FLEETNEWS #178

28.11.22 #178 19 2 είναι υποχρεωτική και του πεδίου 3 προαιρετική, αλλά μπορεί να αλλάξει. Η ΔΥΣΚΟΛΊΑ ΤΗΣ ΑΝΑΦΟΡΆΣ GHG Η δυσκολία για τους υπεύθυνους στόλου συνίσταται στο ότι η αναφορά αερίων του θερμοκηπίου δεν αφορά μόνο στις εκπομπές καυσαερίων, αλλά περιλαμβάνει και άλλους εμπλεκόμενους, όπως διευθυντές οικονομικών, υπεύθυνους κινητικότητας και CSR, καθώς και HR, οι οποίοι έχουν συχνά ανταγωνιστικά προγράμματα και υποχρεώσεις βιωσιμότητας. Ορισμένες προφανείς λύσεις μείωσης εκπομπών εξάτμισης περιλαμβάνουν: μείωση χιλιομέτρων, ενθάρρυνση εργασίας κατ’ οίκον ή συνεργασίας, βελτιστοποίηση του μεγέθους του στόλου, υιοθέτηση εναλλακτικών λύσεων κινητικότητας και βελτιστοποίηση της επιλογής οχημάτων και του σωστού συνδυασμού στόλου. Όσο για την αναφορά των τιμών GHG για εκτός άμεσου ελέγχου δραστηριότητες, συνιστά από μόνη της εντελώς διαφορετική και πολύπλοκη διαδικασία. Ευτυχώς όμως, υπάρχουν πηγές βοήθειας και ενδιαφέροντος. ΑΞΙΟΛΌΓΗΣΗ ΚΎΚΛΟΥ ΖΩΉΣ ΟΧΉΜΑΤΟΣ Η Virginie Pochat, ανώτερη διεθνής σύμβουλος Επιχειρηματικής Πληροφόρησης και Συμβουλευτικής της ALD Automotive, αναφέρθηκε στη μέθοδο LCA (Lifecycle Assessment) που χρησιμοποιούν η Polestar και η Volvo ως εργαλείο αξιολόγησης αποτυπώματος άνθρακα των αυτοκινήτων τους. Το αποτύπωμα άνθρακα περιλαμβάνει εκπομπές κατασκευαστικών δραστηριοτήτων, παρόχων και logistics, καθώς και τη χρήση και τις φάσεις τέλους ζωής του οχήματος. Η μονάδα μέτρησης που επελέγη είναι: «Η χρήση ενός συγκεκριμένου οχήματος Polestar για 200.000 χλμ». Η LCA, η οποία επελέγη από την Επιτροπή της Ε.Ε. ως το καλύτερο σύστημα αξιολόγησης της περιβαλλοντικής απόδοσης προϊόντων, είναι κατάλληλη για την αξιολόγηση των βελτιώσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας και την αποφυγή μείωσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων σε ένα πεδίο και αύξησής τους σε άλλο. Η ALD ερεύνησε και συνέταξε έκθεση για τον τρόπο παραγωγής ενέργειας ανά χώρα, καθώς δεν χρησιμοποιούν όλες οι χώρες ανανεώσιμες πηγές για φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων και αυτό επηρεάζει τις μετρήσεις άνθρακα. Ο Nicolas Michel, ανώτερος σύμβουλος της Arval, συμφώνησε με την άποψη της κ. Pochat, λέγοντας: «Το CO2 δεν έχει τόσο σημασία όσο το συνολικό αποτύπωμα άνθρακα». Και ρώτησε: «Είναι σωστό ο CEO να ρυπαίνει περισσότερο από τους εργαζομένους; Είναι σωστό να κυκλοφορεί ο CEO με ενεργοβόρο SUV επί 55.000 χλμ. το χρόνο και οι μηχανικοί πεδίου να κυκλοφορούν με βαν χαμηλών εκπομπών επί 55.000 χλμ. το χρόνο;». Το ακροατήριο συμφώνησε κατά πλειοψηφία πως η απάντηση είναι διφορούμενη, αναλόγως χιλιομέτρων. ΕΚΤΊΜΗΣΗ ΚΙΝΔΎΝΟΥ - ΠΟΙΟΣ ΕΊΝΑΙ ΥΠΕΎΘΥΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗΦΌΡΤΙΣΗ ΚΑΤ’ ΟΊΚΟΝ; Τέθηκε το ενδιαφέρον θέμα των οικιακών φορτιστών EV και της