FLEETNEWS #224

04.12.23 #224 18 Η COP28 ξεκίνησε στο Ντουμπάι στις 30 Νοεμβρίου και προγραμματίζεται να διαρκέσει έως τις 12 Δεκεμβρίου. Τι θα σημαίνει αυτή η σύνοδος κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα για την αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικότερα για τους εταιρικούς στόλους; Παρά το γεγονός ότι πολλές εθνικές κυβερνήσεις φαινομενικά αναγνωρίζουν τον επείγοντα χαρακτήρα της κλιματικής κατάστασης, οι τελευταίες εκτιμήσεις του Climate Action Tracker υποδηλώνουν ότι οι τρέχουσες δεσμεύσεις για το 2030 θα οδηγήσουν σε παγκόσμια μέση αύξηση της θερμοκρασίας κατά 2,4°C έως το 2100 - επικίνδυνα υψηλότερη από τον στόχο του 1,5°C της Συμφωνίας του Παρισιού. Ακόμη και στο καλύτερο σενάριο, προβλέπεται αύξηση 1,8°C (με χαμηλότερες και ανώτερες εκτιμήσεις 1,5 και 2,3). Όπως προειδοποιεί το Climate Action Tracker, «οι παγκόσμιες προσπάθειες για περιορισμό της θέρμανσης στον 1,5°C αποτυγχάνουν γενικά. Η πρόσφατη πρόοδος που σημειώθηκε σε κάθε δείκτη - εκτός από τις πωλήσεις ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων- υστερεί σημαντικά από το ρυθμό και την κλίμακα που είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης». Η COP28 θα είναι τόσο μετασχηματιστική όσο η Σύνοδος Κορυφής του Παρισιού το 2015 ή θα ξεχαστεί όσο οι περισσότερες από τις συνόδους κορυφής για το κλίμα που διοργανώθηκαν από τότε; Αυτό εξαρτάται από τα ακόλουθα τρία θέματα: „ΠΑΓΚΌΣΜΙΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΌΣ Η COP28 θα περιλαμβάνει την πρώτη παγκόσμια απογραφή: μια αξιολόγηση ανά χώρα της προόδου που σημειώθηκε ως προς τις Εθνικά Καθορισμένες Συνεισφορές (NDC) που συμφωνήθηκαν στο Παρίσι (2015). Προκαταρκτική έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβριο δείχνει κάποια πρόοδο, αλλά όχι αρκετή: καμία από τις 195 χώρες δεν έχει επιτύχει το στόχο της. Για να διασώσει τους στόχους του Παρισιού, η COP28 θα πρέπει να ορίσει πιο φιλόδοξες NDC και να εξασφαλίσει την αποτελεσματική τους επίτευξη. Ο πιο προφανής τρόπος για να γίνει αυτό είναι μέσω της τιμολόγησης και της φορολόγησης του άνθρακα, των αυστηρότερων κανονισμών και της περικοπής των επιδοτήσεων ορυκτών καυσίμων. Αυτό θα είναι δύσκολο, καθώς ορισμένες χώρες έχουν ήδη αρχίσει να υποχωρούν σε προηγούμενους στόχους λόγω της εγχώριας ώθησης κατά των πολιτικών χαμηλών εκπομπών άνθρακα. „ΜΕΤΡΙΑΣΜΌΣ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΉΣ ΑΛΛΑΓΉΣ Τα ανεπτυγμένα κράτη δεσμεύτηκαν να προσφέρουν 100 δισ. δολάρια σε αναπτυσσόμενες χώρες για το μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και την προσαρμογή. Αυτός ο στόχος δεν έχει επιτευχθεί ακόμη, αλλά είμαστε κοντά: 83 δισ. δολάρια το 2020, με πρόβλεψη το υπόλοιπο ποσό να παραδοθεί πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους. Τώρα, οι διαπραγματεύσεις θα ξεκινήσουν για ένα νέο ποσό: από 400 δισ. έως 1,3 τρισ. δολάρια - θα είναι το τελικό ποσό που θα αποφασιστεί στην COP29 το 2024. „ΑΓΟΡΈΣ ΠΊΣΤΩΣΗΣ ΆΝΘΡΑΚΑ Οι κανόνες για τις αγορές πιστώσεων άνθρακα συμφωνήθηκαν στην COP26 στη Γλασκώβη, αλλά εξακολουθούν να μην υπάρχουν σαφείς κανόνες αξιολόγησης των έργων και μέτρησης των εκπομπών, περιορίζοντας την αξία των πιστώσεων άνθρακα και την ανάπτυξη των σχετικών αγορών. Η COP28 θα πρέπει να βρει έναν τρόπο να αυστηροποιήσει τους κανόνες, ώστε η εμπορία εκπομπών αερίων θερμοκηπίου να μπορεί πραγματικά να απογειωθεί. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες και οι χώρες θα μπορούν να αγοράζουν διεθνείς πιστώσεις που υπολογίζονται καλύτερα στις NDC. Με το αποτέλεσμα αυτών των τριών σημαντικών θεμάτων, και πολλών άλλων, σε εκκρεμότητα, ποιο θα μπορούσε (ή θα έπρεπε) να είναι το αποτέλεσμα της COP28 για την αυτοκινητοβιομηχανία; H ΣΥΝΟΔΟΣ ΚΟΡΥΦΗΣ ΤΟΥ ΟΗΕ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΚΑΙ Η ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Πόσο καλή θα αποδειχτεί η COP28; ΤΑ ΣΧΈΔΙΑ ΑΝΤΙΜΕΤΏΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΉΣ ΚΡΊΣΗΣ ΥΠΟΛΛΕΊΠΟΝΤΑΙ Από Νοέμβριο 2022. Οι γκρίζοι αριθμοί αντιπροσωπεύουν μέγιστες και κατώτατες εκτιμήσεις * Βάσει συμφωνιών μηδενικών εκπομπών Πηγή: Climate Action Tracker Προβλεπόμενη αύξηση μέσης θερμοκρασίας μέχρι το 2100 κατά περίπτωση Σημερινή πολιτική και δράσεις Στόχοι 2030 Συνολικές συμφωνίες και στόχοι Βέλτιστο σενάριο Στόχος Συμφωνίας Παρισιού:

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=