26.03.24 #238 15 τερο οικογενειακό αυτοκίνητο, το Green NCAP δοκίμασε προσφάτως την έκδοση hatchback 96 kw ντίζελ του Opel Astra 1.5 CDTi με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων. Το αυτοκίνητο μπορεί να μη διαθέτει την λεπτότητα του αντίστοιχου βενζινοκίνητου σύμφωνα με τους κριτές, αλλά κερδίζει τα εύσημα για τη στιβαρή και τελευταίας τεχνολογίας μετεπεξεργασία καυσαερίων που αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τους ρύπους και τα σωματίδια. Οι εκπομπές NOx είναι χαμηλές στις περισσότερες περιπτώσεις, αν και φθάνουν σε υψηλότερα επίπεδα σε ψυχρές και αστικές συνθήκες. Παραδόξως, το Astra δεν εκμεταλλεύεται πλήρως το ενεργειακό δυναμικό του κινητήρα ντίζελ και η κατανάλωση σε κάποιες περιπτώσεις δεν είναι όσο αποδοτική θα μπορούσε να είναι. Η καταγεγραμμένη κατανάλωση είναι επίσης σημαντικά υψηλότερη από τα επίσημα δηλωθέντα στοιχεία. Συνολικά, το Astra επιτυγχάνει βαθμολογία 51% και τρία αστέρια, κυρίως χάρη στην ικανότητά του επεξεργασίας καυσαερίων. «Η αγορά νέου αυτοκινήτου είναι περίπλοκη. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που πρέπει να λάβει υπόψη μια οικογένεια, όπως το μέγεθος, η άνεση, η σχεδίαση και η οικονομική προσιτότητα, αλλά αξίζει να αφιερωθεί χρόνος για την ανάλυση των περιβαλλοντικών επιδόσεων του οχήματος. Οι τελευταίες δοκιμές του Green NCAP δείχνουν την αφοσίωση των κατασκευαστών αυτοκινήτων στη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ανεξαρτήτως συστήματος κίνησης. Είναι δύσκολο οι σύγχρονες οικογένειες να μεταβούν στην ηλεκτροκίνηση, αλλά πιστεύουμε ότι με τα πορίσματα του Green NCAP θα υπάρξει ποικιλία επιλογών, που θα βοηθήσουν μια πιο πράσινη απόφαση», δήλωσε ο δρ Aleksandar Damyanov, τεχνικός διευθυντής του Green NCAP. Η μακροπρόθεσμη πρόσβαση των στόλων στα ηλεκτρικά οχήματα έλαβε ώθηση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το οποίο αυτή την εβδομάδα ενέκρινε το νόμο περί κρίσιμων πρώτων υλών (CRMA). Ο νόμος αποσκοπεί στη διασφάλιση ασφαλούς και βιώσιμου εφοδιασμού στρατηγικών πρώτων υλών πράσινης οικονομίας. Για παράδειγμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει η παγκόσμια ζήτηση λιθίου, που χρησιμοποιείται για την κατασκευή μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων και την αποθήκευση ενέργειας, να αυξηθεί έως και 89 φορές έως το 2050. Άλλα υλικά που καλύπτονται από το CRMA είναι το κοβάλτιο, ο γραφίτης, το μαγγάνιο και το νικέλιο για την κατασκευή μπαταριών ιόντων λιθίου και η πλατίνα και το ταντάλιο για την παραγωγή υδρογόνου. ΕΞΌΡΥΞΗ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΊΑ ΚΑΙ ΑΝΑΚΎΚΛΩΣΗ ΣΤΗΝ Ε.Ε. Συνολικά, ο CRMA καλύπτει 34 κρίσιμες και 17 στρατηγικές πρώτες ύλες και θέτει ως προϋπόθεση το 10% της ετήσιας κατανάλωσης πρώτων υλών στην Ε.Ε. να προέρχεται από τοπική εξόρυξη, το 40% να υποβάλλεται σε επεξεργασία στην Ε.Ε. και το 25% να προέρχεται από ανακύκλωση υλικών.Ο νόμος αποσκοπεί επίσης στην αύξηση της οικονομικής ανθεκτικότητας της Ε.Ε., διασφαλίζοντας πως καμία μεμονωμένη χώρα δεν θα παρέχει πάνω από το 65% οποιασδήποτε στρατηγικής πρώτης ύλης έως το 2030. ΚΊΝΔΥΝΟΣ ΠΡΟΜΉΘΕΙΑΣ Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προειδοποιήσει ότι η προμήθεια κρίσιμων πρώτων υλών υπόκειται σε υψηλό κίνδυνο και ότι η εξόρυξη και η επεξεργασία τους μπορεί να έχει αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Όπως αναφέρθηκε «Το 63% του παγκόσμιου κοβαλτίου για μπαταρίες εξάγεται από τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και το 60% εξευγενίζεται στην Κίνα. Αυτή η συγκέντρωση εκθέτει την Ε.Ε. σε σημαντικούς κινδύνους εφοδιασμού. Υπάρχουν προηγούμενα χωρών που εκμεταλλεύτηκαν την ισχυρή τους θέση ως προμηθευτές CRM έναντι χωρών αγοραστών, π.χ. μέσω περιορισμών των εξαγωγών». ΠΛΉΓΜΑ ΣΤΗΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΉ ΑΛΥΣΊΔΑ Η πανδημία Covid-19, η κρίση των ημιαγωγών και οι αυξήσεις των τιμών ενέργειας που πυροδοτήθηκαν από τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία, ανέδειξαν τις αδυναμίες της Ε.Ε., λόγω εξάρτησης του εφοδιασμού βασικών υλικών από χώρες εκτός Ε.Ε. Η μη εξασφάλιση ασφαλούς προμήθειας των υλικών που απαιτούνται για τα ηλεκτρικά οχήματα και άλλους κλάδους, θα έθετε σε κίνδυνο τη βιομηχανία και τις θέσεις εργασίας και τους πράσινους στόχους της Ε.Ε., ανέφερε η Επιτροπή. Η ΘΈΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΏΝ Πέρυσι, η ACEA, που εκπροσωπεί τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, καλωσόρισε το CRMA ως σημαντική υποστήριξη για την απανθρακοποίηση των μεταφορών, δεδομένου ότι οι μπαταρίες και οι κινητήρες θα κυριαρχήσουν ως πράσινες τεχνολογίες. Ανέφερε ότι οι βασικές πρώτες ύλες των μπαταριών και των κινητήρων είναι σχεδόν αποκλειστικά μη κοινοτικής προέλευσης, καθιστώντας την αυτοκινητοβιομηχανία της Ε.Ε. εξαρτώμενη από άλλες χώρες και εξωτερικούς παράγοντες. Αυτές οι αλυσίδες εφοδιασμού είναι ευάλωτες σε εξωτερικά πλήγματα, ελέγχονται από έναν πολύ μικρό αριθμό τρίτων χωρών και υπόκεινται σε σημαντική αστάθεια τιμών λόγω ανισορροπίας προσφοράς και ζήτησης, σύμφωνα με την ACEA. «Εάν συνεχίσουμε να βασιζόμαστε στους ανταγωνιστές μας για πρόσβαση στις κρίσιμες πρώτες ύλες που απαιτούνται για την ηλεκτροκίνηση, κινδυνεύουμε να σταματήσουμε τη μετάβαση», δήλωσε η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της ACEA. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΠΡΩΤΩΝ ΥΛΩΝ ΓΙΑ EV
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=