04.12.23 #224 19 ΑΚΤΊΝΕΣ ΕΛΠΊΔΑΣ Μια ριζική αυστηροποίηση των NDC, με ταχύτερους στόχους για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών, θα μπορούσε γρήγορα να οδηγήσει σε αυστηρότερους κανονισμούς σε επίπεδο εθνικό ή/και ΕΕ όχι μόνο για τους κατασκευαστές, αλλά και για τους προμηθευτές και τους πελάτες του στόλου. Από την άλλη πλευρά, μεγαλύτερη σαφήνεια και διαφάνεια στις πιστώσεις άνθρακα θα μπορούσε να προσφέρει τρόπους για το μετριασμό των εναπομενουσών εκπομπών. Η COP28 έχει προγραμματιστεί να κλείσει στις 12 Δεκεμβρίου, αλλά μπορεί να ξεπεράσει αυτή την ημερομηνία, εάν χρειαστεί. Ενώ η συνολική εικόνα του κλίματος μπορεί να είναι ζοφερή και ένα θετικό αποτέλεσμα για το COP28 δεν είναι καθόλου βέβαιο, υπάρχουν κάποιες ακτίνες ελπίδας. Το κόστος των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας μειώθηκε τόσο πολύ, που είναι πλέον φθηνότερο από τα ορυκτά καύσιμα σε πολλά μέρη του κόσμου. Χάρη στην αύξηση της παραγωγής αιολικής και ηλιακής ενέργειας, που αντιπροσωπεύουν πλέον το 14,3% του συνόλου, οι παγκόσμιες εκπομπές από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ενδέχεται να κορυφωθούν φέτος. Αν και οι παγκόσμιες εκπομπές δεν έχουν ακόμα κορυφωθεί -κάτι που θα συμβεί σύντομα- αυτό έχει ήδη συντελεστεί σε πολλές ώριμες οικονομίες. Η τεχνολογία EV προοδεύει, με μπαταρίες μεγαλύτερης ενέργειας, μεγαλύτερη αυτονομία και φθηνότερα οχήματα. Ο αριθμός των χωρών όπου το TCO ή το λειτουργικό κόστος ενός EV είναι πιο ελκυστικό από ενός ICE, αυξάνεται σταθερά. Οι πωλήσεις EV προβλέπεται να τριπλασιαστούν από τα 10 εκατ. το 2022 στα 31 εκατ. το 2027 και στη συνέχεια να διπλασιαστούν στα σχεδόν 75 εκατ. το 2035. Η έλευση φθηνότερων ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσε να ενισχύσει περαιτέρω τον πρωτοποριακό ρόλο που διαδραματίζουν οι εταιρικοί στόλοι στον εξηλεκτρισμό της κινητικότητας. Μια τέτοια ώθηση είναι σίγουρα απαραίτητη, καθώς η αύξηση των πωλήσεων EV που αναφέρεται παραπάνω, όπως προβλέπεται από την EV-Volumes, θα είχε ως αποτέλεσμα να είναι περισσότερα από τα μισά ελαφρά οχήματα έως το 2042. Αυτό σημαίνει ότι, καλή ή κακή η COP28, οι εταιρικοί στόλοι και η εφοδιαστική αλυσίδα αποτελούν μέρος της λύσης και θα πρέπει να βρουν τρόπους να συνεχίσουν να τα πηγαίνουν καλύτερα, αν όχι να επιβάλλουν αυστηρότερους κανονισμούς, για το καλό του πλανήτη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενημέρωσε τους κατασκευαστές μπαταριών εκκίνησης αυτοκινήτων Banner, Clarios (πρώην JC Autobatterie), Exide, FET (και την προκάτοχό της Elettra), και Rombat, καθώς και την εμπορική ένωση Eurobat και την εταιρεία Kellen, πάροχο υπηρεσιών της Eurobat, σχετικά με την προκαταρκτική της άποψη ότι έχουν παραβιάσει τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της Ε.Ε. μέσω αθέμιτων συμπράξεων, οι οποίες αποσκοπούσαν στην αύξηση των τιμών των μπαταριών εκκίνησης αυτοκινήτων που πωλούνται σε παραγωγούς αυτοκινήτων στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο («ΕΟΧ»). Η Επιτροπή εκφράζει την ανησυχία της για το γεγονός ότι μεταξύ του 2004 και του 2017 οι πέντε κατασκευαστές μπαταριών εκκίνησης δημιούργησαν, δημοσίευσαν και συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν νέους δείκτες στις διαπραγματεύσεις τους για τις τιμές με τους κατασκευαστές αυτοκινήτων (το λεγόμενο «σύστημα πριμοδότησης Eurobat»). Σκοπός αυτής της εικαζόμενης συμπεριφοράς ήταν να καθοριστεί σε μεγάλο βαθμό η τελική τιμή των μπαταριών. Η Επιτροπή αναφέρει πως η Eurobat και η Kellen, πάροχος των υπηρεσιών της Eurobat, γνώριζαν την εικαζόμενη συμπεριφορά και συνέβαλαν ενεργά σε αυτήν, βοηθώντας τους κατασκευαστές μπαταριών να δημιουργήσουν και να θέσουν σε λειτουργία το σύστημα πριμοδότησης Eurobat. Εάν επιβεβαιωθεί η προκαταρκτική άποψη της Επιτροπής, η συμπεριφορά αυτή συνιστά παραβίαση του άρθρου 101 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του άρθρου 53 της Συμφωνίας για τον ΕΟΧ, τα οποία απαγορεύουν τις συμπράξεις και άλλες περιοριστικές επιχειρηματικές πρακτικές. Η αποστολή της κοινοποίησης αιτιάσεων δεν προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας. Ο επίτροπος Didier Reynders, αρμόδιος για την Πολιτική Ανταγωνισμού, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Για να είναι αποτελεσματικός ο ανταγωνισμός, πρέπει οι οικονομικοί φορείς να ενεργούν και να καθορίζουν τις τιμές τους ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλο. Εκφράζουμε την ανησυχία μας για το γεγονός ότι οι προμηθευτές μπαταριών περιόρισαν τον ανταγωνισμό ως προς τις τιμές, ζημιώνοντας έτσι τους πελάτες τους, εν προκειμένω τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και, εν τέλει, τους Ευρωπαίους καταναλωτές». ΚΑΡΤΕΛ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=