FLEETNEWS #245

13.05.24 #245 14 Οι περισσότερες ευρωπαϊκές εταιρείες υστερούν πολύ στις υποχρεώσεις τους καταγραφής και αναφοράς των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου των οχημάτων τους, σύμφωνα με νέα έρευνα με τη συμμετοχή περισσότερων των 1.000 στόλων σε 12 χώρες και πολλούς κλάδους της βιομηχανίας. Η Οδηγία Αναφοράς Εταιρικής Βιωσιμότητας (CSRD) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απαιτεί οι 49.000 μεγαλύτερες επιχειρήσεις της Ε.Ε. να λογοδοτούν δημοσίως για τις εκπομπές τους CO2 από το 2024. Ωστόσο, το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εκπομπών Στόλου (EFEM) 2024 της Alphabet διαπίστωσε ότι το 56% των ερωτηθέντων της έρευνας δεν έχει ακόμη ασχοληθεί με την οδηγία. Το EFEM εντόπισε ανησυχητική διαφοροποίηση μεταξύ του 64% των εταιρειών που δηλώνουν πως η ανάπτυξη βιώσιμου στόλου οχημάτων συνιστά στρατηγική προτεραιότητα, του 51,7% που έχουν θέσει στόχους περιορισμού του CO2 και του 42,4% που ήδη καταγράφουν τις εκπομπές τους. Η ανάλυση εντόπισε επίσης σημαντικές περιφερειακές διαφορές στην αντιμετώπιση της βιωσιμότητας του στόλου. Στο Βέλγιο, για παράδειγμα, το 89% των εταιρειών δίνουν προτεραιότητα στη βιωσιμότητα του στόλου τους, έναντι 66% στη Γερμανία και 43% στην Ισπανία. ΚΑΤΑΓΡΑΦΉ CO2 Το 22% των 1.000 και πλέον στόλων που συμμετείχαν στην έρευνα δεν διαθέτουν αρχείο καταγραφής εκπομπών CO2, και αν δεν υπάρχει καταγραφή, δεν μπορεί να υπάρξει διαχείριση. Η πλειονότητα των στόλων βασίζεται σε ανακριβείς ή ελλιπείς πηγές δεδομένων εκπομπών, όπως στοιχεία κατανάλωσης καυσίμου του κατασκευαστή, αποδείξεις καρτών καυσίμων και αξιολογήσεις εταιρειών leasing, δήλωσε η Alphabet. Χωρίς λεπτομερή καταγραφή εκπομπών, υπάρχει κίνδυνος οι στόλοι να μην πληρούν τα μελλοντικά ρυθμιστικά πρότυπα της Ε.Ε., προειδοποίησε ο Markus Deusing, CEO της Alphabet International. Ωστόσο, μόνο το 31% των εταιρειών χρησιμοποιούν ψηφιακά συστήματα διαχείρισης στόλου για καταγραφή και ανάλυση των πραγματικών εκπομπών CO2. «Με τη μη αξιοποίηση των γνώσεων από την ανάλυση δεδομένων, χάνεται μια χρυσή ευκαιρία», σημείωσε ο κ. Deusing, προσθέτοντας ότι «ένα ειδικό σύστημα καταγραφής και υπολογισμού εκπομπών CO2 επιτρέπει στους υπεύθυνους στόλου να λαμβάνουν βιώσιμες αποφάσεις και να εφαρμόζουν μέτρα περιορισμού εκπομπών». Η μετάβαση σε στόλο ουδέτερου άνθρακα απαιτεί χρόνο, πρόσθεσε, ωστόσο πολλοί στόλοι «ακόμα υποτιμούν την εκτενή προσπάθεια που απαιτείται για ελαχιστοποίηση των εκπομπών CO2 και τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση». Το EFEM βρήκε ενθαρρυντική τη σταθερή μείωση των μέσων εκπομπών CO2 των στόλων που τις καταγράφουν, αλλά βρήκε επίσης πως φέτος λιγότεροι στόλοι (62%) πιστεύουν ότι θα καταστούν αμιγώς ηλεκτρικοί, σε σύγκριση με πέρυσι (69%). Το ένα τέταρτο των στόλων που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν πως θα εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούν οχήματα βενζίνης ή ντίζελ. Αυτή η λανθασμένη επιλογή ως προς τις εκπομπές ίσως αντανακλά την απόκτηση πραγματικής εμπειρίας ηλεκτρικών οχημάτων, δεδομένου ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ CO2 ΤΗΣ Ε.Ε. ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟΛΟΥΣ Η πλειονότητα κινδυνεύει να αποτύχει των εταιρειών ανέφεραν συγκεκριμένους στόχους CO2 για το μέλλον Μόνο το καταγράφει τις εμπομπές του Σχεδόν 2 στους 3 fleet managers πιστεύουν πως ο στόλος τους θα καταστεί αμιγώς ηλεκτρικός στο μέλλον Ναι, δεν θα χρησιμοποιούμε οχήματα βενζίνης ή ντίζελ τα επόμενα... ...2 χρόνια ...3-5 χρόνια ...6-10 χρόνια ...11+ χρόνια Όχι, ο στόλος θα περιλαμβάνει πάντα οχήματα βενζίνης/ντίζελ Έχουμε ήδη μεταβεί σε EV Δεν γνωρίζω/δεν απαντώ 8,6% 20,4% 23,0% 10,4% 25,1% 3,8% 8,6%

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=