07.11.22 #175 14 Έκθεση της Transport & Environment συγκρίνει μεταξύ τους τα συστήματα φορολογίας αυτοκινήτων των ευρωπαϊκών χωρών. Οι συγκρίσεις καλύπτουν 31 χώρες, επτά τύπους φορολογίας και δύο τύπους ταξινομήσεων (ιδιωτική και εταιρική). Τα αποτελέσματα περιγράφουν λεπτομερώς τις διαφορετικές φορολογικές μεθόδους και τη φορολογική επιβάρυνση της τυπικής ιδιοκτησίας και χρήσης αυτοκινήτου. Υπολογίζοντας τους διάφορους φόρους που επιβάλλονται στο ίδιο αυτοκίνητο σε κάθε χώρα, μπορεί να συγκριθεί η συνολική φορολογική επιβάρυνση μεταξύ χωρών. Η γκάμα των φορολογικών επιβαρύνσεων είναι σημαντική. Για ένα μικρό βενζινοκίνητο αυτοκίνητο, η φορολογική επιβάρυνση για δέκα χρόνια προσωπικής ιδιοκτησίας κυμαίνεται από 1.500 ευρώ στη Βουλγαρία έως 17.000 ευρώ στη Δανία. Για ένα συμπαγές βενζινοκίνητο SUV, κυμαίνεται από 2.800 ευρώ έως 51.400. Ειδικά για τη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές ρύπων, η έκθεση υπολογίζει τη φορολογική επιβάρυνση διαφόρων τύπων οχημάτων (μικρά αυτοκίνητα και συμπαγή SUV) και των συστημάτων κίνησης (βενζίνης, plug-in υβριδικά, ηλεκτρικά μπαταρίας) και τις διαφορές τους. Τα αποτελέσματα δείχνουν πως η διαφορά φόρου ενός ιδιωτικού αυτοκινήτου BEV και ενός βενζινοκίνητου ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των χωρών. Οι μεγαλύτερες διαφορές παρατηρούνται στη Μάλτα, τη Δανία και τη Νορβηγία, ενώ οι μικρότερες στη Βουλγαρία, την Κύπρο και το Βέλγιο. Οι φορολογικές συγκρίσεις εξηγούν τα ευρήματα: Σχεδόν όλες οι χώρες με μεγάλες επιβαρύνσεις παρέχουν επιχορηγήσεις αγοράς οχημάτων μηδενικών εκπομπών (με τις μεγαλύτερες στη Μάλτα και τη Ρουμανία), οι οποίες δεν υφίστανται σε χώρες με μικρές επιβαρύνσεις. Οι μεγαλύτερες φορολογικές επιβαρύνσεις στις περισσότερες χώρες παρατηρούνται σε οχήματα ιδιοκτησίας άνω των δέκα ετών και στα καύσιμα. Το 2022, 20 χώρες μείωσαν τους ειδικούς φόρους καυσίμων, μειώνοντας τη φορολογική επιβάρυνση. Δεν εφαρμόζονται ορισμένοι τύποι φορολογίας. Εννέα χώρες δεν επιβάλλουν φόρο αγοράς (παρά την επίδρασή του σε νέες αγορές) και τέσσερις χώρες δεν επιβάλλουν φόρο ιδιοκτησίας. Ορισμένοι φόροι δεν καθορίζονται επακριβώς. Δέκα χώρες -κυρίως χώρες χωρίς πρόσφατες φορολογικές μεταρρυθμίσεις- δεν διαθέτουν φόρο αυτοκινήτου (δηλαδή αγοράς ή ιδιοκτησίας) βάσει εκπομπών CO2. Σε όλη την Ευρώπη, οι φορολογικές επιβαρύνσεις των BEV συνδέονται γενικώς με τη διάδοσή τους. Ωστόσο, δεν υπάρχει συσχέτιση μεταξύ των φορολογικών επιβαρύνσεων των BEV και του κατά κεφαλήν ΑΕΠ ή του εισοδήματος και οι μεγαλύτερες επιβαρύνσεις (και διάδοση BEV) ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΧΩΡΩΝ Φορολογικός οδηγός ● Φόρος μικρών βενζινοκίνητων ● Φόρος μικρών BEV ● Διαφορά Καθαρός φόρος (€) Ανάλυση T&E βάσει εθνικών πηγών 1ης Σεπτεμβρίου 2022 ΠΡΩΤΟΠΟΡΕΣ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΟΥΣΕΣ ΧΩΡΕΣ ΣΕ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΓΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑΜΗΔΕΝΙΚΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ Μάλτα Δανία Νορβηγία Ελλάδα Ρουμανία Ιρλανδία Σουηδία Λουξεμβούργο Ολλανδία Ισλανδία Γερμανία Λετονία Λιθουανία Γαλλία Φινλανδία Σλοβενία Ιταλία Πορτογαλία Αυστρία Πολωνία ΗΒ Εσθονία Σλοβακία Ελβετία Ισπανία Κροατία Τσεχία Ουγγαρία Βέλγιο Κύπρος Βουλγαρία ΠΡΩΤΟΠΟΡΕΣ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΟΥΣΕΣ ΧΩΡΕΣ ΣΕ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΓΙΑ ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑΜΗΔΕΝΙΚΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ● Φόρος μικρών βενζινοκίνητων ● Φόρος μικρών BEV ● Διαφορά Καθαρός φόρος (€) Ιρλανδία Ελλάδα Μάλτα Νορβηγία Σουηδία Λουξεμβούργο Γερμανία ΗΒ Δανία Πολωνία Ρουμανία Αυστρία Φινλανδία Γαλλία Σλοβενία Ολλανδία Πορτογαλία Λιθουανία Ισλανδία Ιταλία Λετονία Ουγγαρία Εσθονία Βέλγιο Ελβετία Ισπανία Σλοβακία Τσεχία Βουλγαρία Κροατία Κύπρος Ανάλυση T&E βάσει εθνικών πηγών 1ης Σεπτεμβρίου 2022 Υπολογισμοί για τετραετή κτήση εταιρικού αυτοκινήτου
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=