30.05.22 #157 16 Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία απαιτεί ένα σημαντικό μέρος του 75% των σημερινών οδικών εμπορευματικών μεταφορών να ανατεθεί στους σιδηροδρόμους και τις πλωτές οδούς. Αυτό στην πράξη σημαίνει χρήση διατροπικών μεταφορών, όπου το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής συντελείται με σιδηρόδρομο ή μέσω πλωτών καναλιών, ενώ μόνον η αρχική και η τελική παράδοση γίνονται οδικώς. Κάτι τέτοιο απαιτεί αποτελεσματικές εγκαταστάσεις και τεχνολογίες μεταφόρτωσης, που καθιστούν την εναλλαγή μέσων μεταφοράς των φορτίων γρήγορη και οικονομικά αποδοτική. Στη συνεχή προσπάθεια ανανέωσης της υπάρχουσας πολιτικής διατροπικών μεταφορών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε έκθεση που συγκρίνει τις επιδόσεις διαφορετικών τεχνολογιών των μεταφορών αυτών, σε συνδυασμό με διάφορα μέσα μεταφοράς φορτίων. Η μελέτη αποκαλύπτει τους συνδυασμούς που χρησιμοποιούνται περισσότερο, την απόδοσή τους από πλευράς κόστους και χρόνου και τη διαθεσιμότητά τους και τις μελλοντικές δυνατότητές τους. Αναλύει επίσης τη διαθέσιμη χωρητικότητα και τους περιορισμούς των τερματικών σταθμών του δικτύου TEN-T. Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι σε γενικές γραμμές, οι τυπικές τεχνολογίες κάθετης μεταφόρτωσης (γερανογέφυρες/γερανοί στοίβαξης), σε συνδυασμό με εμπορευματοκιβώτια, είναι ανταγωνιστικές με οδικές μεταφορές τουλάχιστον 1.000 χλμ. Συγχρόνως, υπό το πρίσμα των περιβαλλοντικών επιδόσεων, ήδη στα 600 χλμ. οι περισσότερες αλυσίδες διατροπικών μεταφορών θα κοστίζουν λιγότερο από τις οδικές μεταφορές. Τα εμπορευματοκιβώτια αποτελούν το πιο οικονομικό μέσο φόρτωσης και η χρήση γερανογεφυρών κάθετης μεταφόρτωσης είναι αποτελεσματικότερη από την οριζόντια μεταφόρτωση, συμπεριλαμβανομένων των ημιρυμουλκούμενων, ενώ ορισμένες καινοτόμοι τεχνολογίες που ανυψώνουν ταυτοχρόνως πολλά μέσα φόρτωσης μπορούν να μειώσουν τους χρόνους διεκπεραίωσης στους τερματικούς σταθμούς. Η πλειονότητα (60%-80%) της μεταφόρτωσης στην Ε.Ε. παρέχεται μέσω τεχνολογιών κάθετης μεταφόρτωσης και έπονται τα πλοία RoRo (20-35%). Μόνο το 2% περίπου της ικανότητας μεταφόρτωσης χρησιμοποιεί σήμερα άλλες τεχνολογίες. Είναι σημαντικό πως έως το 2030 η ικανότητα μεταφόρτωσης της Ε.Ε. δεν θα καλύπτει την προγραμματισμένη επέκταση χωρητικότητας του δικτύου. Ως εκ τούτου, χρειάζονται περαιτέρω επενδύσεις και προσεκτικός σχεδιασμός για τη δημιουργία περισσότερων τερματικών σταθμών στο δίκτυο Διευρωπαϊκών Μεταφορών (TEN-T), δεδομένου ότι πρέπει να υπάρχουν συμβατές λύσεις μεταφόρτωσης μεταξύ σιδηροδρομικών και υδάτινων μεταφορών. Επιπλέον, σε πολλά τμήματα του δικτύου TEN-T, απαιτούνται δομικές αναβαθμίσεις για τη σιδηροδρομική μεταφορά ημιρυμουλκούμενων. Οι περισσότερες αναβαθμίσεις χρειάζονται στην Ισπανία, στη Γαλλία και στην Ιταλία, οι οποίες καλύπτουν συνολικά το 75% αυτών των τμημάτων. Η απαιτούμενη επένδυση για την άρση αυτών των περιορισμών (περιτύπωμα ημιρυμουλκούμενων, τερματικοί σταθμοί συγκεκριμένης τεχνολογίας) εκτιμάται ότι ανέρχεται περίπου στα 7,7 δισ. ευρώ κατά μέσο όρο. Τα ευρήματα της μελέτης μπορούν να βοηθήσουν τα κράτη-μέλη στις προσπάθειές τους ολοκλήρωσης του κεντρικού δικτύου TEN-T έως το 2030 και αντιστοίχως το 2050 για το ολοκληρωμένο δίκτυο, καθώς και για έργα CEF και άλλες επενδύσεις τερματικών σταθμών. Για τους φορείς διαχείρισης τερματικών σταθμών και μεταφορών που εξετάζουν επενδύσεις ή νέες δραστηριότητες, το παράρτημα της μελέτης περιλαμβάνει χρήσιμα ενημερωτικά δελτία, με λεπτομέρειες για κάθε συνδυασμό τεχνολογίας μεταφόρτωσης και μέσων φόρτωσης. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έθεσε σε λειτουργία την ηλεκτρονική πλατφόρμα του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης (ΜΥΦΑΗ), στη διεύθυνση: https://electrokinisi.yme. gov.gr μέσω της οποίας οι σχετικοί φορείς εγγράφονται στο Μητρώο και αποκτούν μοναδικό κωδικό ταυτοποίησης. Πλέον, οι φορείς θα μπορούν να «ανεβάζουν» στο ΜΥΦΑΗ δεδομένα όπως η ακριβής θέση των φορτιστών, η διαθεσιμότητα, το κόστος, ο τρόπος πληρωμής κ.λπ., τα οποία θα είναι άμεσα διαθέσιμα και ορατά στους χρήστες της πλατφόρμας σε πραγματικό χρόνο. Έτσι θα τηρείται στη διεύθυνση https://electrokinisi.yme.gov.gr ένας χάρτης για το δίκτυο φόρτισης της χώρας, ενώ σε επόμενο χρόνο, μέσα στο καλοκαίρι, οι χρήστες θα μπορούν να έχουν ανά πάσα στιγμή πρόσβαση από το κινητό τους σε όλες αυτές τις πληροφορίες μέσω ειδικής εφαρμογής για κινητές συσκευές (Android και iOS). ΜΗΤΡΩΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ ΑΓΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ Χάρτης φόρτισης EV ΝΕΑ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΤΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΙΑΤΡΟΠΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=