29.04.24 #243 17 Οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) μειώνονται στις ΗΠΑ και την Ευρώπη μετά τους νέους κανονισμούς έκπτωσης φόρου στις ΗΠΑ και τη μείωση των επιδοτήσεων στην Ευρώπη. Ωστόσο, για τους περισσότερους πελάτες οι τιμές εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλές, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το απόθεμα ηλεκτρικών οχημάτων. Τα EV συσσωρεύονται πλέον στις αντιπροσωπίες των ΗΠΑ και της Ευρώπης. To πρόβλημα έγκειται στην αυξημένη παραγωγή, που δεν ευθυγραμμίστηκε με τη ζήτηση. Τα στοιχεία του Ιουλίου 2023 της Cox Automotive έδειχναν πως το 51% των καταναλωτών επιθυμούσε να αγοράσει καινούργιο ή μεταχειρισμένο EV και 33 νέα μοντέλα διατέθηκαν στην αγορά των ΗΠΑ και 50 επιπλέον νέα ή αναβαθμισμένα μοντέλα διατέθηκαν το 2024. Το απόθεμα των EV στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 350% το 2023, πάνω από τις 92.000 μονάδες. Αυτό δημιούργησε πρόβλημα, γιατί τα EV έχουν μέσο βιομηχανικό όρο 70 ημερών, τα οχήματα εσωτερικής καύσης (ICE) 54 ημέρες και τα plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV) 44 ημέρες, γεγονός που υποστηρίζει τη στρατηγική της Toyota (σύμφωνα με την Axios, η προμήθεια του Toyota Prius και του RAV4 ήταν μικρότερη των 30 ημερών από τον Ιούλιο του 2023). ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΌΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΊΜΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΏΠΗ Μετά τον ενθουσιασμό για EV μέσω εκστρατειών μάρκετινγκ που παρουσίαζαν νέα και εξελιγμένα οχήματα όμοια με τα smartphone, επέρχεται η ύφεση λόγω παραμέλησης θεμάτων, σύμφωνα με έκθεση του Bloomberg. Οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν φθίνουσες επιδοτήσεις, ελλειμματική υποδομή φόρτισης και υψηλό κόστος ασφάλισης και συντήρησης. Η μείωση των υπολειμματικών αξιών περιορίζει περαιτέρω την ελκυστικότητα των EV ως μακροπρόθεσμη επένδυση. Επιπλέον, ενώ οι ΗΠΑ έχουν δασμούς 27,5% στα κινεζικά EV, η Ευρώπη δεν διαθέτει τέτοια διαδικασία. Αυτό επέφερε αύξηση 58% στα εισαγόμενα κινεζικά EV έναντι του 2023, με μεγάλο αριθμό αδιάθετων οχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο, την Ολλανδία και τη Γερμανία. Σύμφωνα με το Bloomberg, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δεν μπορούν να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα χωρίς επιδοτήσεις. Οι προσιτές τιμές θα έπρεπε να κυμαίνονται μεταξύ 18.000 και 28.000 ευρώ, πολύ χαμηλότερες σε σχέση με τις τρέχουσες. Σύμφωνα με την ACEA, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν πάνω από 35.000 ευρώ για ένα EV. Το μέσο κόστος ενός EV στην Ευρώπη ήταν 66.864 ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023, σύμφωνα με την JATO Dynamics. Οι αναλυτές προειδοποιούν πως, εφόσον οι περισσότεροι Ευρωπαίοι καταναλωτές δεν μπορούν να αγοράσουν EV και η βενζίνη καθίσταται και πάλι η καλύτερη εναλλακτική λύση, θα τεθούν σε κίνδυνο οι στόχοι για το κλίμα. ΟΙ ΤΙΜΈΣ ΠΈΦΤΟΥΝ Η Tesla έκλεισε το πρώτο τρίμηνο 2024 με πλεόνασμα 46.561 μονάδων. Η μάρκα ανακοίνωσε αμέσως μεγάλες εκπτώσεις στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Κίνα. Αρκεί αυτό; Σε άρθρο του Automotive News αναφέρεται πως η μέση έκπτωση που προσέφεραν οι κατασκευαστές EV το α΄ τρίμηνο του 2024 είναι 5.620 ευρώ ανά αυτοκίνητο, σύμφωνα με στοιχεία της Cox Automotive. Αυτές οι σημαντικές εκπτώσεις στοχεύουν στην προσέλκυση καταναλωτών που δεν διατίθενται να πληρώσουν υψηλές τιμές, αναφέρει η Cox. Οι εκπτώσεις είναι ακόμα μεγαλύτερες για ορισμένα μοντέλα. Η Nissan προσφέρει έκπτωση έως και 14.989 ευρώ για το ηλεκτρικό crossover Aryia. Η Mercedes-Benz παρέχει έκπτωση 18.733 ευρώ για το SUV EQS. Σύμφωνα με τη The Telegraph, σχεδόν οκτώ στα 10 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλούνται με έκπτωση και το 77% των νέων ηλεκτρικών οχημάτων που αναφέρονται στο Auto Trader διατίθενται με έκπτωση. Το μέσο ποσοστό έκπτωσης είναι 11%, πολύ υψηλότερο από τα αυτοκίνητα ICE και αντικατοπτρίζει τη συμφόρηση του κλάδου. Αλλά οι εκπτώσεις δεν βοηθούν ιδιαιτέρως. Από τις αρχές Απριλίου, ο χρόνος παραμονής ενός EV σε αντιπροσωπία ήταν 119 ημέρες, σε σύγκριση με τον μέσο όρο προμήθειας 73 ημερών για τα αυτοκίνητα βενζίνης, αναφέρει το Automotive News. Όλοι αντιλαμβάνονται το πρόβλημα, αλλά η ευρωπαϊκή και η αμερικανική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων δεν καταρρέουν, απλώς επιβραδύνουν. Το πρώτο τρίμηνο του 2024, οι Αμερικανοί καταναλωτές αγόρασαν 268.909 νέα ηλεκτρικά οχήματα, που αντιπροσωπεύουν το 7,3% του συνόλου των πωλήσεων νέων οχημάτων, μειωμένο έναντι του τελευταίου τριμήνου. Οι πωλήσεις το πρώτο τρίμηνο αυξήθηκαν 2,6% σε ετήσια βάση, αλλά μειώθηκαν κατά 15,2% έναντι του τετάρτου τριμήνου 2023. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τον Μάρτιο του 2024 σημειώθηκε η πρώτη πτώση του έτους, με μείωση των ταξινομήσεων κατά 5,2%. Τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) μειώθηκαν από 13,9% σε 13% σε ετήσια βάση, ενώ τα PHEV εκτινάχθηκαν από 24,4% σε 29%. Όπως αναφέρθηκε στις εκθέσεις του πρώτου τριμήνου, είναι σαφές ότι η διόρθωση των δυτικών αγορών EV θα απαιτήσει αναθεωρημένες βιομηχανικές πολιτικές και ανανεωμένα κίνητρα για να γεφυρωθεί η τεράστια διαφορά τιμών με την Κίνα. ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΙΣΧΥΡΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΑ ΚΙΝΗΤΡΑ Η πτώση της ζήτησης EV μειώνει τις τιμές
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=