20.05.24 #246 17 Πάνω από τα μισά σχέδια παραγωγής ευρωπαϊκών μπαταριών κινδυνεύουν αν δεν υπάρξει ισχυρότερη κυβερνητική δράση. Η επαναφορά της εφοδιαστικής αλυσίδας EV στην Ευρώπη θα μείωνε τις εκπομπές παραγωγής μπαταριών κατά 37% σε σύγκριση με την ελεγχόμενη από την Κίνα εφοδιαστική αλυσίδα, σύμφωνα με νέα ανάλυση της Transport & Environment (T&E). Αυτός ο περιορισμός άνθρακα ξεπερνά το 60% όταν χρησιμοποιείται ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Η τοπική κάλυψη της ευρωπαϊκής ζήτησης κυψελών και εξαρτημάτων μπαταριών θα εξοικονομούσε περίπου 133 εκατ. τόνους CO2 μεταξύ 2024 και 2030, που ισοδυναμούν με τις συνολικές ετήσιες εκπομπές της Τσεχίας. Ωστόσο, λιγότερες από το μισές (47%) μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρειάζεται η Ευρώπη έως το 2030 είναι εξασφαλισμένες, διαπιστώνει επίσης η έκθεση. Έχουν αυξηθεί σε σχέση με το ένα τρίτο προ ενός έτους, κατόπιν διαφόρων μέτρων που ελήφθησαν προς αντιμετώπιση του νόμου μείωσης πληθωρισμού των ΗΠΑ. Για το υπόλοιπο 53% υπάρχει μέτριος έως υψηλός κίνδυνος καθυστέρησης, μείωσης ή ακύρωσης αν δεν υπάρξει ισχυρότερη κυβερνητική δράση. Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια Εφοδιαστικών Αλυσίδων Οχημάτων και Ηλεκτρικής Κινητικότητας της T&E, δήλωσε: «Οι μπαταρίες και τα μέταλλα που απαιτούνται γι’ αυτές απαιτούν προσοχή. Οι Ευρωπαίοι ηγέτες θα χρειαστεί να εστιάσουν ιδιαιτέρως και από κοινού τις προσπάθειές τους για να υπάρξουν κλιματικά και βιομηχανικά οφέλη. Οι αυστηρές απαιτήσεις βιωσιμότητας, όπως οι επερχόμενοι κανονισμοί αποτυπώματος άνθρακα μπαταριών, μπορεί να παρακινήσουν την καθαρή τοπική παραγωγή. Η Ευρώπη χρειάζεται καλύτερα μέτρα εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του Ταμείου Μπαταριών της Ε.Ε. για επενδύσεις σε εργοστάσια». Η Γαλλία, η Γερμανία και η Ουγγαρία παρουσίασαν τη μεγαλύτερη πρόοδο σε επενδύσεις μεγάλων εργοστασίων έναντι της περσινής αξιολόγησης κινδύνου της T&E. Στη Γαλλία, η ACC ξεκίνησε πέρυσι παραγωγή στο Pas-deCalais και τα εργοστάσια της Verkor στη Δουνκέρκη και της Northvolt στο Schleswig-Holstein της Γερμανίας, προχωρούν χάρη στις γενναίες κρατικές επιδοτήσεις. Η Φινλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Νορβηγία και η Ισπανία έχουν τη μεγαλύτερη μεσαίου και υψηλού κινδύνου παραγωγική ικανότητα λόγω αβεβαιότητας των έργων West Midlands Gigafactory, Freyr και InoBat του Finland Minerals Group. Η T&E προτρέπει τους νομοθέτες να βοηθήσουν την εξασφάλιση των επενδύσεων, διπλασιάζοντας τις πολιτικές της Ε.Ε. για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, επιβάλλοντας αυστηρές απαιτήσεις βιωσιμότητας μπαταριών που παρακινούν την τοπική κατασκευή και ενισχύοντας τη χρηματοδότηση της Ε.Ε. Η εξασφάλιση άλλων τμημάτων της αλυσίδας αξίας μπαταριών θα είναι ακόμα πιο δύσκολη, δεδομένης της κυριαρχίας της Κίνας και της εκκολαπτόμενης τεχνογνωσίας της Ε.Ε. Η έκθεση διαπίστωσε πως η Ευρώπη έχει τη δυνατότητα να κατασκευάσει το 56% των απαιτούμενων καθόδων -των πολυτιμότερων εξαρτημάτων των μπαταριών- έως το 2030, αλλά μόνο δύο εργοστάσια παράγουν μαζικά μέχρι στιγμής. Μέχρι το τέλος της δεκαετίας, θα μπορούσαν επίσης να καλυφθούν όλες οι ανάγκες της σε επεξεργασμένο λίθιο και να εξασφαλιστεί το 8% με 27% των ορυκτών μπαταριών μέσω ανακύκλωσης στην Ευρώπη. Ωστόσο, η T&E ανέφερε πως οι μονάδες επεξεργασίας και ανακύκλωσης χρειάζονται υποστήριξη από την Ε.Ε. και τα κράτη για ταχεία ανάπτυξη. Η Julia Poliscanova δήλωσε: «Ο ανταγωνισμός των μπαταριών μεταξύ Κίνας, Ευρώπης και ΗΠΑ εντείνεται. Ορισμένες επενδύσεις μπαταριών που κινδύνεψαν πέρυσι να δελεαστούν από τις αμερικανικές επιδοτήσεις παραμένουν, αλλά σχεδόν το ήμισυ της παραγωγής εξακολουθεί να εκκρεμεί. Η Ε.Ε. πρέπει να κλείσει κάθε εκκρεμότητα σχετικά με τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων ICE και να θέσει εταιρικούς στόχους EV, ώστε να διαβεβαιώσει τους επενδυτές των gigafactory πως θα έχουν εγγυημένη αγορά για το προϊόν τους». ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ 60% λιγότερες εκπομπές άνθρακα ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΟΠΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΦΟΔΙΑΣΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ Μείωση % CO2 έναντι εισαγόμενης εφοδιαστικής αλυσίδας ■ Πρώτες ύλες ■ Διαδικασίες παραγωγής CAM ■ Διαδικασίες παραγωγής κυψελών μπαταριών ■ Λοιπά παρελκόμενα Ευρωπαϊκής κατασκευής κυρίως από ΑΠΕ Κινεζικά ελεγχόμενη εφοδιαστική αλυσίδα Ευρωπαϊκής κατασκευής μέσω ηλεκτρικού δικτύου
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=