20.05.24 #246 19 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις 10 Απριλίου 2024 και επικυρώθηκε από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 13 Μαΐου 2024. Όπως εξηγούν σε ανάλυσή τους οι Eamonn Mulholland και Felipe Rodriguez του Διεθνούς Συμβουλίου για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT), τα αρχικά πρότυπα CO2 απαιτούσαν 15% χαμηλότερες εκπομπές έως το 2025 για τα περισσότερα νέα φορτηγά και 30% χαμηλότερες έως το 2030 έναντι του 2019. Τα αναθεωρημένα πρότυπα διατηρούν το στόχο μείωσης CO2 στο 15% για το 2025 και αυξάνουν το στόχο για το 2030 στο 45%, θέτοντας στόχο μείωσης 65% για το 2035 και 90% για το 2040. Τα βαρέα οχήματα (HDV), που αποτελούσαν το 92% των πωλήσεων το 2023, υπάγονται πλέον στον νέο κανονισμό. Η αναθεώρηση διευρύνει το πεδίο και περιλαμβάνει πλέον περισσότερους τύπους φορτηγών, λεωφορείων, πούλμαν, ρυμουλκών και επαγγελματικών οχημάτων και προσαρμόζει τις δυνατότητες των κατασκευαστών προς συμμόρφωση. Σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ε.Ε., τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα ταξινομούνται σε ομάδες με βάση χαρακτηριστικά όπως το μεικτό βάρος του οχήματος, η διαμόρφωση του άξονα και ο τύπος αμαξώματος. Το σχήμα στη διπλανή στήλη παρουσιάζει μια απλοποιημένη σύνοψη των τμημάτων οχημάτων που καλύπτονται από τα τρέχοντα πρότυπα και των νέων τμημάτων που καλύπτονται από τη νέα νομοθεσία. Η T&E ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΜΜΕΣΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών έχουν ήδη αρχίσει να δημοσιεύουν εκθέσεις βιωσιμότητας, αλλά μέχρι σήμερα δεν υπάρχει νομική απαίτηση αναφοράς για τις έμμεσες εκπομπές - γνωστή ως πεδίο εφαρμογής 3. Το μέσο φορτηγό καίει 450.000 λίτρα καυσίμου κατά τη διάρκεια ζωής του, το οποίο αντιστοιχεί στο 99,8% του συνολικού αντίκτυπου άνθρακα μιας εταιρείας κατασκευής φορτηγών. Λιγότερο από το 3% των πωλήσεων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων σήμερα είναι ηλεκτρικά σε σύγκριση με το 15% των αυτοκινήτων. Όπως επισημαίνει η Transport & Environment (T&E), εάν οι κατασκευαστές φορτηγών της Ε.Ε. πουλούσαν αποκλειστικά οχήματα μηδενικών εκπομπών, το αποτύπωμά τους άνθρακα θα μπορούσε να μειωθεί κατά 95%. Ο Xavier Sol, διευθυντής Βιώσιμων Οικονομικών της T&E, δήλωσε: «Οι κατασκευαστές φορτηγών είναι αυτήν τη στιγμή μία από τις επενδύσεις με τη μεγαλύτερη ένταση άνθρακα στην αγορά. Ωστόσο, τα νέα πρότυπα της Ε.Ε. για τα φορτηγά CO2 θα μειώσουν τις εκπομπές των κατασκευαστών φορτηγών κατά σχεδόν ένα τρίτο. Όσο πιο γρήγορα οι κατασκευαστές φορτηγών στραφούν στα ηλεκτρικά, τόσο πιο ελκυστικοί θα γίνουν για τους επενδυτές». ΟΧΉΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΜΠΊΠΤΟΥΝ ΣΤΑ ΠΡΌΤΥΠΑ CO2 ΚΑΙ ΕΤΉΣΙΕΣ ΠΩΛΉΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΣΕ ΣΧΈΣΗ ΜΕ ΌΛΑ ΤΑ HDV Πηγή: International Council on Clean Transportation
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=