ευθύνης. Ο Ricardo Koevoet, επικεφαλής ομάδας προμηθειών παγκόσμιου στόλου της ABB (ο οποίος έλαβε το 2021 το βραβείο European Green Fleet Manager of the Year), ανέφερε πως η σαφήνεια σχετικά με την ευθύνη μεταξύ παρόχου οικιακής φόρτισης και οδηγού είναι σημαντική πριν από την εγκατάσταση. Δεν είναι πάντα ξεκάθαρο στους εμπλεκόμενους και δεν συνιστάται η απόδοση ευθυνών εκ των υστέρων. «Μπορεί να υπάρξει συμφωνία μεταξύ οδηγού και παρόχου», όπως είπε. ΑΎΞΗΣΗ ΚΌΣΤΟΥΣ ΚΑΙ TCO Κάποιοι υπεύθυνοι στόλου επεσήμαναν πως η εστίαση σε προϋπολογισμούς TCO είναι λάθος, καθώς το κόστος έχει αυξηθεί. Με την αύξηση των τιμών και του κόστους ενέργειας, σε ορισμένες περιπτώσεις είναι 10% ακριβότερο. Ο Alexander Schuh, υπεύθυνος Στόλου Αυτοκινήτων της BristolMyers Squibb, με έδρα το Μόναχο, ρώτησε τον κ. Koevoet πώς υπολογίζει το TCO: βάσει αποσβέσεων και επιτοκίων ή βάσει κόστους leasing (χιλιόμετρα και διάρκεια σύμβασης); Συμπεριλαμβάνονται οι κρατικές επιδοτήσεις; Ο κ. Koevoet απάντησε πως η ABB τις λαμβάνει υπόψη, αλλά παρακολουθεί τακτικά την κατάσταση: «Στη Γερμανία, για παράδειγμα, δεν περιλαμβάνουμε επιδοτήσεις, επειδή αλλάζουν διαρκώς και παίρνεις καλύτερες τιμές leasing αν δεν συμπεριλαμβάνονται. Επίσης, λόγω μεγάλων χρονικών ορίων παράδοσης, η επιδότηση ενδέχεται να μην παρέχεται πλέον όταν παραλαμβάνονται τα οχήματα». Αυτό συνέβη προσφάτως στην ABB στη Σουηδία. Ο κ. Schuh επεσήμανε: «Αν συγκρίνεις τις υπολειμματικές αξίες χωρίς επιδοτήσεις και με αυτές, βλέπεις πως υπάρχουν εταιρείες leasing που τις λαμβάνουν υπόψη για να έχουν καλύτερες υπολειμματικές αξίες. Δώστε μου τιμή leasing με προκαταβολή ίση με την κρατική επιδότηση, γιατί αν την εξαιρέσεις, είναι συχνά η ίδια». Όπως ήταν αναμενόμενο, η συζήτηση σύντομα επικεντρώθηκε στο ακανθώδες ζήτημα των χρόνων παράδοσης. Ο Daniel Schessler, υπεύθυνος Παροχής Υπηρεσιών προς μεγάλους πελάτες Ευρώπης της SEAT Cupra, ανέφερε πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καλύπτουν το 30% των παραγγελιών. Αλλά η εταιρεία συνεργάζεται επίσης με ανεξάρτητη εταιρεία leasing για παροχή φορτιστών. Συνολικά, ήταν μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση με ευρείς διαλόγους και συζητήσεις. Άλλα θέματα που προέκυψαν, περιελάμβαναν την πολιτική αυτοκινήτου και την τοπική προσαρμογή της: «Για 70 χώρες, απαιτούνται 70 πολιτικές αυτοκινήτου». Επίσης, πως η βιωσιμότητα πρέπει να αφορά στη μείωση του CO2, όχι στη μετάβαση στα EV. Αυτό ήταν σχόλιο του Patrik Harranek - επικεφαλής Fleet Management Group της ISS World Services και ποιο είναι το μέλλον του υδρογόνου, που στην πραγματικότητα υπάρχει από τη δεκαετία του 1950. Εντέλει, συμφωνήθηκε πως ο μόνος τρόπος να προχωρήσουμε σε ένα βιώσιμο μέλλον είναι η αντιμετώπιση της πρόκλησης.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=