περισσότερο από άλλα μέσα μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων των δημόσιων συγκοινωνιών, του διαμοιρασμού αυτοκινήτων (car Sharing) και διαδρομών (ride sharing) και της μικροκινητικότητας. Αυτή η τάση σίγουρα θα ενισχυθεί από την αύξηση του κόστους της βενζίνης και του ντίζελ. ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ, ΔΙΑΝΥΟΥΝ ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ Αλλάζει το μείγμα κινητικότητας ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΔΙΑΝΥΘΕΝΤΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ ΑΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ■ Γερμανία ■ Αυστρία ■ Ισπανία ■ Γαλλία ■ Πορτογαλία ■ Ιταλία ■ Ολλανδία ■ Ευρωπαϊκή Ένωση ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΔΙΑΝΥΘΕΝΤΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ ΑΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΧΩΡΕΣ Ιταλία Πορτογαλία Πολωνία Ισπανία Ευρωπαϊκή Ένωση Γαλλία Ελλάδα Ολλανδία Αυστρία Γερμανία ■ 2000 ■ 2021 Πηγή: Enerdata 2001-2024 Πηγή: Enerdata 2001-2024

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=