FLEETNEWS #161

27.06.22 #161 16 Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την αναθεώρηση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS) με 439 ψήφους υπέρ, 157 κατά και 32 αποχές. Οι ευρωβουλευτές πιστεύουν πως το ETS αποτελεί τον πυρήνα της ευρωπαϊκής πολιτικής για το κλίμα και έχει επιφέρει σημαντικές μειώσεις εκπομπών, καθώς η τιμολόγηση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) παρείχε στους οικονομικούς παράγοντες κίνητρα μείωσης εκπομπών και επενδύσεων σε τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Το Κοινοβούλιο επιθυμεί να αυξήσει το στόχο της επιτροπής για μείωση εκπομπών στους τομείς του ETS, από 61% σε 63% έως το 2030. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω περαιτέρω περικοπών των δικαιωμάτων σε ολόκληρη την Ε.Ε., σε συνδυασμό με αύξηση της ετήσιας μείωσης των δικαιωμάτων στο 4,4% έως το τέλος του 2025, 4,5% από το 2026 και 4,6% από το 2029. Ακόμα, το Ε.Κ. επιθυμεί να εισαγάγει σύστημα πριμοδότησης, για να παροτρύνει τους φορείς με τις καλύτερες επιδόσεις και την καινοτομία και να ανταμείψει τις αποτελεσματικότερες εγκαταστάσεις του τομέα με πρόσθετα δωρεάν δικαιώματα. Όσοι δεν εφαρμόσουν τις συστάσεις των ενεργειακών επιθεωρήσεων, δεν πιστοποιήσουν τα ενεργειακά τους συστήματα ή δεν καταρτίσουν σχέδιο απανθρακοποίησης των εγκαταστάσεών τους, θα χάσουν μέρος ή ακόμα και το σύνολο των δωρεάν δικαιωμάτων τους. Όπως ζητήθηκε πολλές φορές από το Κοινοβούλιο, το ETS θα επεκταθεί πλέον και στις θαλάσσιες μεταφορές. Ακόμα θα συμπεριληφθεί στο ETS η αποτέφρωση αστικών απορριμμάτων από το 2026. ΝΈΟ ETS II ΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΆ ΚΤΊΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΈΣ Ένα νέο ξεχωριστό σύστημα εμπορίας εκπομπών διανομής καυσίμων επαγγελματικών οδικών μεταφορών και κτιρίων θα δημιουργηθεί την 1η Ιανουαρίου 2024 - ένα έτος νωρίτερα από ό,τι προτείνει η Επιτροπή. Προς αποφυγήν επιβάρυνσης των πολιτών από πρόσθετο ενεργειακό κόστος, τα κτίρια κατοικιών και οι ιδιωτικές μεταφορές δεν θα περιλαμβάνονται στο νέο ETS προ του 2029 και θα υπόκεινται απλώς σε ενδελεχή αξιολόγηση από την Επιτροπή. Θα ακολουθήσει νέα νομοθετική πρόταση, κατόπιν συναίνεσης του Συμβουλίου και του Κοινοβουλίου. Οι ευρωβουλευτές προτείνουν να θεσπιστεί ανώτατο όριο 50 ευρώ, έτσι ώστε εάν η μέση τιμή των δικαιωμάτων του ETS II υπερβεί προ του 2030, να αποδεσμευτούν 10 εκατομμύρια δικαιώματα από το Ταμείο Σταθερότητας Αγορών. Τα έσοδα από τον πλειστηριασμό 150 εκατομμυρίων δικαιωμάτων του ETS II θα διατεθούν στο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, προς υποστήριξη των οικογενειών χαμηλού εισοδήματος. Στοχευμένη αλληλεγγύη και υποστήριξη νέων τεχνολογιών Το ETS θα δημιουργήσει έσοδα που θα χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης, μέσω υποστήριξης τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας και πόρων και μείωσης της ρύπανσης. Το Κοινοβούλιο επιθυμεί ένα σαφώς καθορισμένο μέρος των εσόδων από πλειστηριασμούς ETS να χρηματοδοτεί τον προϋπολογισμού της Ε.Ε. Τόσο η Ε.Ε., όσο και τα κράτη-μέλη, πρέπει να δαπανήσουν όλα τα έσοδά τους από το ETS (I + II) σε δράσεις για το κλίμα ή για την αναβάθμιση και επανεκπαίδευση εργαζομένων που ενδέχεται να επηρεαστούν από την πράσινη μετάβαση. Το Κοινοβούλιο υποστηρίζει την πρόταση της Επιτροπής για το Ταμείο Εκσυγχρονισμού, προς βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και εκσυγχρονισμό των ενεργειακών συστημάτων των λιγότερο πλούσιων κρατών-μελών. Ακόμα, αύξησε σημαντικά το μέγεθος του Ταμείου Καινοτομίας (που θα μετονομαστεί σε Ταμείο Επενδύσεων για το Κλίμα), το οποίο υποστηρίζει την καινοτομία σε τεχνολογίες που συμβάλλουν σημαντικά στην απανθρακοποίηση των τομέων ETS. Στη συνέχεια το Ε.Κ. θα αρχίσει διαπραγματεύσεις με τα κράτη-μέλη. FIT FOR 55: ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΕΚΠΟΜΠΩΝ Το Κοινοβούλιο επιθυμεί πιο φιλόδοξο σύστημα } Νέο ETS II για επαγγελματικά κτίρια και οδικές μεταφορές από το 2024 - οι πολίτες δεν θα συμπεριληφθούν προ του 2029 } Τα δωρεάν δικαιώματα των τομέων που καλύπτονται από το CBAM θα καταργηθούν σταδιακά από το 2027 και θα εξαλειφθούν το 2032 }Αύξηση του στόχου μείωσης αερίων θερμοκηπίου το 2030, από 61% σε 63% }Τα έσοδα θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την κλιματική δράση στην Ε.Ε. και τα κράτη-μέλη. Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χαιρέτισε, με ανακοίνωσή της, τις βελτιώσεις που εισήχθησαν στο κείμενο της πρότασης για τον ναυτιλιακό τομέα: «Μέσω των εγκεκριμένων από το Ε.Κ. διατάξεων είναι πλέον σαφές ότι η αρχή "ο ρυπαίνων πληρώνει" θα πρέπει να εφαρμοστεί αποτελεσματικά και ότι οι φορείς της εμπορικής εκμετάλλευσης των πλοίων θα πρέπει να είναι υπόλογοι για τις επιλογές τους σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του πλοίου».

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=