26.04.22 #152 14 Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Thierry Breton, απηύθυνε πρόσφατα φαινομενικά περίεργη έκκληση καλώντας τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων να μη εγκαταλείψουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τόνισε πως η τεχνολογία θα είναι σημαντική στο εγγύς μέλλον για τη διατήρηση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας. Κατά ειρωνικό τρόπο, η ίδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή ψήφισε υπέρ της αμιγώς ηλεκτρικής μετάβασης έως το 2035. Η ουσία είναι πως μεγάλα τμήματα του κόσμου θα χρειάζονται ακόμα κινητήρες ICE, αφότου η Ευρώπη επιτύχει τον στόχο της. Οι μεταβαλλόμενες ανάγκες κινητικότητας δεν είναι ίδιες για κάθε ήπειρο. Οι κατασκευαστές σίγουρα δεν αδιαφορούν για την έκκληση, ειδικά στην Ασία. Αλλά η πρόκληση εξακολουθεί να είναι η καθαρή λειτουργία των κινητήρων καύσης, κάτι που δεν είναι αδύνατον. Σε αυτό, τα εναλλακτικά καύσιμα μπορούν να διαδραματίσουν ξεχωριστό ρόλο. ΠΟΙΑ ΚΑΎΣΙΜΑ ΕΊΝΑΙ ΥΠΌ ΑΝΆΠΤΥΞΗ; Τα εναλλακτικά καύσιμα έχουν ευρύ πεδίο εφαρμογής. Π.χ., περιλαμβάνουν επίσης υποπροϊόντα πετρελαίου, όπως το υγραέριο. Αλλά οι λύσεις μείωσης άνθρακα παρουσιάζουν έντονο ενδιαφέρον για επενδύσεις και ανάπτυξη. Έτσι, οι κατασκευαστές εξετάζουν πρωτίστως τα eFuel και, σε μικρότερο βαθμό, τα βιοκαύσιμα, τα οποία δεν προέρχονται από πετρέλαιο. Τα eFuel ονομάζονται και «συνθετικά καύσιμα», «power-to-gas», «powerto-x», «drop-in fuels» και ακόμα και «liquid sun». Μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε υπάρχοντες κινητήρες ICE, με μικρές προσαρμογές. Επίσης, δεν έχουν καμία επίδραση στο υπάρχον δίκτυο πρατηρίων καυσίμων. Και, τελευταίο αλλά σημαντικό, παρέχουν μεγάλη αυτονομία. ΠΏΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΎΝ ΤΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΆ ΥΓΡΆ ΚΑΎΣΙΜΑ; eFuel: με ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια, το υδρογόνο μετατρέπεται αυτομάτως σε eFuel. Αλλά σε ανάμειξη με CO2 από την ατμόσφαιρα, το υδρογόνο μπορεί να μετατραπεί σε e-μεθάνιο, e-diesel, e-LNG ή e-κηροζίνη. Η ανάμειξή του με άζωτο δημιουργεί e-αμμωνία. Βιοκαύσιμα: από καλλιέργειες. Το σιτάρι παράγει αιθανόλη για βενζινοκινητήρες. Το κραμβέλαιο παράγει βιοντίζελ. Αυτά ήδη αναμειγνύονται στα σημερινά μας καύσιμα βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Μπορούν να παραχθούν προηγμένα βιοκαύσιμα από απόβλητα και φύκια. ΠΟΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Η αναγγελία του τέλους των ICE είναι πρόωρη; Αρκετοί κατασκευαστές αυτοκινήτων υιοθέτησαν τα ηλεκτρικά καύσιμα για να καταστήσουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) ουδέτερους άνθρακα και να επεκτείνουν την ύπαρξή τους. Παράλληλα, οι εταιρείες βιοκαυσίμων ασκούν πιέσεις για μείωση της εξάρτησης από τις ασταθείς προμήθειες πετρελαίου. Ιδού όλα όσα θέλετε να γνωρίζετε για τα νέα καύσιμα που μπορεί να διασώσουν την τεχνολογία των παλαιών αυτοκινήτων. ΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΉΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΑΜΕΙΟΝΕΚΤΉΜΑΤΑ; ΥΠΕΡ: Δεν απαιτείται δαπανηρή αλλαγή τεχνολογιών Το eFuel είναι κλιματικά ουδέτερο με κυκλικό τρόπο. Το CO2 που εκπέμπεται κατά την οδήγηση πρέπει να αντισταθμίζεται από το διοξείδιο του άνθρακα που δεσμεύεται κατά την διαδικασία παραγωγής. Το eFuel και το βιοκαύσιμο μπορούν να αναμειχθούν με συμβατικά καύσιμα. Ο ανεφοδιασμός είναι γρήγορος και η αυτονομία δεν δημιουργεί πρόβλημα, σε σχέση με τις μπαταρίες. ΚΑΤΑ: Τα βιοκαύσιμα πρώτης γενιάς ανταγωνίζονται τις ζωοτροφές. Οι εκπομπές CO2 των βιοκαυσίμων αποτελούν αντικείμενο συζητήσεων. Θεωρητικά, είναι σημαντικά χαμηλότερες από των ορυκτών καυσίμων, αλλά σύμφωνα με μελέτη του Διεθνούς Συμβουλίου Καθαρών Μεταφορών (ICCT), η αιθανόλη, για παράδειγμα, εκπέμπει μόνον 2% λιγότερο CO2 σε σύγκριση με τη βενζίνη, λόγω εκπομπών κατά την παραγωγή. Είναι δύσκολο να αυξηθεί η παραγωγή προηγμένου βιοκαυσίμου. Η διαδικασία παραγωγής eFuel είναι αναποτελεσματική. Σε σύγκριση με τα BEV (72%), τα ICE αποδίδουν μόνον 16% με eFuel.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=