FLEETNEWS #162

04.07.22 #162 12 Οι υπουργοί Περιβάλλοντος στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφώνησαν να απαγορεύσουν την πώληση νέων αυτοκινήτων και βαν με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) από το 2035. Η απόφαση υποστηρίζει την υπερψήφιση της ίδιας προθεσμίας από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο νωρίτερα αυτόν το μήνα. Οι στόχοι αυτοί περιλαμβάνονται στο πακέτο, «Fit for 55», που παρουσιάστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 14 Ιουλίου 2021. Τα κράτη-μέλη υιοθέτησαν κοινή θέση για το σύστημα εμπορίας εκπομπών της Ε.Ε. (EU ETS), τον καταμερισμό προσπάθειας μεταξύ των κρατών-μελών σε τομείς εκτός ΣΕΔΕ (ESR), τις εκπομπές από τη χρήση γης, την αλλαγή χρήσης γης και τη δασοκομία (LULUCF), τη δημιουργία κοινωνικού ταμείου για το κλίμα (SCF) και νέα πρότυπα εκπομπών CO2 για αυτοκίνητα και βαν. Τώρα που το Συμβούλιο συμφώνησε στις θέσεις του σχετικά με τις προτάσεις, μπορούν να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με τα τελικά νομικά κείμενα. ΠΡΌΤΥΠΑ ΕΚΠΟΜΠΏΝ CO2 ΓΙΑ ΑΥΤΟΚΊΝΗΤΑ ΚΑΙ ΒΑΝ Το Συμβούλιο συμφώνησε να αυξήσει τους στόχους για τη μείωση των εκπομπών CO2 για τα νέα αυτοκίνητα στο 55% έως το 2030 και στο 50% για τα βαν. Το Συμβούλιο συμφώνησε επίσης να εισαγάγει στόχο μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 100% έως το 2035 για τα νέα αυτοκίνητα και βαν. Η δυνατότητα των οδηγών να επαναφορτίζουν τα οχήματά τους σε όλα τα κράτη-μέλη θα διασφαλιστεί με τη σχετική αναθεώρηση της ανάπτυξης υποδομής εναλλακτικών καυσίμων (AFIR). Το 2026, η Επιτροπή θα αξιολογήσει την πρόοδο που σημειώθηκε προς την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών κατά 100% και την ανάγκη αναθεώρησης αυτών των στόχων, λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις, μεταξύ άλλων, όσον αφορά τις plug-in υβριδικές τεχνολογίες και τη σημασία μιας βιώσιμης και κοινωνικά δίκαιης μετάβασης προς μηδενικές εκπομπές. Το Συμβούλιο συμφώνησε να θέσει τέλος στον ρυθμιστικό μηχανισμό κινήτρων για οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών (ZLEV) από το 2030. Ορισμένα κράτη-μέλη της Ε.Ε. πίεζαν για πενταετή καθυστέρηση, έως το 2040, για την απαγόρευση των πωλήσεων νέων ICE, αλλά η συμφωνία για το 2035 επιτεύχθηκε χάρη σε μια παραχώρηση για τα συνθετικά καύσιμα (e-fuels). Η απαγόρευση της πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι ακανθώδες ζήτημα σε κάποιες χώρες και ιδιαίτερα στη Γερμανία, όπου το ένα από τα τρία κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού (FDP) εναντιώνεται στο μέτρο. Ο επίτροπος για το Κλίμα, Frans Timmermans, δήλωσε πως οι διαπραγματεύσεις ήταν «μακρές και μερικές φορές περίπλοκες», αλλά πρόσθεσε ότι: «Θα μας επιτρέψουν να φθάσουμε σε μείωση τουλάχιστον 55% των εκπομπών μας [CO2] έως το 2030 [σε σύγκριση με το 1990], και αυτό θα επιτρέψει πραγματικά μια τροχιά προς την κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2050». Η ΑΝΤΊΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΏΝ Για να επιτευχθούν οι εξαιρετικά φιλόδοξοι στόχοι μείωσης του CO2 που συμφωνήθηκαν από τους Ευρωπαίους υπουργούς περιβάλλοντος, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ζητά δραστικά μέτρα για την υποδομή φόρτισης. Η ACEA σέβεται την απόφαση του Συμβουλίου, αλλά επισημαίνει ότι έχει σημαντικές επιπτώσεις, όχι μόνο για την αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και για την οικονομία της Ε.Ε. συνολικά. Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, «το κλειδί για την επίτευξη των στόχων CO2 δεν βρίσκεται μόνο στα χέρια του κλάδου - και άλλοι πρέπει να παίξουν το ρόλο τους». Είναι πλέον ζωτικής σημασίας να τεθούν σε εφαρμογή όλες οι προϋποθέσεις πλαισίου για την πλήρη ηλεκτρική λειτουργία - συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης ενός πραγματικά πανευρωπαϊκού δικτύου υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων και πρόσβασης στις απαραίτητες πρώτες ύλες. «Για να είμαι απολύτως σαφής: η αυτοκινητοβιομηχανία θα συμβάλει πλήρως στο στόχο μιας Ευρώπης ουδέτερης εκπομπών άνθρακα το 2050. Όμως η απόφαση του Συμβουλίου εγείρει σημαντικά ερωτήματα, που δεν έχουν ακόμη απαντηθεί, όπως το πώς η Ευρώπη θα εξασφαλίσει στρατηγική πρόσβαση στις βασικές πρώτες ύλες για την ηλεκτροκίΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΥΠΟΥΡΓΩΝΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΤΗΣ Ε.Ε. Τέλος στους κινητήρες ICE Fr. Timmermans

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=