14.06.22 #159 10 Στο Global EV Outlook 2022, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) καταγράφει πωλήσεις ρεκόρ ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως. Ταυτοχρόνως, ο οργανισμός διαβλέπει προκλήσεις στην ανάπτυξη υποδομής φόρτισης και στην προμήθεια ορυκτών για την παραγωγή μπαταριών. Ως εκ τούτου, διατυπώνει πέντε απαραίτητες συστάσεις περαιτέρω ώθησης στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων στο άμεσο μέλλον. Και πρωταθλήτρια αναγορεύεται η... Κίνα. Με τις παγκόσμιες πωλήσεις EV να αυξάνονται το 2021 στα 6,6 εκατομμύρια οχήματα, η Λαϊκή Δημοκρατία απορρόφησε το ήμισυ αυτής της ανάπτυξης. Μετά την Ασία έρχεται η Ευρώπη, όπου οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων πέρυσι αυξήθηκαν κατά 65% στα 2,3 εκατομμύρια. Επίσης, η αγορά των ΗΠΑ σημείωσε ανάπτυξη. Ενώ οι πωλήσεις EV μειώθηκαν τα δύο προηγούμενα χρόνια, ο συνολικός αριθμός αυξήθηκε το 2021 στα 630.000 αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών. Αυτή η παγκόσμια τάση συνεχίζει να διογκώνεται. Με πωλήσεις 2 εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το πρώτο τρίμηνο του 2022, η αύξηση φτάνει στο εκπληκτικό 75% σε ετήσια βάση. Ένα στα δέκα αυτοκίνητα που αγοράζονται παγκοσμίως είναι πλέον ηλεκτρικό. ΠΑΡΆΓΟΝΤΕΣ ΕΠΙΤΥΧΊΑΣ Σύμφωνα με τον IEA, αυτό σημαίνει ότι οι βασικές διαδικασίες που τέθηκαν σε εφαρμογή λειτουργούν. Η πρώτη εξήγηση για την ανάπτυξη είναι τα διευρυμένα χαρτοφυλάκια των κατασκευαστών αυτοκινήτων, που παρείχαν το 2021 πέντε φορές περισσότερα μοντέλα από το 2015. Διατίθενται πλέον 450 διαφορετικά μοντέλα EV στην παγκόσμια αγορά. Οι περισσότερες επιλογές φέρνουν, αναπόφευκτα, περισσότερους πελάτες. Αλλά, επίσης, και η υποστηρικτική επίδραση των φορολογικών πολιτικών και κινήτρων διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Ο οργανισμός υπολόγισε πως οι αρχές δαπάνησαν παγκοσμίως διπλάσιο ποσό επιδοτήσεων σε EV από το προηγούμενο έτος, σχεδόν 30 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, ωθώντας επιτυχώς την υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία συχνά επικρίνονται για τις υψηλές τιμές αγοράς τους. ΧΑΜΗΛΌΤΕΡΕΣ ΤΙΜΈΣ Το πώς αυτές οι τιμές εξακολουθούν να στιγματίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνεται, ειδικότερα, από την ασυναγώνιστη δημοτικότητά τους στην Κίνα, όπου η διαφορά τιμής από ένα συμβατικό αυτοκίνητο ICE δεν είναι μεγαλύτερη από 10%. Σύμφωνα με τον IEA, αυτή η διαφορά φτάνει στο 40-45% στις άλλες μεγάλες αγορές. Ας σημειωθεί πως το μέσο BEV στην Κίνα είναι μικρότερο από ό,τι στον υπόλοιπο κόσμο. Αλλά η επικράτηση στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο δεν μπορεί να αγνοηθεί. Διαθέτουν την ταχύτερη ανάπτυξη υποδομής φόρτισης, κυριαρχούν στις πωλήσεις ηλεκτρικών σκούτερ (95% των παγκόσμιων ταξινομήσεων) και αναπτύσσονται στην υπ’ αριθμόν ένα αγορά ηλεκτρικών φορτηγών βαρέος τύπου και λεωφορείων. Ωστόσο, το ποσοστό των παγκόσμιων πωλήσεων ηλεκτρικών φορτηγών είναι μόνο 0,3%. Η αντίθεση με αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Βραζιλία, η Ινδία και η Ινδονησία, με μερίδιο EV μόλις 0,5%, είναι έντονη. Ενώ οι αναδυόμενες αγορές παλεύουν με την ηλεκτρική κινητικότητα λόγω υψηλών τιμών, περιορισμένης διαθεσιμότητας και κακής υποδομής και αντιπροσωπεύουν μόνο το 5% των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο IEA επισημαίνει θετικά μηνύματα. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων δεν παραμένουν στάσιμες και δεν μειώνονται στις περισσότερες αναπτυσσόμενες χώρες, αλλά «εκτινάσσονται». Αν και οι αριθμοί είναι μικροί, οι προοπτικές είναι ελπιδοφόρες. ΕΜΠΌΔΙΑ Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός πως η υιοθέτηση EV έχει πολλά εμπόδια. Θετικό είναι ότι οι πρόσφατοι περιορισμοί της εφοδιαστικής αλυσίδας μπορούν να θεωρηθούν προσωρινοί, αλλά ο απαραίτητος αριθμός δημόσιων σταθμών φόρτισης, η ευρύτερη υιοθέτηση βαρέων ηλεκτρικών φορτηγών και η ζήτηση κρίσιμων ορυκτών, αποτελούν τις πιο σημαντικές προκλήσεις. Όσον αφορά στην υποδομή φόρτισης, ο οργανισμός δεν παρατηρεί έντονη υστέρηση στη σχέση EV - φορτιστών κατά την περίοδο 2015-2021, που σημαίνει πως η αύξηση των EV συνδυάζεται με την αύξηση σταθμών φόρτισης. Ωστόσο, οι περιφερειακές διαφορές είναι μεγάλες, με την Κίνα να παρουσιάζει καλές επιδόσεις (7 EV ανά φορτιστή) και την Ε.Ε. να διπλασιάζει αυτόν τον αριθμό, φθάνοντας πολύ πάνω από την οδηγία εναλλακτικής υποδομής καυσίμων (AFID), που ορίζει κατά μέσο όρο 10 EV ανά φορτιστή. Στις ΗΠΑ, η αναλογία αυξάνεται στο 18. Καθώς αυξάνεται η υιοθέτηση των EV, θα αυξηθεί και η εξάρτηση από δημόσιους σταθμούς φόρτισης, επομένως παραμένει σημαντική η κατάλληλη πολιτική σε τοπικό επίπεδο. ΠΡΟΜΉΘΕΙΑ ΠΡΏΤΩΝ ΥΛΏΝ Ο ΙΕΑ ζητά επίσης επιπλέον επενδύσεις στην ικανότητα εφοδιασμού. Με την Κίνα να αντιπροσωπεύει πάνω από το ήμισυ της παγκόσμιας επεξεργασίας και διύλισης λιθίου, κοβαλτίου και γραφίτη, η περιοχή ελέγχει σταθερά την αλυσίδα αξίας τώρα και στο απώτερο μέλλον. ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ 75%αυξήθηκαν οι παγκόσμιες πωλήσεις EV
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=